رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد گفت: در حال حاضر تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی فعال در حوزه خدمات و تجارت به حداقل رسیده و با شرایطی بحرانی دست به گریبان هستند.

تاب‌آوری بنگاه‌های اقتصادی فعال به حداقل رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین روشنک رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد گفت: لازم است بررسی شود که تسهیلات ارائه شده به این بنگاه ها، با شرایط خاصی که دولت تعیین کرده، تا چه میزان می‌تواند موثر واقع شود و گره از مشکلات آن‌ها بگشاید؟
او افزود: تاکنون پیشنهادات مختلفی از سوی بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی برای حمایت از این بنگاه‌های اقتصادی ارائه شده است. نگرانیم که اقدام موثر و عاجلی برای این بخش‌ها صورت نگیرد که اگر چنین شود، با بحران بیکاری در عرصه خدمات مواجه خواهیم شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه، شیوع بیماری کرونا مبادلات تجاری ایران با بازارهای جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده، ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۸ پروتکلی را برای تمامی کشورها تعریف کرد تا به استناد آن، زیرساخت‌های قرنطینه و امکانات بهداشتی نظیر تونل‌های ضدعفونی را در مرزهای خود مستقر سازند. از زمان بروز این بحران، به‌واسطه فراهم نبودن این امکانات و زیرساخت ها، کشورهای همسایه مرزهای خود را به روی کالاهای صادراتی از ایران بستند.
روشنک بیان کرد: در رایزنی‌های انجام شده با این کشورها، تاکید آن‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، اما همچنان مشخص نیست که چه زمانی این امکانات مستقر و فعال می‌شوند تا مسیرهای صادرات کشور، از نو گشوده شود. در این بازه، خطر از دست رفتن فرصت‌ها و بازارهای موجود نیز وجود دارد.
او تصریح کرد: باید بررسی شود که چه کسانی در آن برهه کوتاهی نموده و امکانات لازم را فراهم نکردند تا امروز شاهد بروز این چالش‌های جدی باشیم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها