تبریز- شتر دوکوهانه به‌عنوان گونه‌ای منحصربه‌فرد و یک نژاد کمیاب که از زمان‌های دور توسط عشایر در آذربایجان شرقی و شهرستان به دلیل ویژگی‌های بارز ازجمله مقاوم به سرمای آذربایجان، قدرت راهپیمایی در مناطق کوهستانی به‌عنوان حیوانی بارکش در کوچ ایلات مورداستفاده قرار می‌گرفت.

پرورش شتر مرهمی بر اقتصاد عشایر آذبایجان شرقی

قدس آنلاین-گروه استان ها: ردپای این حیوان نجیب که تا چندی پیش در تمام ایل راه‌ها قابل‌مشاهده بود و نقش مهمی را در کوچ عشایر و اقتصاد آن‌ها بازی می‌کرد حالا با تغییر سبک زندگی عشایر در منطقه و کشور، جمعیت این دام ارزشمند به‌طور چشمگیری کاهش‌یافته و خطر انقراض آن کاملاً محسوس است.

شتر در سرتاسر دنیا به‌عنوان یک‌گونه مقاوم، کم‌توقع و با ظرفیت بالا معرفی‌شده که اهمیت پرورش آن، با توجه به افزایش اقلام خوراکی، کمبود مراتع و همچنین فرآورده‌های تولیدی منحصربه‌فرد این حیوان در مقایسه با دیگر حیوانات در حال افزایش است.

گوشت این حیوان دارای شباهت زیادی به گوشت گاو است، شیر شتر نیز سرشار از ویتامین C بوده که اهمیت شیر تولیدی این حیوان را دو چندان می‌کند.

از دیگر محصولات شتر «کرک» و موی آن است که مقدار کرک در شترهای دوکوهانه بیشتر از شترهای تک‌کوهانه بوده و از پشم و موی آن‌ها جهت تهیه چادر، قالی، طناب و پتو  استفاده می‌شود. 

چَرای شتر به‌گونه‌ای است که گیاه را از ریشه درنمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به‌گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود این مسئله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.

صرفه اقتصادی

در همین رابطه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان بابیان اینکه شترهای دوکوهانه به‌صورت محدود در شهرستان میانه، مرند و مناطق عشایر نشین نگهداری می‌شوند، یادآوری کرد: استقبال دامداران از پرورش شتر دو کوهان و مستعد بودن منطقه موجب شده تا بهره‌برداران شترها را حتی از نقاط کویری و منطقه مغان برای پرورش به این مناطق انتقال دهند.

حبیب شریفیان گفت: با دو رگ گیری شترهای دو کوهان و تک کوهان می‌توان شترهایی سطح بالا ازلحاظ وزنی و راندمان عملکرد پرورش داد تا صرفه اقتصادی بالایی نیز داشته باشند.

دریاچه ارومیه مستعد پرورش شتر

وی گفت: با توجه به تداوم خشک‌سالی در استان و حرکت سیمای زراعی منطقه به‌ویژه نواحی دریاچه ارومیه به سمت رویش گیاهان خودرو و پوشش گیاهی فقیر، این مناطق مستعد پرورش شتر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به تغییرات اقلیمی استان، افزود: در این راستا حیوانات چرا کننده منطقه نیز باید تغییر کنند و پوشش گیاهی متفاوتی که براثر خشک‌سالی در حوزه دریاچه ارومیه و یا سایر نواحی ایجاد می‌شود، مناسب تغذیه شترها است.

وی با اشاره به پرورش یک هزار و ۷۰۰ شتر تک کوهان در استان، اظهار داشت : شترها از علوفه‌ رویش یافته در مراتع که به‌عنوان علف هرز مهاجم و نامطلوب برای حیوانات محسوب می‌شود، به‌صورت هرس تغذیه می‌کنند و ریشه گیاهان از خاک جدا نمی‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان گفت: اکنون شترهای استان عمدتاً در شهرستان‌های تبریز، اسکو، کلیبر، میانه و هریس مستقر پرورش می‌یابند و حمایت‌های لازم از طریق صدور پروانه و تخصیص نهاده و تسهیلات به این واحدها انجام می‌شود.

بازار مصرف

شریفیان، افزود: گوشت و شیر شتر مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف گوشت آن در استان زیاد مرسوم نبوده اما در مناطق حاشیه کویر بازار خوبی دارد و می‌توان از شترها در راستای اصلاح مراتع نیز سود برد.

وی اظهار داشت: اکنون صادرات رسمی شتر از استان انجام نمی‌شود اما ممکن است به‌صورت غیررسمی و محدود توسط اشخاص به شکل خصوصی صادر شود.

شریفیان، بابیان اینکه پرورش شتر در استان به‌صورت صنعتی نبوده و شترها به شکل روستایی و آزاد در مراتع چرا می‌کنند، ادامه داد: شترهای دو کوهان به‌خصوص نوع نر آن ازنظر جثه و وزن بر شتر تک کوهان برتری دارند و در سال‌های گذشته نیز دو شتر دو کوهان نر از منطقه مغان اردبیل به شترداران استان تحویل شد که بهره‌برداران نتوانستند از آن‌ها مراقبت و نگهداری کنند.

برچسب‌ها