پادشاه اردن تهدید کرد که اگر اسرائیل بخش‌هایی از کرانه باختری را به اراضی اشغالی الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با اردن خواهد شد.

پادشاه اردن: در صورت الحاق کرانه باختری، درگیری سختی با «اسرائیل» خواهیم داشت

به گزارش قدس آنلاین، «عبدالله دوم» پادشاه اردن تأکید کرد که راهکار دو دولتی بهترین راه برای حل بحران فلسطین است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «دیراشپیگل» تصریح کرد، الان که همه جهان با ویروس کرونا درگیر هستند، باید همه برای مبارزه با این دست به کار شوند، و باید این پرسش را مطرح کرد که آیا، اکنون زمان مناسبی برای انحلال یک دولت است یا خیر.

پادشاه اردن ادامه داد: «رهبران [سیاسی] که ندای راهکار تک دولتی سر می‌دهند، از تبعات آن اطلاعی ندارند. اینکه اگر تشکیلات خودگردان فلسطین از بین برود، چه اتفاقی رخ خواهد. قطعا شاهد هرج‌ومرج و افراطی‌گری بیشتر در منطقه خواهیم بود».

به گزارش روزنامه «الرأی»، عبدالله دوم خاطر نشان کرد: «اگر اسرائیل، عملا، بخشهایی از کرانه باختری را [به اراضی اشغالی] الحاق کند، باعث درگیری بزرگی با پادشاهی اردن هاشمی خواهد شد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت الحاق کرانه باختری، عمل به معاهده صلح با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درخواهد آورد، خاطر نشان کرد: «نمی‌خواهم تهدید کنم یا فضا را به سوی اختلاف و درگیری، سوق دهم، ولی همه گزینه‌ها را بررسی خواهم کرد. ما با کشورهای زیادی در اوپا و جامعه بین‌الملل اتفاق نظر داریم که نباید در خاورمیانه، قانون زور را پیاده کرد».

در همین ارتباط، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن اواخر بهمن ماه 1398 تأکید کرد که «در حمایت از برادران [فلسطینی] خود برای احقاق تمامی حقوق مشروع آنان و در رأس آن، حقشان در آزادی و تشکیل حکومتی به پایتختی قدس اشغالی در مرزهای 1967، بر اساس راهکار دو دولتی و مطابق با حقوق بین‌الملل» موضع دولت اردن ثابت است.

وی تصریح کرد که اردن در حال رایزنی است تا تمامی رهنمودهای عبدالله دوم و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را اجرایی کند.

الصفدی خاطر نشان کرد، رهنمودهای عباس و عبدالله دوم، در راستای «تلاش برای تحقق صلح عادلانه و فراگیری است که پاسخگوی حقوق ملت فلسطین باشد و به درگیری پایان دهد تا منطقه از امنیت و ثبات بهره‌مند شود».

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها