دیروز پس از نزدیک به سه ماه از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراکز آموزشی در شهرها و روستاهایی که از قبل توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل اعلام شده بود مجدد بازگشایی شدند.

پایان یک سه ماه تعطیلی متفاوت

هاشم رسائی‌فر/

 دیروز پس از نزدیک به سه ماه از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراکز آموزشی در شهرها و روستاهایی که از قبل توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل اعلام شده بود مجدد بازگشایی شدند.

بر اساس اعلام آموزش و پرورش با وجود بازگشایی مدارس حضور دانش‌آموزان سر کلاس اجباری نبود و دانش‌آموزان برای حاضر شدن در مدرسه مختار بودند و می‌توانستند به مدرسه رفته و در راستای رفع اشکال درس‌هایی که نیاز به تدریس و توضیح توسط معلمان داشت اقدام کنند.

با اینکه دیروز به نوعی مدارس به صورت رسمی بازگشایی شد اما به هیچ عنوان حال و هوای شروع مجدد فعالیت‌های آموزشی را نداشت. این اتفاق در حالی واقع شد که سرویس مدارس به عنوان یکی از موارد مورد نیاز برای رساندن دانش‌آموزان به کلاس درس فعالیتی نداشتند و دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه باید از طریق دیگری اقدام می‌کردند. گرچه خیلی از خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به کلاس درس به دلیل وجود ویروس کرونا و از بین نرفتن کامل آن رغبتی نداشتند و از خیلی پیش‌تر می‌گفتند مدارس هم باز شود دوست ندارند بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند اما نبود سرویس برای رفت و آمد نیز خود مزید بر علت شد تا مدارس در نخستین روز بازگشایی مجدد در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ چندان حال و هوای آموزشی به خود نگیرند. دیروز مدارس شکل و شمایل روزهای تابستانی و روزهایی که دانش‌آموزان در قدیم برای گذراندن کلاس‌های جبرانی دروس تجدید شده به مدرسه می‌رفتند را داشت!

•        نیاز رفع اشکال برای دانش‌آموزان

دیروز سری به چند مدرسه از مدارس شهر مشهد زدیم تا در جریان حال و هوای بازگشایی مجدد مدارس قرار بگیریم. همان طور که عنوان شد خبری از تشکیل کلاس آموزشی خاصی مثل زمان عادی تدریس نبود علتش هم همان اجباری نبودن حضور دانش‌آموزان عنوان شد اما با وجود این بودند دانش‌آموزانی که آمده بودند تا اشکالات درسی که داشتند را حضوری از دبیران و معلمان خودشان جویا شوند.

یکی از همین دانش‌آموزان در این باره گفت: چند ماه است که به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی‌توانیم در کلاس درس حاضر شویم به همین دلیل مشکلاتی در برخی از دروس برای من به وجود آمده بود که نیاز بود حضوری از دبیران بپرسم و راهنمایی بگیرم که خدا را شکر امروز مدارس باز شد و فرصت را غنیمت دانستم و در مدرسه حاضر شدم و اشکال‌هایی که داشتم همگی رفع شد.

وی در ادامه افزود: این خیلی خوب است که معلمان این فرصت را به دانش‌آموزان دادند تا با رعایت اصول بهداشتی به مدرسه بروند و دروسی که اشکالی دارند را با دبیران و معلمان خود مطرح کنند تا رفع شود به خصوص برای دانش‌آموزانی مثل ما که امتحانات نهایی دارند و قدری برای آن‌ها سختی و مشکل بیشتری وجود دارد.

پدر یکی از دانش‌آموزان که فرزندش را تا مدرسه همراهی کرده بود نیز گفت: چون اعلام کرده بودند مدارس برای رفت و آمد دانش‌آموزان سرویس‌دهی ندارند امروز مجبور شدم خودم فرزندم را به مدرسه بیاورم و اکنون رفته تا اشکالاتی که در برخی از دروس داشت را با حضور معلمانش رفع کند. به نظرم باید این فرصت به دانش‌آموزانی که احساس می‌کنند برخی از دروس را نمی‌فهمند و مشکلی دارند داده می‌شد تا فهمیدن دروس برای آن‌ها راحت شود که خدا را شکر امروز این اتفاق افتاد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر فرزندش مشکل درسی نمی‌داشت باز هم دوست داشت به مدرسه بیاید اظهار کرد: من سه فرزند دارم که همه دانش‌آموز هستند به جز این پسرم که امروز برای رفع اشکال به مدرسه آمده است و امتحان نهایی دارد دو تای دیگر چون مشکل درسی نداشتند در خانه ماندند و به مدرسه نرفتند چون هنوز خطر ابتلا به کرونا کاملاً رفع نشده است من خودم اجازه نمی‌دهم که فرزندانم در چنین شرایطی راهی مدرسه شوند.

•        رضایت از آموزش‌های مجازی

یکی از دبیران مدرسه با اشاره به اینکه حضور دانش‌آموزان در مدرسه حتماً باید با رعایت اصول بهداشتی مد نظر باشد، گفت: امروز(دیروز) ما در مدرسه حاضر شدیم تا نیاز دانش‌آموزانی که برای رفع اشکال‌هایشان تمایل به حضور در مدرسه دارند را رفع رجوع کنیم که از صبح چند نفری مراجعه کردند و خدا را شکر مشکلاتشان حل شد و رفتند. اما آنچه برای ما نیز اهمیت دارد این است که والدین به فرزندانشان گوشزد کنند چنانچه قرار است به مدرسه بیایند حتماً باید وسایل بهداشتی از جمله دستکش و ماسک داشته باشند تا هم سلامت خودشان حفظ شود و هم اینکه به فکر سلامت معلمان و کادر آموزشی باشند.

او همچنین درباره آموزش دروس باقیمانده از زمان تعطیلی مدارس به دانش‌آموزان عنوان کرد: از همان روزهای ابتدایی که آموزش و پرورش طرح آموزش مجازی را راه‌اندازی کرد این فرصت برای ما به وجود آمد تا به دانش‌آموزان دروس باقیمانده را تدریس کنیم گرچه ابتدا سیستم با مشکلاتی روبه‌رو بود اما خیلی زود رفع شد و دانش‌آموزان توانستند از کلاس‌های مجازی استفاده کنند و آموزش ببینند. ضمن اینکه همین فرصتی که الان به وجود آمده کمک می‌کند تا دانش‌آموزانی که مشکلی در یادگیری دروس دارند به مدرسه مراجعه و رفع اشکال کنند.

•        دانش‌آموزانی که بیشترین حضور را داشتند

مهدی مجیدی‌فر؛ مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در خصوص حال و هوای بازگشایی مدارس گفت: با اینکه مدارس چند ماهی تعطیل بود اما مراجعه‌های دانش‌آموزان برای رفع اشکال و رسیدگی به دروسشان با حضور معلمان به نسبت خوب بوده و رضایت خانواده‌ها از این طرح نیز قابل توجه ارزیابی شده است.

وی در ادامه افزود: حضور دانش‌آموزان بیشتر در پایه‌های اول و دوم ابتدایی و همچنین یازدهم و دوازدهم که سال سرنوشت‌سازی به لحاظ آموزشی در پیش دارند بیشتر از سایر دانش‌آموزان پایه‌های دیگر بوده که به نظر می‌رسد این روند در روزهای پیش رو بیشتر نیز بشود. ضمن اینکه حضور دانش‌آموزان و معلمان سر کلاس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بوده و مدیران مدارس برای فراهم شدن شرایط مطلوب زحمات زیادی کشیده‌اند تا در سلامت و صحت کامل به امر آموزش پرداخته شود.

برچسب‌ها