بندرعباس- یکی از خاستگاه‌های اصلی انبه استان هرمزگان در جنوب ایران به‌واسطه شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب این منطقه است و بیشترین سطح زیر کشت انبه در ایران به این استان اختصاص دارد.

هرمزگان قطب میوه‌های گرمسیری

قدس آنلاین-گروه استان ها: قدمت کشت این درخت در استان هرمزگان به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و حدود نیمی از محصول باغ‌های انبه این استان به‌صورت نارس برداشت می‌شود.

طعم، رنگ و سالم بودن میوه درختان انبه هرمزگان باعث شده که متقاضیان زیادی داشته باشد و بندرعباس، میناب ورودان به‌عنوان مهم‌ترین مناطقی هستند که بیشترین باغ‌های انبه استان هرمزگان در آن‌ها قرار دارند.

هرچند آمار دقیقی از تعداد واحدهای عمل‌آوری و فرآوری میوه نارس و حتی رسیده محصول برداشتی از باغ‌های انبه هرمزگان در دست نیست اما در دو دهه گذشته‌ترشی انبه این استان به یکی از برندهای شناخته‌شده در سطح ملی و حتی در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان تبدیل‌شده است.

ارقام محلی انبه در هرمزگان به نام سبز انبه، چارک، کلک سرخ، مُشک، عروس و هلیلی و ارقام وارداتی به نام لانگرا، سندری و آلفونسو است و سطح باغ‌های انبه هرمزگان به حدود دو هزار و ۹۰۰ هکتار می‌رسد.

رتبه نخست تولید

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان از پیش‌بینی برداشت ۱۶ هزار تن انبه از باغ‌های این استان خبر می‌دهد.

مسعود گرگیج  بابیان اینکه هرمزگان رتبه نخست تولید انبه در کشور را داراست، اظهار می‌کند: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶ هزار تن انبه از باغ‌های استان برداشت شود که ۷ هزار تن آن به‌صورت نارس برداشت می‌شود.

وی می‌افزاید: ۶۰ درصد محصول انبه نارس برداشت می‌شود و از آن به‌صورت تازه خوری، تهیه ترشی، شوری، مربا، لواشک و سس استفاده می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی هرمزگان بابیان اینکه هرمزگان رتبه نخست را در تولید و سطح زیر کشت انبه کشور دارد، خاطرنشان می‌کند: فصل برداشت انبه تا اواسط شهریور ادامه دارد.

واردات انبه‌های تجاری

گرگیج هم‌چنین از واردات انبه‌های تجاری، پاکوتاه و مقاوم به شوری برای کشت را از مهم‌ترین برنامه‌های امسال جهاد کشاورزی برای باغداران هرمزگانی عنوان کرده و می‌افزاید: شهرستان‌های رودان، میناب و بندرعباس مهم‌ترین مناطق کشت انبه در استان است.

گرگیج، ارقام محلی انبه در هرمزگان را سبز انبه، چارک، کلک سرخ، مشک، عروس و هلیلی و ارقام وارداتی لانگرا، سندری و آلفونسو اعلام کرده و می‌گوید: انبه میوه گرمسیری است و سرشار از ویتامین‌های آ-بی و سی، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها، اسیدهای عالی و مواد معدنی است.

ثبت ملی نشان جغرافیایی برای انبه میناب

دو  محصول کشاورزی انبه میناب و سیر بشاگرد به‌عنوان نشان جغرافیایی هرمزگان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و پارک علم و فناوری ثبت ملی شده است.

نشان جغرافیایی نشانی است که برای کالاهای مربوط به یک منطقه جغرافیایی خاص و دارای کیفیت و به‌واسطه شهرت آن منطقه به کار می‌رود و لذا هدف از این کار درواقع هویت بخشی به محصولات کشاورزی استان هرمزگان است.

استفاده از نشان جغرافیایی، محدود به محصولات کشاورزی نیست و این نشان می‌تواند کیفیت خاص یک محصول که به‌واسطه عامل انسانی که در محل تولید آن محصول وجود دارند برجسته و نمایان سازند ازجمله سنت‌ها، مهارت‌های خاص تولید و محل تولید می‌تواند یک روستا، شهر و منطقه‌ای خاص یا کشور باشد.

گفتنی است نشان‌های جغرافیایی نیازمند حمایت هستند در غیر این صورت توسط افراد غیرمجاز در تجارت مورد تقلب قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها