نمایندگان مجلس در جلسه دیروز خود و در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، با موضوع امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان توسط مجلس موافقت کردند.

امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان با درخواست بهارستانی‌ها

قدس آنلاین: نمایندگان مجلس در جلسه دیروز خود و در ادامه رسیدگی به طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان، با موضوع امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان توسط مجلس موافقت کردند.

براساس این طرح که از سوی محمد جواد فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده مردم تهران مطرح شد، مقرر گردید اعتراض نمایندگان به عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان با تقاضای کتبی ۲۵ نفر یا به درخواست کمیسیون آیین نامه داخلی صورت گیرد و پس از تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی، موضوع رسیدگی شود.

همچنین در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند، عضویت وی تعلیق خواهد شد. سپس گزارش در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جلسه علنی مجلس به رأی گذاشته خواهد شد و در صورت رأی مجلس به رد صلاحیت فرد، وی مستعفی شناخته خواهد شد.

امکان و استدلال حقوقی انجام چنین اقدام پر هزینه و نیز تاحدودی سیاسی علیه حقوقدانان شورای نگهبان، براساس ماده ۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس است که نمایندگان در جلسه دیروز و در جریان بررسی جزئیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس با مشمول شدن حقوقدانان شورای نگهبان بر طبق این ماده و تبصره‌های آن موافقت کردند.

مجلس دهم که در روزهای پایانی عمر خود قرار دارد و حواشی مربوط به رد صلاحیت برخی از نمایندگان در انتخابات دور یازدهم مجلس پیکان تیز انتقادها را به سمت شورای نگهبان نشانه رفت، حال سعی دارد در راستای این موضوع گام عملی دیگری را برای محدود کردن حوزه اختیارات و وظایف شورای نگهبان و اعضای آن بردارد.

رأی مثبت به معرفی «بیش از حداقل دو برابر» حقوقدانان شورای نگهبان

همچنین در جریان جلسه دیروز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی درباره تعداد حقوقدانان معرفی شده از سوی دستگاه قضا به مجلس برای عضویت در شورای نگهبان پرداختند و بر اساس طرحی که علی مطهری آن را در همین راستا پیشنهاد داد و نمایندگان با آن موافقت کردند، مقرر شد رئیس قوه قضائیه باید تا حداقل دو برابر کرسی‌های شورای نگهبان، حقوقدان به مجلس معرفی کند تا نمایندگان از میان آن‌ها حق انتخاب داشته باشند.

در این بین نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه که با طرح مطهری مخالف بود، اصلاح چنین موضوعی را نیازمند همه‌پرسی دانست.

اما اظهارنظر وی درباره انتخاب برخی از حقوقدانان شورا جالب توجه بود که در این باره گفت: در مجلس آینده نیستیم، اما نمایندگان به حقوقدانانی رأی بدهند که اصل بی طرفی را در بررسی صلاحیت نمایندگان رعایت کنند. رئیس قوه قضائیه حقوقدانانی معرفی کند که در زمان هشت سال دفاع مقدس در جبهه مشغول بودند، نه در انگلستان مشغول درس خواندن.

۲۱ طرح اقتصادی در اولویت بود نه انتخاب حقوقدانان شورا

همچنین سیدعلی ادیانی، نماینده مردم قائم‌شهر نیز طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را با اصل ۹۱ و۹۸ قانون اساسی مغایر دانست و گفت: من این طرح را فاقد منطق قانونی می‌دانم. ‌این طرح منفعلانه و احساسی است و ما به ازای حقوقی هم ندارد. مجلس بدون شورای نگهبان موضوعیت ندارد و نمی‌توانیم به بهانه عدم رأی آوری حقوقدانان شورای نگهبان، کشور را معطل نگه داریم.

مخالفت ادیانی در حالی است که به گفته وی، طرح اصلاح قانون آیین‌نامه داخلی مجلس برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان با امضای پنج همکار محترم به قید اولویت در دستور کار قرار گرفت، در حالی که ۲۱ طرح با مضامین اقتصادی در اولویت بود و نمایندگان صدای شکستن استخوان‌های مردم زیر بار گرانی را نمی‌شنوند.

جدا از مباحث مربوط به جلسه دیروز، اینکه برخی نمایندگان در روزهای باقیمانده از عمر مجلس طرح‌هایی را درباره اعمال برخی شروط جدید معرفی حقوقدانان شورای نگهبان توسط رئیس قوه قضائیه یا امکان عزل حقوقدانان شورا پیشنهاد می‌دهند، انتقادهایی را از سوی برخی نمایندگان و منتقدان پیش آورده و این افراد عنوان می‌کنند در حالی که نمایندگان مجلس باید این روزها طرح‌ها و لوایح نیمه کاره و اولویت‌داری همچون مسائل اقتصادی و معیشتی و تصویب قوانین مرتبط با بهبود وضعیت اشتغال و تولید را درنظر بگیرند، اما با این‌حال بر روی انجام اقدام‌های سیاسی تمرکز کرده‌اند.

مصوبات اخیر مجلس موجب ضعف کارنامه آن خواهد شد

در همین رابطه، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس نیز اظهار کرد: قضاوت اینکه این طرح خارج از نوبت در دستورکار قرار گرفته و اینکه آیا رویکرد سیاسی پشت آن است را به ملت می‌سپاریم. این در حالی است که معیشت و زندگی آن‌ها دچار بحران‌های شدیدی شده و در مقابل مجلس به این طرح اهمیت داده است.

وی افزود: مردم ‌به دلیل اینکه مجلس به معیشت آن‌ها اهمیت نداده و طرح نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را مورد توجه قرار داده، به مجلس دهم نمره می‌دهند و موجب ضعف کارنامه آن خواهد شد.

علاوه بر این و در راستای اقدام‌های لحظه آخری مجلس درباره برخی مصوبات بحث برانگیز درباره شورای نگهبان، شاهد بودیم که علاوه بر مصوبات دیروز، در جلسه یکشنبه ۲۱ اردیبهشت مجلس نیز نمایندگان طرح اصلاح موادی از آیین نامه داخلی مجلس را به رأی گذاشتند که موضوع آن تغییر در شرایط معرفی حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس از سوی رئیس قوه قضائیه بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها