مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در پایان سال 'گذشته، ۱۵ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری در این استان داشتیم، این رقم در حال‌ حاضر با وقوع کرونا طی یک ‌ماه با احتساب ۴۵ هزار نفر حدودا ۶۰ هزار نفر محاسبه شده که بیمه بیکاری می‌گیرند.

۶۰ هزار نفر در خراسان رضوی بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، محمد سنجری در پنجاه‌ و دومین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد با محوریت بررسی وضعیت اشتغال در شرایط پسا کرونا همچنین وضعیت پوشش آنتن‌دهی و سطح پهنای اینترنت در مناطق کم‌برخوردار که در اتاق جلسات شورای شورای اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۸۲ هزار کارگاه داری کد بیمه و جمعیتی بالغ بر ۹۹۰ هزار کارگر در خراسان رضوی داریم که ۷۵ درصد کارگاه‌ها و کارگرها به خود مشهد برمی‌گردد، سال گذشته ۱۶.۵ درصد اشتغال کشور مربوط به استان ما بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد اشتغال ما در حوزه خدمات و گردشگری و اصناف است، بیان کرد: بعد از آسیب کرونا ۴۷هزار نفر متقاضی بیمه بیکاری در سامانه مربوط به بیکاری در این استان ثبت‌نام کرده‌اند که لیست ۱۵ هزار نفر به تأمین اجتماعی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه یک میلیون واحد تولیدی و صنعتی متأثر از کرونا هستند، تصریح کرد: طس هفته آینده به کارآفرینان پیامک ارسال می‌شود تا افراد بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

سنجری ادامه داد: در پایان سال گذشته، ۱۵ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری در خراسان رضوی داشتیم، این رقم در حال ‌حاضر با وقوع کرونا طی یک‌ ماه با احتساب ۴۵ هزار نفر حدودا ۶۰ هزار نفر محاسبه شده که بیمه بیکاری می‌گیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: معیشت برخی کارگران دچار مشکل شد. ما نسبت به تأمین اقلام بسته‌های حمایتی برای کارگران اقدام کردیم.

وی با اشاره به اینکه برای اولین‌بار در کشور مرکز نیکوکاری کارگران را در خراسان رضوی راه‌اندازی شده و تا امروز ۶ هزار بسته معیشتی و اقتصادی برای کارگران توزیع شده است، عنوان کرد: هدف جدید این اداره کل، ۷۶ هزار نفر اشتغال جدید در استان است.

تزریق وام یک میلیونی دولت مشکلات خانوارها را حل نمی‌کند

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد در بخش دیگری از این جلسه گفت: از زمان پیدایش ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی ما تحت‌تأثیر قرار گرفته‌است.

شهناز رمام با تأکید بر این که مخرب‌ترین اثر کرونا بر روی اقتصاد بوده‌ است، بیان کرد: برخی کسب‌وکارها چون در ستاد کرونا بودند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل کار حضور داشتند، اما صنعت گردشگری و مشاغل غیر رسمی مانند رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و کارگران روزمزد که تحت پوشش بیمه‌ نیستند بیشترین آسیب را متحمل شدند.

وی خاطرنشان کرد: دولت با توجه به شرایط تحریم‌ها توان خاصی دارد، با تزریق وام یک میلیونی دولت مشکلات خانوارها حل نمی‌شود، بخش زیادی از درآمد مشهد از راه جذب گردشگران بوده که با توجه به شرایط موجود تأثیرات منفی داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد تصریح کرد: با داشتن برنامه‌ریزی، سیاست و تدابیر مناسب و استراتژدی دقیق می‌توان بر بخشی از مشکلات ناشی از ویروس کرونا غلبه کرد.

رمارم با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از دانش‌آموزان کشور به دلیل عدم دسترسی به گوشی هوشمند از خدمات آنلاین درسی محروم‌ هستند، متذکر شد: از این ۲۵ درصد ۹۰ درصد دانش‌آموزان در حاشیه شهر مشهد هستند که علاوه بر اینترنت و گوشی هوشمند از داشتن تلویزیون هم محروم هستند.

وی افزود: به دلیل نبود آتن و اینترنت مجبوریم که جلسات شورای اسلامی شهرستان مشهد را حضوری برگزار کنیم، باید به سمت عدالت اجتماعی و دسترسی آسان فضای مجازی پیش رویم تا کمبود زیرساخت‌های شبکه‌های اینترنتی جبران شود.

یکی از مشکلات ویروس کرونا در بحث آموزش و پرورش است

نائب رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد هم در ادامه این جلسه گفت: یکی از مشکلات ویروس کرونا در بحث آموزش و پرورش است، زیرا در نقاط کوری که دسترسی به اینترنت ممکن نیست با چالش مواجه هستیم.

عبدالله دهقان تأکید کرد: باید سریعاً برای نقاط کور زمینه دسترسی به اینترنت را فراهم کنیم به ویژه در رضویه و احمدآباد که نقاط کور زیادی را داریم.

ثبت نام ۳۴هزار نفر در سامانه بیکاری

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرماندار مشهد نیز در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به ارائه آمار و ارقام از کسب و کارهای آسیب‌دیده خراسان رضوی، اظهار کرد: ۱۳ دسته مشاغل از جمله مراکز گردشگری و تفریحی، هتل‌ها، واحدهای اقامتی بین‌راهی حمل‌ونقل عمومی درون شهری و برون شهری، دفاتر خدمات مسافرتی، توزیع آجیل و خشکبار، بستی‌فروشی و همچنین آبمیوه‌فروشی‌ها، مراکز آموزش فرهنگی و هنری و رسانه متحمل خسارت شدند.

شکوه میرشاهی افزود: بیشترین هزینه اقتصادی که مشاغل ذکر شده متحمل شده‌اند در بحث پرداخت مبلغ بیمه و برق، گاز است.

وی خاطرنشان کرد: کسب‌وکارها از جمله آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و کلینیک‌های دندانپزشکی بیشترین خسارت را دیده‌اند و طی مکاتباتی که با ستاد ملی مقابله با کرونا داشته‌ایم قرار شد برای بحث هزینه برق، گاز و بیمه تسهیلات بانکی به منظور جبران خسارت در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری مشهد با بیان اینکه تاکنون ۳۴ هزار نفر در سامانه بیکاری از شهرستان مشهد ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: ۱۳ درصد کارمند قراردادی بوده‌اند و ۸۷ درصد قرارداد موقت‌کاری داشته‌اند.

میرشاهی با بیان اینکه برای این افراد در سامانه بیکاری تسهیلاتی در نظر گرفته شده، متذکر شد: ۴۹ میلیارد مبلغ اعتبار و از این رقم ۱۶ میلیون به ازای هر نفر برای ۱۳ دسته اشتغال در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کسب وکارهای بانوان نیز در دوران کرونا دچار آسیب شده‌اند، یادآور شد: با پیگیری‌های استانداری خراسان رضوی قرار بر این شد که ۱۷۳ فقره وام ۳ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به بانوانی که اشتغالشان دچار آسیب شده تعلق گیرد.

ابوطالب سرابیان بخشدار مرکزی شهرستان مشهد هم در ادامه این جلسه گفت: خیلی از روستایان‌ما به دلیل عدم دسترسی به اینترنت فرزندان خود را بحث آموزش رها کرده‌اند.

منبع: فارس

انتهای پیام /

برچسب‌ها