تبریز- همه‌ساله با شروع فصل گرما، آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ می‌دهد که سبب خسارات مالی و زیست‌محیطی فراوانی می‌شود و در همین راستا متأسفانه سال گذشته جنگل‌های ارسباران دچار آتش‌سوزی وسیعی شد که بیش از یک هفته ادامه داشت.

«ارسباران» از کمبود تجهیزات اطفای حریق می سوزد/ضرورت آمادگی برای آتش‌سوزی‌های احتمالی

قدس آنلاین-گروه استان ها: آذربایجان شرقی ۱۸۰ هزار هکتار جنگل دارد که جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار بخش اصلی آن را تشکیل می‌دهد.

بخش وسیعی از وسعت ۱۶۴ هزار هکتاری جنگل‌های ارسباران به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در محدود شهرستان خدا آفرین واقع است و همه‌ساله با گرم شدن هوا شاهد وقوع آتش‌سوزی در این منطقه هستیم.

آنچه گذشت

واقعیت این است که هرچند آتش در جنگل‌های ارسباران سال گذشته بعد از چهار روز تلاش شبانه‌روزی کنترل و خاموش شد، اما تأخیر سازمان‌های مرکزی در اعزام امکانات و تجهیزات و توجه به عمق حادثه، انتقاد مردم و مسئولان محلی را برانگیخت به‌گونه‌ای که حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی و امام‌جمعه تبریز، خواستار پاسخ نهادهای مسئول درباره وظیفه سازمان مدیریت بحران و دیگر سازمان‌های مسئول در هنگام وقوع این‌گونه حوادث شد.  

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز سال گذشته بابیان اینکه اکنون جای گله و دنبال مقصر گشتن نیست، از ناهماهنگی‌ها و کمبود تجهیزات موردنیاز برای اطفای آتش‌سوزی ارسباران در حداقل زمان ممکن انتقاد کرد و خواستار آسیب‌شناسی این حادثه زیست‌محیطی برای درس گرفتن از آن از یک‌سو و رفع کمبودهای موجود از سوی دیگر شد.  

گفتنی است در حادثه آتش‌سوزی ارسباران که چهار روزبه طول انجامید، تنها اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، در منطقه حاضر شد و جای مسئولان نهادهای مرتبط دیگر از قبیل حفاظت محیط‌زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها خالی بود. !

حال یک‌بار دیگر هوا در حال گرم شدن است و لذا بسیاری نهادهای مردمی و مسئولان از همین حالا برای ضرورت آمادگی در برابر حوادث احتمالی و جلوگیری از حوادث غمبار سال گذشته هشدار می‌دهند و خواستار تجهیز منابع و اعتبارات برای هر حادثه جدید هستند.

اعتبار نیست

در همین حال مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی اذعان می‌کند: باوجوداین مسائل و حضور میدانی محیط‌بانان و نیروهای اداره کل درصحنه‌های مختلف، هیچ‌گونه اعتباری در سال جدید از سوی سازمان برنامه‌وبودجه در خصوص اطفای حریق در جنگل‌ها به آذربایجان شرقی اختصاص داده نشده است.

حمید قاسمی با یادآوری پیچیدگی مسائل محیط‌زیست و چالش‌ها و بحران‌های این حوزه، اضافه می‌کند: هدف‌گذاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی برای کاهش تعداد وقوع و مساحت جنگلی آسیب‌دیده از آتش‌سوزی‌ها در سال جاری و ضرورت انجام هماهنگی‌ها با سایر دستگاه‌ها و نهادها و انجام مانورهای آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها به‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف در داخل این سازمان و نیروهای حاضر در میدان محیط‌زیست است.

وی از هماهنگی با تشکل‌های زیست‌محیطی جهت حضور میدانی در مواقع بحران و آتش‌سوزی‌ها خبر داد و گفت: بهره‌گیری از پتانسیل نیروهای مردمی و بومی منطقه و همچنین استفاده از ظرفیت هیئت‌های ورزشی مانند کوهنوردی، موتورسواری و اتومبیلرانی ویژه شرایط سخت و کوهستانی جزو اولویت‌ها است.

وی با اشاره به آغاز فصل گرما و لزوم برنامه‌ریزی و اتخاذ تدابیر و آمادگی‌های لازمه در راستای بروز آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌ها اظهار می‌کند: در این راستا نیازمند تأمین اعتبار و تجهیزات مقابله‌ای هستیم.

امکانات اطفای حریق می‌خواهیم

 فرماندار خدا آفرین با هشدار نسبت به وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران بر ضرورت تجهیز شهرستان به امکانات پیشرفته اطفای حریق تأکید کرده و می‌گوید:  سیاست‌گذاری و اولویت اصلی مدیریت بحران شهرستان، پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی به‌عنوان دغدغه اصلی در مراتع و جنگل‌ها است .

علی امیری راد تأکید می‌کند: با توجه به اهمیت و ضرورت حضور به‌موقع و سریع نیرو در محل آتش‌سوزی، نیروهای تخصصی منابع طبیعی و محیط‌زیست باید نیروی واکنش سریع تشکیل دهند.

وی بابیان اینکه فرماندهی میدان عملیات در زمان آتش‌سوزی در مناطق حفاظت‌شده با محیط‌زیست و در مناطق غیر حفاظت‌شده با منابع طبیعی است، اعلام کرد: ۱۲ کانون پرخطر آتش‌سوزی در منطقه شناسایی و ۱۵نفر قرق بان به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی و قطع اشجار انتخاب و به همین منظور تیم‌های اطفاء حریق و همیاران طبیعت سازماندهی‌شده است .

امیری راد استقرار نیرو و تجهیز ادوات اطفاء حریق در پاسگاه‌های محیط‌بان به‌ویژه در کانون‌های پرخطر آتش‌سوزی  ازجمله پاسگاه کلاله را ضروری دانسته و ابراز می‌کند: سیستم رادیویی و بی‌سیم مدیریت بحران جهت برقراری ارتباط در مواقع بحران و همچنین فعال‌سازی سامانه ۱۲۵ در سه ایستگاه شهرستان باید تقویت و مشکل آنتن دهی آن رفع شود .

فرماندار خدا آفرین همچنین بر فعال بودن گشت‌های تلفیقی به‌ویژه در فصل گرما و گردشگری تأکید داشته و می‌افزاید: آموزش و استفاده از ظرفیت نیروهای بومی، دهیاران و همیاران منابع طبیعی و محیط‌زیست، برگزاری کلاسه‌ای آموزشی و نصب تابلوها و بنرهای هشداردهنده به‌منظور پیشگیری از آتش‌سوزی ضروری است .

برچسب‌ها