رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری ۱۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی سایت باستانی شادیاخ، احیای برج و بارو و ساماندهی مجموعه‌های خیام و عطار در این شهرستان اختصاص یافت.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی سایت باستانی شادیاخ نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل اعتمادی  افزود: شهر کهن نیشابور با چهار هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت و ۱۵ هزار هکتار حریم بزرگ‌ترین عرصه باستانی کشور محسوب می شود که باید هرچه زودتر ثبت جهانی شود.
وی ادامه داد: راهنمایان تورهای گردشگری و به خصوص گردشگران خارجی در بازدیدهایشان سعی می‌کنند به مکان‌هایی بروند که ثبت جهانی شده که این موجب رونق اقتصادی این مناطق می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور گفت: روند ثبت جهانی عرصه شهر کهن نیشابور با جدیت دنبال می‌شود و در این رابطه پرونده‌ای تشکیل شده و جهت طی تشریفات قانونی در شورای ثبت جهانی وزارتخانه در نوبت است.
اعتمادی افزود: فرآیند طی مراحل ثبت جهانی آثار تاریخی زمان‌بر است و پس از طی این مراحل قانونی نمایندگان سازمان جهانی یونسکو برای بازدید و تایید نهایی به نیشابور خواهند آمد.
وی ادامه داد: قدیمی‌ترین اثر کشف شده در این ‌منطقه مربوط به دوره ساسانی است که هیاتهای باستان شناسان فرانسوی در نیشابور کشف کردند و در خارج از عرصه این شهر کهن هم محوطه‌های باستانی مربوط به هزاره دوم یا سوم قبل از میلاد مانند شهرک فیروزه، تپه‌برج، سه‌تپه دشت نیشابور یا نوروزآباد وجود دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور با اشاره به این که برخی افراد و عمدتا جوانان بر روی برج و باروی شهر تاریخی شادیاخ اقدام به موتورسواری می‌کنند اظهار داشت: برای جلوگیری از این اقدامات بودجه و نیروی کافی نداریم و به علت وسعت این محوطه تاریخی امکان فنس‌کشی آن هم وجود ندارد و اگر مانع بگذاریم برای این افراد خطر جانی دارد.
اعتمادی افزود: البته این منطقه فاقد لایه‌های باستانی است و تخریب آن‌چنانی صورت نگرفته ولی این اقدام بی‌احترامی به فرهنگ و پیشینه خودمان است‌.
وی اضافه کرد: بهترین راه برای جلوگیری از این حرکات فرهنگ‌سازی و بازسازی این منطقه است که امیدواریم امسال فعالیت آن شروع شود.
نیشابور قدیم پیش از حمله مغول شامل ۴۷ محله و دارای ۲۷ نظامیه و کتابخانه‌های متعدد در کنار کاخ ها، بازارها و مساجد بزرگ بوده که در حمله مغول تمامی آنها از بین رفت.
بیشتر شهر کهن نیشابور زیر خاک است و فقط چند تپه مانند کهن‌دژ، شادیاخ و برج و باروی شهر روی زمین به جا مانده است.
نیشابور با دارا بودن بیش از ۵۰۰ اثر و محوطه تاریخی است که از این تعداد ۱۱۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده  یکی از هدفهای اصلی پژوهشگران و گردشگران داخلی و خارجی است.

مرکز شهرستان ۴۵۰هزار نفری نیشابور در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها