کارشناس مسائل دینی گفت: سعی کنیم اهل دعا باشیم که به‌وسیلۀ آن بسیاری از ناجوری‌ها کنار زده می‌شود.

توصیۀ امام رضا(ع) به استفاده از "سلاح انبیاء"/ صفتی خدایی که باید در وجود مؤمن باشد

حجت‌الاسلام حسن شریعت‌زاده کارشناس مسائل دینی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: امام رضا علیه السلام فرمود: در مؤمن باید از صفات پروردگار باشد و آن صفت ستارّیت و پوشاندن اسرار مردم است. سینه او محور اسرار عباد خداست. پیامبر خدا صلّی اللّه علیه و آله می‌فرمود: مؤمن هیچ‌گاه هتاکی و بی‌حرمتی نمی‌کند و با حیا زندگی می‌کند، ممکن است گاهی اوقات زندگی او دچار مشکل شود اما هیچ‌گاه عفت خود را از دست نمی‌دهد بنابراین مؤمن عفیف است هم از نظر روان و هم از نظر زبان.
وی افزود: روزی امیرالمؤمنین علیه السلام به عمربن حمق و حجربن عدی پیامی فرستادند و این در حالی بود که حضرت متوجه شده بود که این دو نفر به سپاهیان معاویه ناسزا گفتند، حضرت فرمود: دوست ندارم شما مانند معاویه و دوستانش اهل فحش و ناسزاگویی باشید بلکه بدانید دوستان من به هیچ‌ عنوان هتاکی و بی‌حرمتی نمی‌کنند.
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: یکی از نکاتی که در دعاهای رسول‌الله صلّی اللّه علیه و آله مشاهده می‌کنیم، این است که خدایا، من و خانواده‌ام را به نعمت کفاف روزی عنایت کن و می‌فرمود چه نیکو اخلاقی است که هرکس به حق خود قانع باشد، قانع باشید تا به حرام نیفتید، قناعت گنجی است که پایانی ندارد.

وی  گفت: یکی از مهم‌ترین و پرتکرارترین موضوعاتی که در قرآن و روایات به آن تأکید شده، مسأله عدالت است. در آیۀ هشتم سورۀ مبارکه مائده می‌خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ وَلایَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلیٰ أَلّاتَعدِلُوا اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است.»

حجت‌الاسلام شریعت‌زاده اضافه کرد: امیرالمؤمنین علیه السلام به دوستان و یارانشان سفارش می‌کرد که با انصاف باشید حتی با دشمن خود انصاف داشته باشید حتی در مسائل علمی، سیاسی، تجاری و اختلافات دیگر، سفارش شده که انصاف داشته باشیم، دیگران را از خود طرد نکنیم، عادل باشیم و محبت کنیم.

«یکی دیگر از نکات این دعا، مربوط به مسئله نفسانی است که انسان با استفاده از سلاح دعا می‌تواند بخش زیادی از این‌طور مسائل را حل کند، به‌عنوان مثال، بعد از نماز صبح و مغرب دست چپ را روی سینه خود بگذارید همان جایی که محل قلب است و هفتاد مرتبه بگویید: یا فتاح.»

وی با بیان مطلب فوق گفت: مؤمن باید همچون ابراهیم علیه السلام توکل به خدا داشته باشد، آن حضرت سلاح دعا را به‌دست گرفت و به‌وسیلۀ آن برای سرزمین مکّه دعا کرد، این‌چنین ترس تنهایی همسر و فرزندانش به دنیایی از امید و رحمت الهی تبدیل شد. او فرمود: ای خالق زیبایی‌ها! مربی من! اهالی این سرزمین را میوه و ثمرات مرحمت بفرما و خوف و ترس را از این سرزمین دور بگردان. دوستان سعی کنیم اهل دعا باشیم. امام رضا علیه السلام فرمود: «عَلَیْکُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء قِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاء؛ بر شما باد سلاح پیامبران، عرض شد: سلاح پیامبران چیست؟ فرمود: دعا.» 

برچسب‌ها