معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: تمامی مرزهای کشور بازگشایی شده، بجز مرز ترکمنستان به علت شیوع ویروس کرونا، که این مرز نیز تا ۱۰ تا ۲۰ روز آینده بازگشایی می‌شود.

مرز مشترک ایران و ترکمنستان تا ۲۰ روز آینده بازگشایی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از صدا و سیما، غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی اظهار داشت: توجه نکردن به استانداردها از سوی برخی صادرکنندگان به حیثیت کالا و جایگاه ما در این بازارها ضربه وارد می‌کند و اگر ما احتیاط و محاسبه لازم را با توجه به وجود رقبا در بازارها نداشته باشیم، دچار مشکل می‌شویم و بازارهای هدف را از دست خواهیم داد.

وی ادامه داد: موضوع صادرات یکی از محوری‌ترین اولویت‌های وزارت امور خارجه و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه صادرات را یکی از بهترین اقدام‌ها در زمینه تولید دانست و به نامگذاری شعار سال «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سایه صادرات و پیدا کردن بازارهای جدید قطعاً جهش تولید و توسعه صادرات عملی خواهد شد.

انصاری به برگزاری جلسه هماهنگی اقتصادی روابط خارجی که برای دومین بار به موضوع صادرات غیر نفتی پرداخت، اشاره کرد و افزود: در نشست امروز به موضوع صادرات و بررسی مشکلات گمرک و ترانزیت توجه ویژه‌ای شد.

وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت گمرکات قانون داریم، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که سال هاست با آن روبرو هستیم، نبود مدیریت واحد و انسجام در عملکرد گمرکات است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه اضافه کرد: واقعیت این است که یکی از مقاصد بسیار مهم ما برای صادرات، کشورهای همسایه هستند و کشورهایی که مستقیم با آن‌ها رفت آمد و دسترسی داریم، باید به مدیریت واحد در بخش گمرک با همکاری دستگاه‌های ذی ربط توجه ویژه شود.

انصاری تصریح کرد: باید موضوع مدیریت گمرکات و ضعف در این زمینه را به هیئت دولت و معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد تا جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود، تا به یک مدیریت واحد برسیم، چرا که می‌تواند در کیفیت کار بسیار مؤثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از صادرکنندگان توجه لازم را به استانداردهای کالا ندارند و این موضوع به بازار ما آسیب می‌زند و کشورها از ورود کالاها که استاندارد و کیفیت لازم را ندارند جلوگیری می‌کنند، مواردی نیز در این زمینه در مرزهای ما اتفاق افتاده و برخی کالاها به کشور بازگردانده شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه موضوع ترانزیت را دیگر موارد بررسی شده در نشست امروز خواند و تاکید کرد: ایران با موقعیت جغرافیایی که داراست، فرصت طلایی برای ترانزیت دارد، که لازمه آن اختصاص تسهیلات لازم برای طرف‌های مقابل است.

انصاری همچنین گفت: با فراهم کردن این تسهیلات رانندگان خارجی مسیر ما را ترجیح می‌دهند و اگر بخواهیم بازار ترانزیت را خوب معرفی کنیم، باید مسیرمان را اقتصادی‌تر کنیم.

وی در ادامه افزود: کشورهای همسایه یکی از بازارهای ما برای صدور فرآورده‌های نفتی هستند و با توجه به اینکه ایران خود یک تولید کننده با کیفیت خوبی است، بنابراین امیدواریم که بتوانیم ساز و کارهایی را در مرزها پیش بینی کنیم که صادرات این محصولات راحت‌تر و کار برای صادر کنندگان تسهیل شود.

مرز مشترک ایران و ترکمنستان تا بیست روز آینده بازگشایی می‌شود

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه اظهار داشت: تمامی مرزهای کشور بازگشایی شده، بجز مرز ترکمنستان به علت شیوع ویروس کرونا، که این مرز نیز تا ۱۰ تا ۲۰ روز آینده بازگشایی می‌شود.

انصاری عنوان کرد: موضوع کرونا اشکالاتی را در مرزهای کشور ایجاد کرده بود و مرز ترکمنستان نیز با توجه به مذاکرات مقامات کشورمان با ترکمن‌ها، تا ۲۰ روز آینده بازگشایی خواهد شد.

وی ادامه داد: تمام مرزهای دریایی و زمینی ما باز است، البته برخی کشورها به جهت کرونا محدودیت‌های را ایجاد کرده اند، امیدواریم وزارت بهداشت حضور قوی‌تری برای کنترل و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا داشته باشد، مطمئناً اگر به کشورهای طرف مقابل این اطمینان را بدهیم که ما نظارت کامل بر موضوع بهداشت داریم، به شرایط عادی قبل بازخواهیم گشت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به بازگشایی اخیر مرز مهران، گفت: تا جایی که اطلاع داریم، تمامی مرزها با کم و بیش محدودیت‌ها بازگشایی شده اند و برخی مرزها هم سه یا چهار روز در هفته فعال هستند و برخی از آن‌ها نیز به شکل مستمر در تمامی روزهای هفته فعال هستند، مانند مرز ترکیه که قطار از آن رفت و آمد می‌کند، امیدواریم با دقتی که در حوزه بهداشت داریم، بزودی مرزهایی که چند روز در هفته باز هستند را هم فعال کنیم.

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت خارجه با محوریت صادرات غیر نفتی

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی وزارت امور خارجه برای دومین بار، به منظور توسعه صادرات به بازارهای هدف، با محوریت صادرات غیرنفتی و با حضور دستگاه‌های اجرایی کشور تشکیل شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها