به گفته میرزاعلی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا»، این یک پروژه عظیم است و تا به حال درباره شاهنامه خوانی کاری با این وسعت که شرکت‌کنندگان در آن تفکیک شده باشند انجام نشده است.

جشنواره «نقشا» و شاهنامه‌خوانی به شیوه کهن/ پخش نقالی‌های برگزیده از رادیو و تلویزیون

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» با نگاهی به مفاهیم عمیق و نهفته در داستان‌ها و حماسه‌های شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یکی از اسناد هویت ملی و در راستای توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به زبان معیار در بستر فضای مجازی و به همت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

طی روزهای گذشته، علی دهباشی، مجتبی حسن‌بیگی و ابوالفضل ورمزیار به عنوان داوران جشنواره بین‌المللی نقالی و شاهنامه‌خوانی «نقشا» معرفی شدند و داوری آثار در دو بخش نقالی و شاهنامه‌خوانی در حال انجام است.

۲۵ اردیبهشت ماه، پایان مهلت ارسال آثار به این جشنواره بود و مراسم اختتامیه ۴ خردادماه همزمان با عید سعید فطر در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

مرشد محسن میرزاعلی دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به این که شاهنامه سند هویت ملی همه ایرانی‌هاست، گفت: این واقعیتی غیرقابل کتمان است که شاهنامه سند هویتی ملی ماست اما شاهد این هستیم که خیلی‌ها به ویژه نسل جوان شاهنامه را نمی‌شناسند و متاسفانه شاهنامه در حال خاک خوردن است.

وی در ادامه افزود: به نظرم بهترین فضا و بستری که می‌توان برای معرفی شاهنامه از آن بهره گرفت، خانواده است و ما باید خانواده را درگیر این مسئله کنیم. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دیداری با که شعرا داشتند ایشان درخصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و اشاراتی داشتند که این زبان رو به فرسایش است و باید کاری کرد.

میرزاعلی تاکید کرد: برهمین اساس ما هم دست به کار شدیم و بر آن شدیم تا جشنواره‌ای با شیوه‌ کهن اجرای نقالی و شاهنامه‌خوانی برگزار کنیم. یک سری موضوعات هم برای این جشنواره در نظر گرفته شده است که شاهنامه و نهج البلاغه یکی از آنهاست که البته باید کار پژوهشی پشت این آثار باشد، همچنین موضوعات دیگری مانند اخلاق، تربیت، مهین دوستی و ... مطرح شده که شرکت کنندگان می‌توانند در نقل‌های خود به کار ببرند و از آن استفاده کنند. این آثار نقالی در قالب فیلم‌های ۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای به دبیرخانه ارسال شده است.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است که در بخش‌های کودک، نوجوان و بزرگسال پسر و دختر به صورت مجزا برگزار خواهد شد و نقالی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان به صورت مجزا ارزیابی خواهد شد، در بخش آقایان نیز به همین صورت خواهد بود.

میرزاعلی افزود: این یک پروژه عظیم است و تا به حال درباره شاهنامه خوانی کاری با این وسعت که شرکت کنندگان تفکیک شده باشند انجام نشده و نداشتیم. همچنین با تلویزیون هم در حال رایزنی هستیم که نمایش‌های برگزیده را به صورت رادیویی و تلویزیونی پخش کنیم. اختتامیه نیز در آرامگاه فردوسی برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها