همدان- اگرچه سال ۹۹ مزین به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گرفته است اما واقعیت این است که افزایش آمار و جهش تولید بسترهایی متناسب برای هدایت تولید باید پیش رو داشته باشد تا این جهش تولید درنهایت برای کشور منجر به ثروت شود.

جای خالی صنایع تبدیلی در قطب تولید سیب زمینی/جهش تولید نیازمند بستر سازی است

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان همدان ازجمله استان‌هایی است که در زمینه تولید سیب‌زمینی در زمره قطب‌های تولید قرار داشته و نیاز یک‌پنجم کشور را در تولید این محصول تأمین می‌کند اما باوجود برخورداری از این پتانسیل بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند اگر فکری برای تولید مازاد و هم‌چنین صنایع تبدیلی برداشته نشود این تولید به ضرر تولید کنند تمام خواهد شد.

سود سیب‌زمینی در جیب دلالان

اصغر همتی یکی از بهره‌برداران شهرستان بهار در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: سیب‌زمینی همه‌ساله با افت‌وخیز قیمتی بسیاری روبرو بوده و به دلیل بازار واسطه‌گری همیشه کشاورزان از سود واقعی محروم می‌شوند.

وی اذعان می‌کند: در حال حاضر سیب‌زمینی در همین بازار گران بیش از یک هزار و ۶۰۰ تومان از کشاورز بیشتر خریداری نمی‌شود اما تا هنگامی‌که به دست مصرف‌کننده می‌رسد قیمتی معادل پنج و حتی شش هزار تومان پیدا می‌کند.

وی بیان می‌کند: متأسفانه متوقف شدن صادرات سیب‌زمینی به کشور عراق و هم‌چنین وجود دلالان در بازار و قیمت‌های ناعادلانه و پیشنهادی از طرف آن‌ها رغبتی برای تولید بیشتر نمی‌گذارد.

وی اظهار می‌کند: اگر دولت با برنامه‌ریزی لازم نسبت به صادرات و یا اجرای طرح‌های تنظیم بازار برای خرید تضمینی و یا انبارداری این محصول به‌طور مستقیم وارد شود و تضمینی برای کشاورز وجود داشته باشد که محصولش اسیر دست دلالان نخواهد شد به‌طور حتم ظرفیت جهش در تولید وجود دارد.

صنایع تبدیلی نیاز استان همدان

در همین راستا رئیس انجمن سیب‌زمینی همدان بابیان اینکه این  استان ازلحاظ باراندازی سیب‌زمینی رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است اظهار می‌کند: بنابراین ضرورت توسعه صنایع تبدیلی این بخش در استان احساس می‌شود. 

سیب‌زمینی همه‌ساله با افت‌وخیز قیمتی روبرو بوده و به دلیل بازار واسطه‌گری همیشه کشاورزان از سود واقعی محروم می‌شوندخسرو طالبی با اشاره به اینکه بیش از یک‌پنجم نیاز کشور به محصول سیب‌زمینی توسط کشاورزان همدان تأمین می‌شود ادامه می‌دهد: متاسفانه صنایع تبدیلی جوابگوی نیاز سیب زمینی کاران نیست.

وی می‌گوید: سالانه حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب‌زمینی در کشور تولید می‌شود که سهم سیب‌زمینی‌کاران همدانی از این میزان، یک‌میلیون تا یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال است.

وی با تأکید بر این موضوع که در حال حاضر صنایع تبدیلی استان در زمینه سیب‌زمینی ناچیز است و جوابگوی نیاز کشاورزان نیست یادآور می‌شود: با ایجاد واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی مطابق استانداردهای ملی و بین‌المللی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌توان مسیر جهش تولید در این بخش را هموار کرد. بنابراین مسئولان و دست‌اندرکاران باید توجه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند.

بسترهای موردنیاز در همدان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان بابیان اینکه این استان با ۲۱ هزار و ۲۲۰ هکتار سطح زیر کشت سیب‌زمینی و تولید سالانه ۸۹۵ هزار و ۸۵۰ تن رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است افزود: متوسط برداشت سیب‌زمینی از مزارع استان همدان ۳۴ تا ۴۰ تن در هر هکتار است.

امیر لاهوتیان بیان کرد: در این راستا شهرستان بهار با پنج هزار و ۹۴۰ هکتار اراضی زیر کشت سیب‌زمینی و تولید ۲۵۰ هزار تن رتبه نخست تولید سیب‌زمینی استان در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان ادامه داد: با توجه به حجم بالای تولید سیب‌زمینی در استان و نیاز به استفاده بهینه از این محصول راهبردی، در کنار بحث تولید، تقویت و گسترش سه بخش دیگر شامل سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و صادرات نیز موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی همدان است.

احداث واحد های فرآوری

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۵۵ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۴۱ هزار و ۳۵۰ تن با مجوز بهره‌برداری از سازمان جهاد کشاورزی در سطح استان فعال هستند افزود: با این تعداد زمینه اشتغال ۵۵۲ نفر فراهم‌شده است.

لاهوتیان ادامه داد: ۵۳ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۱۷۱ هزار و ۹۰۰ تن با اشتغال ۵۴۹ و سه واحد فرآوری سیب‌زمینی نیز با ظرفیت ۱۱۷ هزار و زمینه اشتغال ۳۰۱ نفر در سطح استان در حال ساخت است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: صادرات سیب‌زمینی به خارج از کشور برای حمایت از کشاورزان استان همواره در دستور کار این سازمان قرار دارد.

برچسب‌ها