۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
کد خبر: 704191

«دیوان حافظ» با تصحیح و پیشگفتار حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای منتشر شد.

انتشار «دیوان حافظ» با تصحیح الهی قمشه‌ای

به گزارش قدس آنلاین، «دیوان حافظـ» با تصحیح و پیشگفتار حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای در ۲۸۶ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۹۰هزار تومان در نشر گویا عرضه شده است.

در بخشی از «حافظ به روایت حافظ» به قلم حسین الهی قمشه‌ای‌ می‌خوانیم: این تصحیح کامل از دیوان حافظ شیرازی که اینک با تصحیح و ویراش نگارنده به بازار ادب و فرهنگ عرضه می‌شود، محصول بیش از نیم قرن تلاش مستمر برای دست یافتن به صحیح‌ترین روایت از دیوان و نزدیکترین گزینه‌ها به ذوق و هنر این شهریار شعر غنایی در جهان است.

 قصه نسخه‌بدل‌های دیوان حافظ همچون شب یلدا به درازای مشهور است و حلقه‌های ادب دیرینه ما به‌ویژه در دروان اخیر هیچ‌گاه از هیاهو و غوغا بر سر کلمات و ترکیبات و تعبیرات حافظ خوش‌کلام خالی نبوده است و محققان و ادب‌شناسان بسیار با بضاعت‌های بیش و کم هریک کوشیده‌اند با شیوه‌های نوین تحقیق نسخه‌ای معتبر از این دیوان به دست دهند.

برخی عین یک نسخه خطی کهن را با حواشی به طبع رسانده‌اند و برخی دیگر یک نسخه کهن را اصل نهاده و روایت نسخه‌های دیگر را در حاشیه گزارش کرده‌اند. از جمله شادروان محمد قزوینی  با همکاری دکتر قاسم غنی نسخه‌ای را به عنوان نسخه خلخالی اساس قرار داده و به طبع رسانده‌اند که از متداول‌ترین نسخه‌های جدید از دیوان حافظ بوده است. اما بعد روشن شد که این طبع به نسخه خلخالی چندان وفادار نمانده است.

 انتهای پیام

برچسب‌ها