وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نکوداشت هر ساله دانشمند بزرگ عالم اسلام، خیام نیشابوری، فرصت مغتنمی است که از دانش و نگرش وی که نیاز دنیای امروز است، استفاده کنیم.

استفاده از دانش و نگرش خیام نیاز دنیای امروز است

به گزارش قدس آنلاین، سید عباس صالحی  با صدور پیامی  به مناسبت ۲۸ اردیبهشت ماه روز ملی بزرگداشت خیام نیشابوری افزود: شرایط اخیر حاکم بر جهان و شیوه زیست پساکرونایی اهمیت استفاده از دانش و نگرش خیام را دو چندان ساخته است.

وی ادامه داد: در آسمان پر ستاره تاریخ تمدن و اندیشه ایران، حکیم خیام نیشابوری نامی آشنا برای عموم ایرانیان و هفت اقلیم جهان است، اگر نگوییم خیام جهانی‌ترین شناسنامه ما ایرانیان است، دستکم یکی از نمادهای هویت بخش و معرّف فرهنگ و اندیشه ایرانی در سراسر گیتی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خیام که در شهر دانشمند پرور نیشابور پا به عرصه وجود گذاشت، با استفاده از فضای مساعد و مستعد علمی و فرهنگی آن دیار، بالیدن گرفت و فرصت کم نظیری یافت تا به اعماق فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی راه پیدا کند و در عرصه دانش به جایگاهی رفیع دست یابد.

وی افزود: خیام آزاداندیش آزاده‌ای بود که از یک سو قله‌های ریاضیات و نجوم را فتح کرد و از سوی دیگر در ادبیات و عرفان جایگاهی در خور یافت و معنایی دیگر به زندگانی بخشید، شاید در نگاه نخست، دو گانه‌ها و چندگانه‌های ابعاد شخصیتی و روحیات حکیم عمر خیام، ما را به ورطه تردید سوق دهد و در مسیر شناخت ابعاد وجودی این دانشمند کم نظیر دچار گمراهی کند، اما همین ابعاد چندگانه متنوع، به وحدتی می‌انجامد که نشانگر آرامش رازآلود در زندگانی خیام است.

صالحی ادامه داد: از رسالات او در فلسفه، ریاضی، هندسه، حکمت، عرفان و موسیقی و از نوروزنامه تا رباعیات، همه و همه پیام واحدی را بازگو می‌کند، خیام در کنار وجوه علمی و دانش بالای خود در هندسه و ریاضیات که در ظاهر خشک و بی‌رنگ است، در حوزه عرفان، ادبیات و شعر از چنان شور و رنگی برخوردار است که رازهای این دنیای فانی و زودگذر را بر ما آشکار و آشنا می‌سازد.

وی گفت: خیام از آمد و شد این دنیا، اکنون را کشف کرده است و به ما می‌آموزد که "دم" را غنیمت شمریم و قدر فرصت‌های امروز زندگی را بیشتر بدانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کشف اکنون، روح شوریده‌ای از خیام ساخته و سفرهای متنوع  او از عالم فلسفه به عرفان و از هندسه و ریاضیات به نجوم و عدم توقف در یک منزل را ممکن و میسور ساخته است، تردیدی نیست که پیمودن این مراحل و حالات مختلف تنها از یک جان رسته از تعلقات دنیا ساخته است.

وی ادامه داد: آثار خیام، ترجمانی روان و گویا از رها شدن از بندها و قیود دنیای فانی و آیینه‌ای تمام نما برای انسان‌های آزاده‌ای است که از بند تن رها شوند و گوهر جان را بیابند و همچون خیام در جهان جان و اندیشه جاودان شوند.

صالحی گفت: فرا رسیدن ۲۸ اردبیهشت، سالروز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری را گرامی داشته و از درگاه خداوند منان رسیدن به روزهای روشن و فرداهایی بهتر را برای ایران و ایرانیان آرزومندم.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها