رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: برای اجرای تئاتر در دوران پساکرونا باید شرایط روحی و روانی تماشاگر با توجه به وضعیت موجود را در نظر بگیریم.

اجرای تئاتر در پساکرونا نیازمند توجه به شرایط روانی تماشاگران است

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد اشکذری درخصوص اقدامات لازم جهت جلوگیری از آسیب تئاتر و اجرای تئاتر در دوران پساکرونا، اظهارکرد: برای اجرای تئاتر در دوران پساکرونا باید شرایط روحی و روانی تماشاگر با توجه به وضعیت موجود را در نظر بگیریم و تئاترهایی را برای اجرا آماده کنیم که هنری و فنی بوده، تماشاگران را جذب کرده و به بازیابی روحی و روانی افراد کمک کند. به همین دلیل متولیان این امور باید در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را داشته‌باشند.

تئاتر یکی از آسیب‌پذیرترین هنرها از نظر اقتصادی است

وی با بیان این که تئاتر یکی از آسیب‌پذیرترین هنرها از نظر اقتصادی است و با توجه به وضعیت موجود باید از صدمه دیدن آن جلوگیری کنیم، افزود: باید با مدیریت و برنامه‌ریزی متولیان تئاتر، حفظ روحیه هنرمندان و نمایشگران و از طرفی جلب اعتماد مخاطبین، از صدمه دیدن تئاتر که اقتصاد آسیب‌پذیری نسبت به سایر هنرها دارد، جلوگیری کنیم. علاوه بر این‌ها سوبسیدهای دولتی و کمک‌ رسانه‌های مختلف نیز مؤثر خواهند بود.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی ادامه داد: وجه تمایز تئاتر با سایر هنرها مخصوصاً در شهر مشهد، قرابت و نزدیکی آن با اقتصاد است؛ به همین دلیل حتی اگر در مدت زمانی کوتاه، تئاتر در شهری مانند مشهد با جمعیت میلیونی و مشتاق تماشای تئاتر که در این چند سال اخیر تئاتر در آن به طور جدی پیگیری می‌شود، تعطیل باشد؛ تماشاگر خود را از دست خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده، می‌توان با طراحی و اجرای طرح‌های مختلف، تماشاگری را که به دلیل شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی روحیه ضعیفی دارد، از ابتلا به بیماری کرونا می‌ترسد و مدت طولانی از تئاتر دور بوده را جذب نمایش کنیم.

اشکذری افزود: یکی از برنامه‌های ما در این زمینه، حفظ و رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی در سالن‌ها است؛ به شکلی که افراد علاقه‌مند بتوانند در سالن‌ها حضور پیدا کرده و تئاتر تماشا کنند. فعالیت سالن‌های بزرگ مانند بهار و تماشاخانه خورشید حداقل تا دو ماه پس از بهبود شرایط و وضعیت ابتلا به کرونا ممکن است برای سلامت افراد خطرناک باشد.

وی تشریح کرد: اما سالن‌های کوچک مانند سالن‌های اصلی، استاد نوری، سالن بزرگ پردیس و سالن تازه ساخته‌شده در تماشاخانه شمایل، با حدود ۱۰۰ تماشاگر و رعایت فاصله مناسب، ممکن است ظرفیت اجرای نمایش را داشته‌باشند. اما از طرفی کارگردان‌ها با این شرایط ممکن است نمایش و تئاتری تولید نکنند.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی تصریح کرد: قطعاً در چنین شرایطی دولت باید حمایت کند تا هزینه‌ی ۲۰۰ یا ۳۰۰ صندلی خالی سالن‌ها با سوبسیدهای دولتی جبران شود؛ در واقع یک رابطه دوطرفه وجود دارد؛ به طوری که اجرا و عدم اجرای نمایش‌ها هر دو شرایط خاصی لازم دارند.

اشکذری بیان کرد: پس از تعطیلی در مدت زمان طولانی برگرداندن تماشاگر به سالن‌ها، کار بسیاری سختی است؛ با استفاده از تئاترهای خیابانی می‌توان فضا را گرم کرده و تماشاگران را دوباره جذب تماشای تئاتر کنیم. در حال حاضر حفظ تماشاگر به عنوان عامل اصلی تئاتر مشهد پس از دوری حدود دو ماهه از سالن‌ها و تماشاخانه‌ها مهم است.

وی با بیان این‌که اجرای نمایش، نیاز به تولید و آماده‌سازی دکور دارد، اضافه کرد: متأسفانه تاکنون برنامه‌ریزی برای روی صحنه رفتن تئاتر در زمان بازگشایی سالن‌ها که ممکن است عید فطر باشد، نداشته‌ایم و به نظر می‌رسد که ما درخصوص تولید تئاتر برنامه‌ریزی ضعیفی داشته‌ایم.

احساس نیاز به تئاتر از نظر فرهنگی باید در افراد ایجاد شود

اشکذری اظهار کرد: اعتمادسازی و احساس نیاز به تئاتر از نظر فرهنگی باید در افراد ایجاد شود؛ متأسفانه امکان اجرا در سالن‌های ما با این شرایط، وجود ندارد. در این خصوص بهبود امکانات و شرایط تهویه در سالن‌های مشهد مخصوصاً سالن‌های بزرگ آن لازم است و باید اتفاق بیفتد و با اطلاع‌رسانی این اقدامات، مخاطبین قطعاً برای تماشای تئاتر به سالن‌ها خواهندآمد.

وی در خصوص اجرای تئاتر آنلاین ادامه داد: من خیلی به تئاتر آنلاین (برخط) اعتقاد ندارم زیرا با ذات تئاتر که هنری زنده و در ارتباط مستقیم و نفس به نفس با تماشاگر است، منافات دارد؛ اما می‌تواند تا حدی مفید باشد. تئاتر آنلاین در هر شرایطی می‌تواند صورت گیرد و مخصوص دوران شیوع ویروس کرونا و دوران پساکرونا نیست.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر نیز شرکتی در تهران فعالیت دارد که پس از اتمام اجرای تئاترها، فیلم آن‌ها را منتشر می‌کند؛ به این ترتیب افرادی که به دلایل مختلف مانند مسافت طولانی موفق به تماشای تئاتر نشده‌اند با خریداری این فیلم‌ها از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی می‌توانند تئاترهای مختلف را تماشا کنند.

رئیس سابق انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: این نگاه حرفه‌ای به تئاتر و تزریق آن به مخاطب مشکلی ندارد؛ اما این روش، راه‌حل درمان تئاتر در این وضعیت نیست.

منبع: ایسنا

انتهای پیام /

برچسب‌ها