۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 704665

ابتدا فضانوردان و متخصصان انتظار داشتند که این قطعه عظیم در آمریکا و یا استرالیا سقوط کند اما این زباله ۱۸ تنی و ۲۹ متری در اقیانوس اطلس و در نزدیکی سواحل موریتانی سقوط کرد.

سقوط "زباله فضایی" 18 تنی چین در ساحل آفریقا

قدس آنلاین: تارنمای "اسپیس" که رویدادهای هوا فضا را گزارش می کند نوشت قطعه ای از موشک چینی لانگ مارچ بی ۵ که هفته گذشته به فضا پرتاب شد پس از اتمام ماموریت خود به صورت غیر قابل کنترلی به سمت زمین سقوط کرد و در سواحل موریتانی به درون آب افتاد.

موشک چینی لانگ‌مارچ ۵-بی

موشک لانگ مارچ بی‌۵ با ۸۴۹ تن وزن روز 16 اردیبهشت از سکوی "ون چانگ" واقع در جزیره جنوبیِ هاینانِ چین راهی فضا شد و ۸ دقیقه بعد سفینهٔ بی‌سرنشین آن در ارتفاع ۸ هزار کیلومتری به مدار زمین رسید.

هسته ۱۸ تنی این موشک فضایی، بزرگترین شی دهه‌های اخیر است که به صورت کنترل نشده از مدار زمین در جو سقوط کرده است بزرگترین موشکی که پیش از این به سطح زمین برگشته بود موشک سالیوت-۷ مربوط به ایستگاه فضایی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بود که ۳۹ تن وزن داشت.

در ابتدا فضانوردان و متخصصان انتظار داشتند که این قطعه عظیم در آمریکا و یا استرالیا سقوط کند اما این زباله ۱۸ تنی و ۲۹ متری در اقیانوس اطلس و در نزدیکی سواحل موریتانی سقوط کرد.

موشک‌های قدیمی و ماهواره هایی که تاریخ مصرفشان تمام شده است غالبا به زمین سقوط می کنند ولی وزن آن‌ها اکثرا از چندین تن بیشتر تجاوز نمی کند.

ایستگاه فضایی چین که تین ‌گونگ یعنی «کاخ آسمانی» نام دارد قرار است تا سال ۲۰۲۲ تکمیل شود و ظرفیت ۶ فضانورد را خواهد داشت. این ایستگاه از سه بخش تشکیل شده و علاوه بر محل زندگی و فعالیت فضانوردان، دو آزمایشگاه جداگانه را نیز شامل می‌شود.

موشک ماهواره بر لانگ مارچ بی ۵ چین پس از ۴۸۸ ثانیه در مدار از پیش تعیین شده قرار گرفت که نخستین ماموریت پرواز با موفقیت کامل بود و مقدمه ای برای ماموریت مرحله سوم پروژه فضایی سرنشین دار چین شد.

از نکات جالب این پرتابگر، داشتن یک و نیم مرحله (حذف مرحله دوم LM-۵) است که سبب افزایش کارایی و قابلیت اطمینان ماهواره‌بر شده است این پرتابگر با طول کل ۵۴ متر (یک ساختمان ۱۸ طبقه) و وزن برخاست ۸۴۹ تُن، دارای قابلیت حمل ۲۵ تُن محموله به مدار ارتفاع پایین زمین است.

بخش فیرینگ لانگ‌مارچ ۵-بی نزدیک ۲۱ متر (یک ساختمان ۶ طبقه) طول و بیش از ۵ متر قطر دارد که این امر نیازمند فناوری‌های پیشرفته و خاص برای سیستم جدایش این بخش است.

از این حامل برای تزریق محموله‌های حجیم و سنگین شامل ماژول‌های ایستگاه فضایی چین به مدارهای پایین استفاده خواهد شد. از ویژگی‌های فضاپیمای جدید می‌توان به سیستم فرود جدید با کمک چترها و کیسه‌های هوایی (بجای موتور) و قابلیت بازگشت به زمین و استفاده مجدد تا ۱۰ مرتبه اشاره کرد.

این فضاپیما با ۹ متر طول و حدود ۲۲ تُن وزن برخاست، توانایی حمل ۶ فضانورد و یا سه فضانورد به همراه ۵۰۰ کیلوگرم محموله را دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها