مازندران- ویروس کرونا سی‌ام بهمن‌ماه با شناسایی دو بیمار از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی در استان مازندران شیوع یافت و طبق آخرین گزارش دو دانشگاه در نخستین روز این هفته هم‌اکنون ۳۶۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که ۳۰۴ بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۶۳ نفر نیز در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل تحت درمان قرار دارند.

مازندران روی موج کرونا/وضعیت عادی نشده است

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: مازندران از نخستین استان‌هایی بود که وضعیت کرونایی قرمز به خود گرفت و برنامه‌های محدودیت سازی تا بستن مبادی ورودی استان پیش رفته بود ولی اکنون گویی شهروندان مازندرانی همه این مشکلات را فراموش کرده و به وضعیت عادی برگشته‌اند، وضعیتی که علاوه بر کوچه و خیابان در دیدوبازدیدها و هم‌نشینی‌ها، بازارها ، آرایشگاه ها و دیگر اماکن دارای فعالیت بیشتر به چشم می‌خورد.

مازندران در صد آمار کرونایی ها

 در حالی همه‌گیری ویروس کرونا در مازندران همانند اکثر استان‌های کشور وارد چهارمین ماه می‌شود که این خطه شمال کشور به‌عنوان یکی از شش استان دارای بالاترین بیماران مبتلابه کرونا، همچنان روی موج اول شیوع این ویروس قرار دارد.

 اگرچه آمار بیماران کرونایی در استان مازندران از سوم فروردین‌ماه سال گذشته تاکنون با پشت سر گذاشتن پیک اول این ویروس روند نزولی به خود گرفت و ۶۰ تا ۷۰ درصد از تخت‌های اختصاصی به این بیماری نیز خالی شد، ولی بررسی آماری بیماران مبتلا روزانه از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان نشان می‌دهد که این خطه شمال کشور همچنان روی موج اول ویروس کرونا قرار دارد.

بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران یکی از دو دانشگاه علوم پزشکی این خطه شمال کشور در دو هفته اخیر ( ۱۲  تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ) به‌طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های این دانشگاه  بستری شدند و روزانه به‌طور میانگین ۷۰ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شدند.

عادی انگاری وضعیت

کاهش آمار بیماران کرونایی و کم شدن محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی در مازندران آن‌طور که به نظر می‌رسد باعث عادی‌انگاری شهروندان نسبت به خطرات افزایشی شدن دوباره شیوع کرونا و بیشتر شدن فاصله‌شان از طرح فاصله اجتماعی شده است.

ویروس کووید-۱۹ یا کرونا که از ابتدای اسفندماه سال گذشته به‌طور رسمی وارد مازندران شد، به‌سرعت این استان را به کانون اصلی شیوع و یکی از استان‌های دارای وضعیت قرمز کشور تبدیل کرد، وضعیتی که همچنان برقرار است و باوجود قرار دادن نام چهار شهر استان در فهرست شهرهای سفید ، مشخص‌شده است که هیچ از این شهرها هم نه‌تنها سفید نیستند، بلکه همچنان در معرض خطر شیوع کرونا با ضریبی کمتر از دیگر مناطق استان هستند.

بالاترین آمار کرونایی ها

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: اگرچه این استان روند کاهش ابتلا به ویروس کرونا را طی می‌کند، ولی همچنان در بین یکی از  استان‌های دارای بالاترین بیماران مبتلابه کرونا قرار دارد.

اگرچه مازندران روند کاهش ابتلا به ویروس کرونا را طی می‌کند، ولی همچنان دارای بالاترین بیماران مبتلابه کرونا قرار دارددکتر سید عباس موسوی افزود: برداشتن برخی محدودیت‌ها از سوی ستاد مقابله با ویروس کرونا در سطح استان‌های کشور ازجمله مازندران به معنای رفع شدن خطر ابتلا به این بیماری  نبوده و  هرگونه رفتار پرخطر و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم می‌تواند استان مازندران را به پیک بیماری برگرداند و بار دیگر مسئولان را به‌ناچار به برقراری محدودیت‌های گذشته با شدت بیشتری بکند.

وی از مردم خواست تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از هرگونه عادی‌سازی رفتارها برخلاف توصیه‌های بهداشتی و درمانی پرهیز کنند و این رویه تا شکست ویروس کرونا باید ادامه یابد.

بی‌رغبتی دانش آموزان برای حضور در مدارس

گفتنی است اگرچه مازندران در نخستین روز هفته جاری با بازگشایی مدارس برای رفع اشکال همراه بود اما طبق گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش مازندران در نخستین روز بازگشایی مدارس استان تنها ۱۴ درصد از مجموع ۵۳۶ هزار دانش‌آموز از باز شدن مدارس استقبال کردند.

البته بازگشایی مدارس اجباری نبوده و طبق گفته مدیرکل آموزش‌وپرورش مازندران تنها برای دانش‌آموزانی که از بستر آموزش مجازی برخوردار نیستند ضروری بوده و حضور دیگر دانش آموزان الزامی نداشت.

برچسب‌ها