کرمانشاه- سایه‌اندازی کرونا بر اقتصاد کرمانشاه از کارگر گرفته تا کاسب و کشاورز حاصلی به‌جز رکود، بیکاری و افت اقتصادی نداشته است.

سایه سنگین کرونا بر اقتصاد کرمانشاه/واحدهای گردشگری و تولیدی ضرر می دهند

قدس آنلاین-گروه استان ها:متأسفانه با تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی و هم‌چنین رعایت فاصله اجتماعی بسیاری از تولیدکنندگان با مشکل فروش محصولات خود روبرو بوده و به دلیل کاهش فروش محصولات  و تعطیلی بسیاری از پروژه‌ها فشار معیشتی دامن بسیاری از مردم، کارگران و حتی کسبه را گرفته است.

 تعطیلی دوماهه پروژه‌های ساختمانی بنا بر آمار رسمی مسئولان افزون بر ۲۵ هزار کارگر بخش‌های مختلف ساختمانی را با بیکاری روبرو کرده است و در این استان براثر شیوع بیماری‌ کرونا دچار مشکل شده‌اند که باید برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

خسارت کرونا به گردشگری

ازآنجاکه استان کرمانشاه استان با بهره‌مندی از چهار هزار اثر تاریخی ازجمله سنگ‌نگاره و کتیبه داریوش هخامنشی در شهر بیستون به‌عنوان تنها اثر ثبت‌شده جهانی استان کرمانشاه یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود اما کرونا فرصت این درآمدزایی را از این صنعت گرفته است.

شیوع ویروس کرونا تاکنون دو هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی در استان کرمانشاه آسیب وارد کرده است 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه  میزان خسارت وارده ناشی از کرونا به بخش گردشگری را  ۱۷ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: این خسارت تنها به همین رقم ختم نمی‌شود زیرا صنایع‌دستی نیز افزون بر ۱۱ میلیارد تومان خسارت دیدند.

امید قادری اظهار می‌کند: ابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت پردرآمدترین زمان فعالیت حوزه گردشگری است که امسال شیوع بیماری کرونا این فصل را از فعالان حوزه گرفت.
وی بابیان اینکه سال گذشته ما شاهد جهش گردشگری در کرمانشاه بودیم و در ۶ ماه نخست سال ۴۰ درصد رشد گردشگری خارجی و ۶۰ درصد رشد گردشگر داخلی داشتیم.

ضرر صنایع‌دستی

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه عنوان می کند: اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد نوروز امسال شاهد شکوفایی و جهش چشمگیر گردشگری در کرمانشاه بودیم  اما حالا شیوع این بیماری موجب شده تا تعداد یک هزار و ۱۳۰ نفر از فعالان حوزه گردشگری استان کرمانشاه در آستانه بیکاری و یا اخراج قرار بگیرند.

وی بابیان اینکه این آمار مربوط به افراد بیمه‌شده و رسمی است ادامه می دهد: درصورتی‌که رکود گردشگری به‌واسطه شیوع کرونا ادامه داشته باشد ما با موجی از بیکاری فعالان گردشگری روبرو خواهیم شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کرمانشاه هم چنین بیان می کند: تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی استان کرمانشاه به‌واسطه شروع بیماری کرونا درخطر بیکاری هستند.

خسارت به بخش خصوصی

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمانشاه نیز بابیان اینکه کرونا دو هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی استان آسیب وارد کرده است اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا همچنین منجر به بیکاری ۱۳ هزار نفر در استان کرمانشاه شده است.

کیوان کاشفی بابیان اینکه در حال برآورد خسارت‌های ناشی از کرونا به بخش تولیدی استان هستیم تا بتوانیم در دوران پسا کرونا آن را جبران کنیم ادامه داد: روند بروز خسارت در برخی از واحدهای تولیدی متوقف‌شده است و برخی از واحدها همچنان در حال خسارت دهی هستند ازاین‌رو آمار میزان خسارت کرونا همچنان در حال به‌روز شدن است.

وی عنوان کرد: با توجه به بسته شدن مرزها و کاهش تقاضای بازار، خسارت واحدهای تولیدی به‌واسطه شیوع کرونا بیشتر از دیگر بخش‌ها برآورد می‌شود.

ضرر دامداران و مرغداری‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز بابیان اینکه متأسفانه کرونا و تعطیلی ناشی از واحدهای صنفی بیشترین ضرر متوجه دامداران، مرغداران و برخی حوزه‌های تولید مانند گل و گیاه کرد افزود: با توجه به تعطیلی رستوران‌ها، غذاخوری‌ها، هتل‌ها و برگزار نشدن آیین‌ها مصرف گوشت مرغ در استان به‌شدت کاهش یافت.

نوربخش حاتمی بابیان اینکه دامداران و مرغداران در بحران شیوع ویروس کرونا آسیب جدی دیده‌اند، افزود: مرغداران به ازای هر کیلوگرم مرغ حدود دو هزار تومان ضرر کرده‌اند که این مبلغ باید جبران شود.

وی بابیان اینکه مرغداری‌ها و دامداری‌ها در ۲ ماه اخیر در تأمین نهاده‌ها، حمل‌ونقل، فروش گوشت و شیر با مشکلات فراوانی روبرو بودند، اظهار داشت: با توجه به توقف صادرات دام و افزایش قیمت نهاده‌ها ضرر و زیان دامداران بیشتر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین گلخانه‌ها را از دیگر واحدهای متضرر براثر شیوع ویروس کرونا دانست و گفت: بیشتر ضرر به واحدهای گلخانه‌ای پرورش گل‌های زینتی به دلیل پایین آمدن قیمت‌ها واردشده است.

حاتمی اختصاص یارانه به مرغداران و دامداران را تنها راهکار برای نجات این واحدها از متضررشدن دانست و گفت: این سازمان پیشنهاداتی را به وزارت جهاد کشاورزی برای رفع مشکل مرغداری‌ها داده است.

وی بابیان اینکه اکنون مرغ به قیمت حدود ۱۱ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، گفت: قیمت مرغ اکنون درب مرغداری به ازای هر کیلوگرم ۶ تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که قیمت بسیار پایینی است و باید این قیمت به ازای هر کیلوگرم در درب مرغداری به هشت‌تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد تا مرغداران متضرر نشوند.

وی اضافه کرد که دولت سال گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ را ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تصویب کرد که نرخ فعلی پایین‌تر از قیمت مصوب است.

برچسب‌ها