مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در سال ۹۹ در حوزه خودرو، ۳۹ پرونده عدم اجرای تعهدات و عدم تحویل خودرو به ارزش ریالی ۱.۵ میلیارد تومان تنظیم کردیم.

تنظیم ۳۹ پرونده عدم اجرای تعهدات و عدم تحویل خودرو در سال ۹۹

به گزارش قدس آنلاین، مهدی مقدسی، در خصوص اقدامات این سازمان در زمینه خودرو، اظهار کرد: ما در استان بعد از آیین‌نامه و ابلاغ جدید و حساسیت رئیس‌جمهور و سرپرست وزارتخانه، این موضوع را پیگیری کردیم و اقداماتی انجام دادیم.

وی بیان کرد: چند اقدام انجام خواهد شد، یک مورد اینکه کلیه نمایندگی‌ها یا افرادی که خودرو در اختیار آنها قرار دارد که طبیعتا هم باید نمایندگی‌ها باشند، خودروهای در اختیار آنها باید سیال بوده و قفل‌شده نباشد، ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت باید تحویل داده شود، در واقع انبار موقت برای زمانی بسیار کوتاه است، اینکه خودرویی برای مدت زمان طولانی در انبار باشد، احتکار است.

مقدسی افزود: از طرف دیگر مکلف به اعلام موجودی شدند که باید اطلاعات انبار و به صورت روزانه ورود و خروج خودرو را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند. پایان هر ماه نیز باید کل موجودی از ۲۸ پایان هر ماه تا اول ماه بعدی را اعلام کنند، اگر در سامانه جامع انبارها ثبت نکرده و اعلام موجودی نکند، بی‌تردید احتکار و اختفا بوده و برخورد می‌کنیم.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اگر کسی اعلام موجودی انجام ندهد و موجودی داشته باشد، پرونده احتکار تشکیل داده شده و خودرو را با دستور قضایی توقیف خواهیم کرد. ۱۰ تا ۷۰ درصد ارزش کالا قابلیت جریمه دارد، علاوه بر این ملزم به توزیع با قیمت مصوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: هشدار می‌دهیم کسانی که خودروی صفر در اختیار دارند، چه نمایندگی، چه انبار و تحت هر عنوان دیگری، الزاما باید انبار خود را در سامانه جامع انبارها ثبت کنند و ورود و خروج خودروها را داخل آن وارد نمایند، در غیر این صورت اگر مراجعه کنیم، کسی اعلام موجودی و ورود و خروج را ثبت نکرده باشد، با وی برخورد قانونی می‌شود.

مقدسی گفت: اقدام دیگر این بود که با نمایندگی‌های استان جلسه خواهیم داشت و آنها را توجیه می‌کنیم که چگونه اعلام موجودی کنند، لیست‌ها و جداول مربوط به این موضوع را به آنها تحویل می‌دهیم. اقدام دیگر در نمایشگاه‌های اتوببیل است که با رئیس اتحادیه اتومبیل جلسه گذاشتیم و ابلاغ کردیم که خودروی صفر داخل نمایندگی باید تنها با قیمت متعارف عرضه شود. البته خلا قانونی در زمینه خرید و فروش افراد حقیقی وجود داشته که برای رسیدگی به این قضیه مشکل وجود دارد.

مسئول بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: مردم باید خودرو را از نمایشگاه‌های معتبر بخرند و قیمت خرید و فروش را در قولنامه قید کنند، اگر کسی از بنگاه خودروی صفر خریداری کند و فرد گران‌فروشی کرده باشد، قابلیت پیگیری دارد. می‌توانیم خارج از نمایندگی‌ها با کسانی که بخواهند خودروی صفر را گران بفروشند، برخورد کنیم، البته هنوز موضوع جدید است و تاکنون شکایتی برای گران‌فروشی نداشتیم.

وی تصریح کرد: در مدتی که اعلام شده، ۵ مورد در خصوص احتکار خودرو به سامانه ۱۲۴ گزارش داده شده است. در سال ۹۹ در حوزه خودرو، ۳۹ پرونده عدم اجرای تعهدات و عدم تحویل خودرو به ارزش ریالی ۱.۵ میلیارد تومان تنظیم کردیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها