کرمان- جنوب کرمان به دلیلی وجود شرایط آب و هوایی مناسب یکی از قطب‌های تولید محصولات جالیزی و گلخانه‌ای است که کشاورزان آن هرسال پس از به ثمر رسیدن یک سال زحمتشان به‌جای خوشحالی برای فروش محصول زانوی غم بغل می‌گیرند.

قیمت پیاز اشک پیاز کاران را درآورد

قدس آنلاین-گروه استان ها: همه‌ساله در اردیبهشت‌ماه با قرمز شدن مزارع در شهرستان‌های قلعه‌گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد و جیرفت به دلیل سطح زیر کشت گوجه؛ صورت کشاورزان سوخته در زیر آفتاب این منطقه نیز گَُل می‌اندازد اما دیری نمی‌پاید که با رسیدن پای دلالان به مزارع این شادی عمر کوتاهی پیدا می‌کند!

برداشت گوجه در منطقه جنوب کرمان در شهرستان‌های قلعه گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد و جیرفت همواره تا ۱۰ خرداد ادامه دارد.

۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود و به‌طورمعمول از ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در بسیاری از مزارع رفت‌وآمدها برای برداشت این محصول ادامه دارد اما متأسفانه امسال نیز هم چون گذشته این محصول مشتری چندانی دارد و کشاورزان اذعان می‌کنند با این قیمت‌ها ضرر می‌دهند.

دلالان پای ثابت بازار

محمودی یکی از بهره‌برداران جنوب کرمان در این راستا می‌گوید: ما توان ارسال این‌همه محصول را به میدان بار نداریم و  هر وقت هم برای فرش محصول به‌طور مستقیم در میدان بار اقدام کردیم اما موفق نشدیم و بازهم مجبور شدیم تا گوجه را به دلالان بفروشیم.

 وی بابیان اینکه این محصول را نمی‌توان مانند سیب‌زمینی انبار کرد و یا زمان بیشتری برای توزیع آن صرف کرد اظهار می‌کند: از همین رو وقتی برداشت شروع می‌شود مجبوریم تا به هر قیمتی که در بازار است محصول را بفروشیم.

وی با اشاره به اینکه دلالان تنها مرجع خرید محصول هستند بیان می‌کند: دلالان قیمت‌ها را به‌صورت هماهنگ آن‌قدر پایین می‌آورند که در زمان اندکی با حجم قابل‌توجهی از محصول برداشت‌شده و فروش نرفته مواجه می‌شویم.

قیمت پیاز اشک پیاز کاران را درآورد

این روزها پیاز هم که از سال گذشته تاکنون در مرز قیمت ۱۵ هزار تومان نیز اشک مصرف‌کننده را درآورده بود حالا به دلیل نبود مشتری اشک تولیدکنندگان را گرفته است.

با تعطیلی رستوران‌ها و کاهش تقاضا حالا قیمت محصول پیاز با روند نزولی شدید روبرو شده تا آنجا که پیازهای برداشت‌شده بیش از ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلو مشتری ندارد.

یکی از کشاورزان عنبرآبادی بابیان اینکه هزینه تولید هر کیلو پیاز افزون بر ۱۵۰۰ تومان است بیان می‌کند: این در حالی است که پیاز به قیمت یک هزار تومان هم در میدان بار خریدار ندارد.

سرگزی اظهار می‌کند: متأسفانه پیازهای درشت را تنها کیلویی ۳۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کنند و پیاز باکیفیت بسیاری خوب نیز بیش از ۷۰۰ تومان مشتری ندارد.

وی می‌گوید: اما متأسفانه همین پیاز کیلویی ۳۰۰ تومان را بارگیری و در شهرهای دیگر به کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان و حتی پنج هزار می‌فروشند و لذا افرادی که هیچ نقشی در تولید نداشتند سود بیشتری از جابجایی پیاز می‌برند تا کشاورزی که یک سال خون‌دل خورده است!

دلالان خریداران اصلی محصولات

سعید برخوری، رئیس جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز با قبول دغدغه‌های کشاورزان اظهار می‌کند: مشکل اصلی در تعیین قیمت‌ها و در این میان دلالان هستند.

وی عنوان می‌کند: جهاد کشاورزی وظیفه حمایت و کمک به کشاورزان و مهیاکردن شرایط برای تولید محصول را به عهده دارد اما مشخصاً وظیفه و ابزاری برای مقابله با دلالان ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دلالان باید از نظام خرید محصول حذف شوند ادامه می‌دهد: اگرچه ما از کشاورزان می‌خواهیم محصولات را به دلالان نفروشند اما در عمل چون راه‌کار جایگزینی وجود ندارد کشاورز هم چاره‌ای جز فروش محصول به دلال ندارد.

برخوری بیان می‌کند: در حال حاضر در زمان اوج برداشت محصولات کشاورزی در بخش محصولات جالیزی و گلخانه‌ای هستیم و به همین دلیل دلالان با حضور در منطقه سعی درافت قیمت محصول دارند.

وی با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا قیمت‌ها را مشخص می‌کند، گفت: باید واسطه‌ها را حذف و محصول به‌صورت مستقیم در بازار عرضه شود که بهترین راهکار در این میان تأسیس شرکت‌های تعاونی توسط کشاورزان است.

ورود دستگاه قضایی برای حل مشکل

مشکلات کشاورزان در جنوب کرمان حال موجب شده تا پای قوه قضایی به این ماجرا بازشده و دادستان‌های شهرهای جنوبی کرمان طرح نظارتی ویژه‌ای را برای تسهیل حمل‌ونقل و هم‌چنین شناسایی دلالان به اجرا بگذارند.

دادستان عمومی و انقلاب رودبار جنوب در همین رابطه گفت: با اجرای طرح ویژه نظارت بر باربری‌های جنوب استان کرمان برحسب دستور رئیس‌کل دادگستری استان کرمان تا زمان احقاق حق کشاورزان و رسیدن این بازار به وضعیت عادی و مناسب ادامه خواهد داشت.

علی عمرانی افزود: کار شناسایی دلالانی که با اقدامات سودجویانه خود موجب کاهش قیمت خرید محصولات کشاورزی می‌شوند نیز با همکاری نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی بنا بر اهمیت موضوع برخورد قانونی و قاطعی با دلالان بازار محصولات کشاورزی جنوب استان خواهد داشت.

برچسب‌ها