مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی معتقد است، تأثیر کرونا در شرایط کنونی کشورهای مهاجر ‌پذیر در عرصه‌های مختلف منفی و حتی ممکن است منجر به تنش‌های سیاسی و را اجتماعی بین مردم ما و افغانستان شود.

 مدیر کل اتباع: کرونا در کشورهای مهاجر ‌پذیر تأثیر منفی دارد/ یک کارشناس سیاسی: جلوگیری از ورود اتباع پاک کردن صورت مسئله است

به گزارش قدس آنلاین، از زمان پیداش ویروس کرونا در کشورمان بیش از دو ماه می‌گذرد و تنور رسانه‌های بیگانه هم در این مدت داغ داغ است، چرا که از شرایط فعلی نهایت استفاده را می‌کنند و با تولید محتواهایی جهت‌دار، سعی دارند مدیریت ایران را در کنترل این ویروس منحوس ناکارآمد جلوه دهند تا به اهداف شوم خود برسند.

بی‌بی‌سی از جمله رسانه‌هایی است که در این ایام با انتشار مطالبی از جمله «شفاخانه‌های ایران مهاجران افغان مبتلا به کرونا را نمی‌پذیرند» سعی در تأثیرگذاری بر روابط ایران و افغانستان داشت، اما در واقعیت «عبدالحکیم تمنا» رئیس اداره بهداشت هرات در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس از اهدای ۲ هزار کیت و کمک‌های آزمایشگاهی و پزشکی از سوی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان خبر داده، همچنین «سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان در صفحه فیسبوک خود از معاون وزیر کشور و رئیس کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا برای درمان رایگان اتباع غیرایرانی از جمله مهاجران افغانستانی تشکر کرده است.

برای اطلاع از وضعیت عبور و مرور اتباع در دو ماه اخیر و چگونگی اعمال کنترل‌ها در مرزها به سراغ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

ممنوعیت بازگشت اتباع از اسفندماه

حسن جعفری گفت: بازگشت اتباع افغانستان در قالب مسافر از اسفندماه تا به الآن ممنوع و آمار دستگیرشدگان نشانگر افزایش محدود عبور غیرمجاز است.

وی با بیان اینکه کرونا اثر خاص و مشهودی نداشته است، تصریح کرد: تا به الان افزایش مشهود غیرمجاز اتباع خارجی به خراسان رضوی را نداشته‌ایم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه در صورت بروز و شیوع گسترده ویروس کرونا در افغانستان احتمال هجمه به حوزه استان وجود دارد از تحمیل فشار مضاعف در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خبر داد.

پس از شنیدن اظهارات جعفری این سوال پیش می‌آید که آیا احتمال فشار مضاعف همه‌جانبه در خراسان رضوی ناشی از تیره و تار شدن روابط سیاسی با افغانستان است یا خیر؟ مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی فردی بود که به این پرسش پاسخ داد.

رشد ۴۰۰ درصدی خروج اتباع

محمدتقی هاشمی، با اشاره به اینکه بازگشت مهاجران در دو ماه اخیر تقریباً رشد داشته است، اظهار کرد: در اسفند سال گذشته به نسبت سال‌های قبل تقریباً رشد ۴۰۰ درصدی داشتیم که در فروردین سال جاری، رشد ۲۰ الی ۳۰ درصدی خروج از مرز دغارون را تجربه کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه ویروس کرونا تأثیری در موضوع مهاجرت نداشته است، متذکر شد: زمانی که کارخانه‌های مراکز صنعتی، تجاری، عمرانی، ساختمانی و کارگری به منظور قطع انتقال ویروس کرونا به مدت دو ماه تعطیل شد و بخش بزرگی از کارگران اتباع و مهاجران خارجی بودند، ترجیح دادند به کشورشان بازگردند و زمانی که مراکز تجاری و اقتصادی بازگشایی شوند به ایران برمی‌گردند که یکی از نگرانی‌های ماست.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به این علت که در کنار مرزهای افغانستان هستیم، شیوع کرونا احتمالاً باعث افزایش مهاجرت به مرزهای ما می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه در افغانستان شیوع و اپیدمی بیماری کرونا در منطقه غرب به مرکزیت هرات انجام شده و در هرات امکانات رسیدگی به بیماران کرونایی وجود ندارد از دو اتفاق ناشی از این واقعه خبر داد.

وی افزود: ۱۳۰ الی ۱۴۰ هزار نفری که در دو ماه اخیر از ایران رفته‌اند با بازگشایی مراکز بر می‌گردند و در سیل مهاجرت جدید نیز افرادی به علت درمان به سمت مرزهای ما می‌آیند که باعث هجوم به مرزهایمان می‌شود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این موضوع در روابط راهبردی ما با ملت افغانستان تاثیر می‌گذارد، عنوان کرد: به دلیل شرایط ظالمانه و فراگیری کووید۱۹ و حتی خدماتی که به اتباع داخل ایران می‌دهیم، مجبوریم مرزهایمان را ببندیم.

هاشمی تصریح کرد: اگر به احداث بیمارستان‌های صحرایی در هرات و مناطق پیرامونی کمک کنیم یا با کمک شرکای خارجی مانند سازمان ملل و مجموعه پزشکان بدون مرز، آن سوی مرز خدمات پزشکی ارائه دهیم و یا حتی خودمان تیم پزشکی بفرستیم تا تجربیاتمان را منتقل کنیم، باز هم کفاف درمان را نمی‌دهد و مجبوریم مرزهایمان را ببندیم که در روابط سیاسی ما تأثیر منفی دارد.

وی ادامه داد: عده‌ای هم به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند و مجبوریم به آن‌ها خدمات داده و بعد از معالجه به کشورشان برگردانیم که این موضوع کادر پزشکی را درگیر و هزینه‌های سنگینی‌ را به اقتصاد ما تحمیل می‌کند.

ویروس کرونا در کشورهای مهاجر ‌پذیر تأثیرات منفی دارد

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی خراسان رضوی معتقد است، تأثیر کرونا در شرایط کنونی کشورهای مهاجر ‌پذیر در عرصه‌های مختلف منفی است، چرا که در شرایط فعلی با موج جدیدی از افراد بیمار یا ناقل مواجه می‌شویم که حضورشان در جامعه در ابعاد مختلف تأثیرات منفی به جای می‌گذارد، حتی ممکن است منجر به تنش‌های سیاسی و اجتماعی بین مردم ما و افغانستان شود.

هاشمی در پایان تأکید کرد: در موضوع ویروس کرونا کشورهای مهاجر ‌پذیر تأثیرات منفی بیشتری را دریافت می‌کنند.

جلوگیری از ورود اتباع پاک کردن صورت مسئله است

یک کارشناس مسائل سیاسی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: نباید برای کنترل ورود اتباع روابط سیاسی را خدشه‌دار کنیم.

حمیدرضا ترقی با اشاره به اینکه با مستقر کردن دستگاه‌های تب‌سنج در مرزها امکان غربالگری اتباع وجود دارد، تصریح کرد: با افزایش دستگاه‌های شناسایی بیماری کرونا در مرزهایی که امکان کنترل وجود دارد، علاوه بر عدم انتقال بیماری به داخل کشور به روابط سیاسی‌مان هیچ آسیبی وارد نمی‌شود.

وی در خصوص بسته‌بودن مرزها پس از کنترل ویروس کرونا، اظهار کرد: جلوگیری از ورود اتباع در واقع پاک کردن صورت مسئله است نه حل مسئله، اگر دولت در تأمین دستگاهای کنترل کننده ضعف دارد باید ضعفش را کنترل کند نه اینکه صورت مسئله را پاک کند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: در فرودگاه امام خمینی(ره) و دیگر فرودگاه‌های کشور نیز مسافران را با دستگاه‌های حس‌گر کنترل می‌کنند، حتی در زمان قرنطینه نیز این اقدامات در جاده‌ها انجام می‌شد، پس چرا نشود این اقدامات را در مرزها اعمال کرد؟

آسیب‌پذیری کشورهای مهاجر ‌پذیر در ویروس کرونا و احتمال فشار مضاعف در ابعاد مختلف خراسان رضوی و تنش‌های سیاسی بین ایران افغانستان از جمله چالش‌هایی است که در زمینه ورود اتباع به کشورمان با آن مواجه هستیم، باید دید مسؤولان برای کاهش چالش‌های ذکر شده به سراغ نظرات کارشناسان سیاسی خواهند رفت یا خیر؟

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها