۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 704501

امام رضا(ع) در حدیثی فرموده اند: «خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدّر میفرماید از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر میکند، به حتم واقع خواهد شد.»

فضیلت شب قدر از نگاه امام رضا (ع)

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از بزرگان براین باورند که هیچ کدام از ماه های سال بافضلیت تر از ماه مبارک رمضان نیست. زیرا خداوند کتاب آسمانی خود که برای هدایت بشریت در نظر گرفته را در این ماه نازل فرموده است. در تمام شب های رمضان نیز هیچ شبی مانند شب قدر فضیلت ندارد. قرآن در این شب برپیامبر گرامی اسلام ارائه شده است و شبی است که ملائکه بر زمین نازل می شوند.

اما خاندان عصمت و طهارت علیمهاالسلام نیز در احادیث مختلقی یاران و پیروان خود را بیش از پیش با فضایل این شب آشنا نموده اند. حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) یکی از این ائمه اطهار است که در این زمینه چندین روایت از ایشان نقل شده است.

در مورد نامگذاری شب قدر امام رضا (ع) فرموده اند: «ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل گشته است و در این ماه به پیامبر(صلی الله علیه و آله) وحی شده و در آن شب قدر است؛ شبی که از هزار ماه بالاتر است. در آن شب هر کاری محکم و برقرار می شود و مسائلی که در طول سال از نیکی و بدی، سود و زیان، روزی و زندگی و مرگ وجود دارد رقم زده می شود و به همین جهت است که «قدر» نامیده شده است».(۱)

ایشان در حدیث دیگری می فرمایند: امام علی (ع) سه شب را نمی خوابید: شب های شب بیست و سوم، عید فطر و نیمه شعبان. زیرا در این شب ها روزی ها و اجل و آنچه در طول سال اتفاق می افتد، تقسیم و تعیین می شوند. (۲)

در روایتی دیگر از ایشان در باره شب قدر سؤال کردند. فرمود: «در آن شب فرشتگان و نویسندگان به آسمان دنیا فرود می‌آیند، و همگی وقایعی را که در آن سال واقع می‌شود و هر رویدادی را که به بندگان می‌رسد و هر امری را که مشیّت خدای عزّوجلّ به آن تعلّق گرفته است، می‌نویسند؛ پس خدای تبارک و تعالی هر چیز از آنها را که مقدم می‌دارد و هر چه را که بخواهد به تاخیر می‌اندازد و محو می‌کند و ثابت می‌دارد؛ و امّ الکتاب در نزد او است. (۳)

همچنین حضرت ثامن الحجج (ع) در حدیثی دیگر فرموده اند: «خداوند در شب قدر آنچه را که از این سال تا سال بعد پیش خواهد آمد، مقدّر میفرماید از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روزی. پس آنچه خداوند در این شب مقرر میکند، به حتم واقع خواهد شد.» (۴)

امام رضا (ع)، مومنان را به زیاد دعا کردن در این شب امر نموده اند. ایشان در رابطه با این موضوع فرموده اند: حواستان به اسلحه انبیاء باشد، شخصی از امام پرسید منظورتان از اسلحه چیست؟ امام فرمودند: دعا، سپس به اهمیت دعا اشاره کرده اند: در شب قدر، خداوند آنچه را که در طول یک سال آینده پیش خواهد آمد را در انواع زمینه ها تعیین می کند: زندگی یا مرگ، رزق و روزی و ... پس برای خود و نزدیکان دعا کنید. (۵)

آیات قرآن و روایات ائمه اطهار بویژه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در خصوص ویژگی های شب قدر بیانگر درجه اهمیت بالای این شب است که باعث شده آن را بسیار بافضیلت و پرعظمت نماید. لذا مومنان به راحتی فضایل این شب را از دست نداده و در پاسداشت آن بسیار کوشا خواهند بود.

منابع:

۱. عیون اخبار الرضا، ج ۲ , ص ۱۱۶

۲. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‌۲، ص۸۵۳

۳. من لا یحضره الفقیه، ج‌۲، ص۵۹

۴. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص ۱۳۳

۵. بصائرالدّرجات: جزء ۶، ص ۳۰۸، باب ۸، ح ۵

انتهای پیام/

برچسب‌ها