خرم‌آباد- اگرچه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروردین و در روزهای نخست اردیبهشت‌ماه تقریباً در تمامی کشور بسیار مشهود بود و این موضوع موجب شد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمار ابتلا، مرگ‌ومیر و شیوع این ویروس در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کشور نزولی شود اما طی چند هفته اخیر و با کاهش شیوع کرونا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی رو به فراموشی و بی‌توجهی قرار گرفت تا جایی که امروز کمتر شخصی در خیابان از ماسک و دستکش هنگام تردد استفاده می‌کند.

لرستان روی خط قرمز کرونا/۳۰۰ نفر از کادر درمان مبتلا شدند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: متأسفانه بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی موجب شده تا در شهرستان بروجرد آمار ابتلا به کرونا صعودی شود و این موضوع تا حدی مورد بی‌توجهی قرارگرفته که در بازار بروجرد هنگام عصر جای سوزن انداختن نیست و نه‌تنها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بلکه همان ماسک‌ها هم برداشته‌شده و نگرانی از انتقال کرونا وجود ندارد.

پرداختن قشرهای مختلف به ورزش‌های همگانی ، حضور کودکان و نوجوانان به همراه خانواده در پارک‌ها  و بازی فوتبال در کوچه‌ها مانند گذشته و دوچرخه‌سواری نوجوانان صحنه‌هایی است که این روزها بسیاری از افراد را در خیابان‌های بروجرد به حیرت وا می‌دارد!

وضعیت قرمز شهرهای لرستان

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: بروجرد، خرم‌آباد، دورود، دلفان و ازنا شرایط مطلوبی ندارند و مادامی‌که مردم خروج غیرضروری از خانه را رعایت نکنند روند ابتلا افزایشی خواهد بود.

محمدرضا نیکبخت بابیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون حدود ۳۰۰ نفر از کادر درمان استان در بخش‌های مختلف به این بیماری مبتلا شده‌اند افزود: این افراد شامل پرستار، پزشک، رادیولوژیست، ماما، نیروهای اورژانس، کادر پشتیبانی، نیروهای اداری دانشگاه و نیروی خدماتی هستند و خوشبختانه تاکنون موردی از مرگ‌ومیر میان آن‌ها رخ نداده است.

وی بابیان اینکه یک هزار و ۹۸۱ پرستار مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان‌های استان در صف مقدم مبارزه با کرونا خدمت می‌کنند تصریح کرد: در حال حاضر هیچ نقطه‌ای از استان وضعیت سفید کرونا ندارد و تمامی شهرها در شرایط قرمز یا زرد هستند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید موازین بهداشتی را به جد رعایت کنند ادامه داد: به‌طور مثال دریکی از موارد شناسایی‌شده فردی در یک میهمانی ۱۵ نفر دیگر را مبتلا کرده است.

نیکبخت ادامه داد: بنابراین عامل اصلی در کنترل شیوع این بیماری مردم هستند که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها مسئولان، مراکز درمان و فعالان عرصه سلامت را برای شکست آن یاری دهند.

احتمال بازگشت به محدودیت‌های گذشته

استاندار لرستان نیز با انتقاد از بی‌توجهی برخی افراد نسبت به‌سلامتی خود و سایر افراد جامعه اظهار کرد: وضعیت در شهرهای خرم‌آباد، نورآباد، بروجرد و دورود مطلوب نیست و مردم باید با رعایت بیش‌ازپیش پروتکل‌های بهداشتی نسبت به کنترل این بیماری همکاری کنند.

 سید موسی خادمی با اشاره به آمار تصاعدی بیماران در طی روزهای گذشته تأکید کرد: نباید اجازه داد شرایط از کنترل خارج شود که برای این مهم بایستی بااطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه مقابله با کرونا، مردم را با خود همراه کنیم.

استاندار لرستان در خصوص اجرای برخی مصوبات بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس تصریح کرد: چنانچه تا ۱۷ خرداد شرایط بهبود نیابد تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهد شد و این در حالی است که مدارس کماکان برای  رفع اشکال دایر هستند و اجباری برای حضور در کلاس‌ها نیست.

برچسب‌ها