معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از چاپ و انتشار کتاب «حجاب در صدر اسلام» در پاسخ به شبهه مربوط به این امر ضروری دین خبر داد.

کتاب «حجاب در صدر اسلام» پاسخ به شبهه است

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن خرقانی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: بحث حجاب به عنوان یک اصل و امر ضروری برای بانوان همواره در تعالیم و دستورات دینی اسلام و در روایات و احادیث حضرات معصومین(ع) مورد توجه و تأکید قرار داشته و پوشش زنان از منظر قرآن و روایات به طور روشن و دقیق بیان شده است.

وی ادامه داد: مطابق فتاوای فقها و علمای دینی، تنها صورت و دست‌های بانوان (تا مچ) آن هم با شرایط خاص که در استفتائات و احکام شرعیه بیان شده است می‌تواند در مقابل انظار دیده شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: از طرف دیگر، همواره در طول تاریخ برخی از افراد و گروه‌ها و جریان‌های مختلف در زمینه حجاب بانوان و رعایت آن از سوی زنان، مطالب و شبهاتی را برای زیر سؤال بردن این دستور اسلامی و فقهی بیان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام خرقانی افزود: متأسفانه این شبهات در مواردی موجب تضعیف قداست و اهمیت جایگاه حجاب در بین برخی از بانوان و حتی انحراف آنان و به خصوص انحراف افراد زودباور شده است.

وی تصریح کرد: در مواردی هم شاهد آن بوده‌ایم که برخی از افراد به اصطلاح متجدد و به اصطلاح خود روشنفکر در زمینه اهمیت وجوب و رعایت حجاب در بین بانوان، شبهاتی را القا کرده‌اند که افرادی هم ناآگاه، بدون مطالعه و بدون بررسی و عمدتاً در بین بانوان، ناخواسته به این شبهات و القائات دامن زده‌اند.

این دانشیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: در بین برخی از افراد و روشنفکران اخیر در کشور ما هم افرادی هستند که معتقد به رعایت حجاب حداقلی بوده و قائل به عدم وجوب شرعی پوشش بعضی از قسمت‌های بدن بانوان (مانند ناحیه سر و گردن) هستند و معتقدند در دوران جاهلیت و در صدر اسلام، زنان برهنه بوده و حتی حجاب بسیاری از اعضا و نواحی مختلف بدن توسط بانوان رعایت نمی‌شده است.

وی توضیح داد: این گروه از افراد که این گونه موارد را بیان می‌کنند معتقدند که اسلام و قرآن در مقابل این سنت‌های جاهلی امر به رعایت حجاب کرده تا جلو برهنگی بانوان را بگیرد، اما در مورد میزان رعایت و وجوب حد شرعی حجاب زنان، آن طور که امروزه توسط مراجع عظام تقلید و فقهای دینی بیان می‌شود، اعتقادی ندارند.

حجت‌الاسلام خرقانی درباره انتشار کتاب «حجاب در صدر اسلام» اظهار کرد: پس از طرح این شبهه در سال‌های اخیر از سوی بعضی افراد، دانشگاه علوم اسلامی رضوی در راستای انجام رسالت علمی، فرهنگی و دانشگاهی خود، اقدام به نشر کتاب «حجاب در صدر اسلام» در اسفند سال گذشته کرد.

این دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته علوم قرآن و حدیث افزود: این کتاب در اصل، رساله مقطع دکترای آقای محمدرضا شاه‌ثنایی است که به بررسی و نقد نظرات فردی به نام امیرحسین ترکاشوند می‌پردازد و ثابت می‌کند فرهنگ غالب در روزگار جاهلیت هم، همین پوشش زنان بوده و این مسئله در بین اشعار جاهلی و در نقل قول‌هایی که از آن دوران شده است نیز وجود دارد.

معاون پژوهشی این دانشگاه درباره این کتاب بیان کرد: این کتاب در چهار فصل، ۲۰۸ صفحه و در قطع رقعی، در اسفند سال ۱۳۹۸ توسط مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده و مرکز و محل توزیع آن، انتشارات این دانشگاه و کتابفروشی‌های معتبر است.

برچسب‌ها