یک کارشناس و تحلیگر سهام در رابظه با ریزش امروز شاخص سهام گفت: دلیل اصلی اصلاح امروز قیمت سهام و سرخپوشی دسته‌جمعی در بورس تهران به بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سایپا بازمی‌گردد که باعث نقد کردن بقیه سهم‌ها شد.

بزرگترین اصلاح بورس در سال جدید/افت شاخص موقتی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ امروز دماسنج تالار شیشه‌ای با افت بیش از ۲۶ هزار واحدی که بیشترین درصد کاهش از ۲۴ اسفند ۹۸ بود، تا کانال  یک میلیون و ۲۱ هزار واحدی عقب‌نشینی کرد.

بورس‌بازان در حالی شاهد معاملاتی منفی در روز جاری بودند که در دو ماه اخیر با رشد بی‌وقفه سهام خود مواجه شده و رشدهای چند صد درصدی کسب کردند. امروز بیش از ۸۰ درصد از نمادهای معاملاتی بورس تهران در محدوده منفی قیمت دادوستدند و در این میان شاهد تشکیل صف فروش برای ۲۱۵ سهم بورسی به ارزش ۴۳۱۳ میلیارد تومان بودیم. با این حال تقابل شدیدی میان خریداران و فروشندگان دیده می‌شد. برای برخی فرصتی برای خرید سهامی بود که روزهای گذشته در صف‌های طولانی تقاضا مجال خرید نمی‌دادند. با این حال سهامدارانی نیز بودند که هراسان شدند و فرار را به قرار ترجیح دادند. همین تقابل میان عرضه و تقاضا سبب شد تا ارزش خرد معاملات بورس تهران از ۱۹هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت تا رکوردی جدید در کارنامه تاریخی بورس تهران ثبت شود.

هر چند دلایل مختلفی برای اصلاح امروز شاخص سهام عنوان می‌شود اما یکی از نقاط اشتراک کارشناسان بورسی، حضور افراد آماتور، بی‌تجربه و ناآشنا به بازار است که سبب تشدید رفتارهای هیجانی می‌شود. سرمایه‌گذارانی که طی همین ماه‌های اخیر با احساس جاماندگی از روند صعودی بازار، سهامدار شده‌اند و با هر جرقه‌ای جایگاه خود در صف خرید و فروش را تغییر می‌دهند. یک روز در صف خرید می‌نشینند تا شاید اقبال به آن‌ها روی آورده و سهام شرکت مورد نظر را به پرتفوی خود بیفزایند و یک روز دیگر با ترس و دلهره دست به ماشه فروش می‌شوند. در واقع تنها با نگاه به رفتار گروهی است که در این روزها طی مسیر می‌کنند و به دیگر مسائل پیرامونی بازار چه بنیادی و چه تکنیکال کوچکترین وتوجهی ندارند.

در این میان التهاب بازارهای موازی اثر خود را بر معاملات سهام نیز به جا گذاشته است. سکه و ارز طی از ابتدای هفته به ترتیب با افزایش ۸ و ۵ درصدی قیمت همراه شده‌اند. دلار دیروز جدی‌ترین رشد روزانه از ۱۱ اسفند را تجربه کرد و به ۱۷هزار و ۱۳۰ تومان رسید. در بازار خودرو بر اساس شنیده‌ها پراید به عنوان مشتی نمونه خروار تا ۹۰ میلیون تومان نیز معامله می‌شود. موضوعی که شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری وزیر صمت و ارجاع مجدد قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت بود. موضوعی که آرامش بورس‌بازان را به هم ریخته است.

اما یکی از مهمترین دلایلی که امروز برای افت شاخص سهام مطرح شد، بازگشایی سایپا و فشار ناشی از آن به بازار بود. دو ماهی بود که بورس تهران در غیاب نمادهای بزرگ خودروساز به معاملات روزانه خود ادامه می‌داد. در میان این غولهای خودرویی، سایپا پس از یک بار ابطال معاملات، سرانجام روز دوشنبه به گردونه معاملات بازگشت و بیش از ۱۰۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

افت شاخص بورس موقتی است

پشوتن مشهوری‌نژاد، کارشناس و تحلیگر سهام در این خصوص به «قدس آنلاین» گفت: دلیل اصلی اصلاح امروز قیمت سهام و سرخپوشی دسته‌جمعی در بورس تهران به بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سایپا بازمی‌گردد که باعث نقد کردن بقیه سهم‌ها شد.

وی افزود: اگر بخواهیم نگاهی نیز به دلایل تکنیکالی بیندازیم، می‌توان اصلاح امروز را پولبکی به سقف شکسته یک میلیون واحد عنوان کرد. در عین حال به لحاظ تکنیکال پیش بینی می‌شود حداقل تا سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاهد رشد شاخص سهام باشیم و پس از آن این نماگر وارد فاز استراحت شود.

مشهوری نژاد در پاسخ به این سوال که آیا افت امروز شاخص سهام شروع روند اصلاحی بازار است، گفت: قطعاً این روند موقتی خواهد بود. نقدینگی وارد شده به گردونه معاملات بورس تهران بزرگتر از آن است که در این شرایط متوقف شود.

حقوقی‌ها وارد میدان شدند

امروز همزمان با اصلاح ۲.۵ درصدی شاخص سهام، پس از ۳۶ روز غلبه سهامداران خرد در سمت خرید سهام، خالص تغییر مالکیت سهام به سمت بازیگران حقوقی تغییر جهت داد. از این رو در این مسیر روز سه شنبه هر چند خالص حجم تغییر مالکیت‌ها به میزان یک میلیارد و ۶۱ میلیون سهم در مسیر حقوقی به حقیقی بود اما خرید مثبت حقوقی‌ها در سهام گرانقیمت بازار سبب شد تا ارزش خالص تغییر مالکیت‌ این روز بورس تهران به میزان ۲۵۶ میلیارد تومان به سمت معامله‌گران عمده ثبت شود. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز امروز بیشترین خالص خرید بازیگران حقوقی در سهام زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و محصولات دارویی رقم خورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها