شکی نیست یکی از سیاست‌هایی که ایالات متحده در چند سال گذشته به‌طور جد در عراق دنبال کرده تخریب وجه حشدالشعبی به عنوان یک نیروی مردم در نزد افکار عمومی این کشور و در ادامه تلاش برای اضمحلال این جنبش مقاومتی بوده است.

شناخت «الکاظمی» از نقش «الحشد» در مبارزه با تروریسم

قدس آنلاین: شکی نیست یکی از سیاست‌هایی که ایالات متحده در چند سال گذشته به‌طور جد در عراق دنبال کرده تخریب وجه حشدالشعبی به عنوان یک نیروی مردم در نزد افکار عمومی این کشور و در ادامه تلاش برای اضمحلال این جنبش مقاومتی بوده است. بسیج مردمی که در سال ۲۰۱۴ و در هنگامه جولان داعش در شمال عراق با فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی تشکیل شد در مراحل بعد به برگ برنده بغداد در مقابله با تروریسم و البته خنثی‌سازی تحرکات مشکوک استکبار جهانی تبدیل شد؛ چیزی که به مذاق رهبران کاخ سفید خوش نیفتاده و نقشه نابودی این نیروی مردمی را همواره در ذهن می‌پرورانند. تلاش برای به تصور کشیدن چهره‌ای فرقه‌ای از این جنبش مقاومتی و وابسته دانستن آن به ایران، خطرناک جلوه دادن اقدام‌های حشدالشعبی در مقابل دولت و در نهایت تلاش برای نشان دادن عنصری موازی از اقدامات حشدالشعبی در مقابل ارتش و نیروهایی امنیتی عراق همه توطئه‌هایی بود که از سوی واشنگتن و با هدف تخریب این نیروی مردمی به راه افتاد؛ تحرکاتی که ثابت شده نه تنها نتیجه نداده بلکه محبوبیت این جنبش را افزایش داده است.

امنیت، اقتصاد و مبارزه با فساد سه اولویت عراق

تخریب وجه حشدالشعبی به‌ویژه با موج‌سواری آمریکا بر اعتراض‌های عراق بیشتر مد نظر قرار گرفت و جیره‌خواران استکبار که در میان راهپیمایان رخنه کرده بودند خلع سلاح این گروه را به عنوان یک خواسته مهم مطرح کردند. در این میان به نظر می‌رسید انتخاب نخست وزیر جدید عراق امیدهای واشنگتن را برای پیش بردن این طرح بیشتر کرده است. مصطفی الکاظمی به عنوان فردی که تابعیت انگلستان را هم داراست مطلوب آمریکا به نظر می‌رسد اما نوع رویکرد وی تاکنون نشان داده که فرمان‌بردار کسی نیست و تا اینجای کار منافع ملی را بر هر چیزی ارجح می‌داند. رایزنی الکاظمی با مقام‌های ایران، ترکیه، عربستان سعودی و مصر نشان از درک بالای او از تحولات منطقه و تلاش برای نزدیکی روابط با همسایگان است. از سوی دیگر نخست وزیر جدید عراق در دو روز گذشته مواضع محکمی در حمایت از حشدالشعبی اتخاذ کرده. الکاظمی که روز شنبه برای بازدید به یک مقر حشد در بغداد رفته بود، یونیفرم این جنبش را بر تن کرد؛ کاری که العبادی و المالکی نکرده بودند. وی در جریان این بازدید با بیان اینکه برخی صداهای گوشخراش به دنبال ایجاد شکاف میان حشد و دولت است و این تشکیک باید متوقف شود، تأکید کرد: این حشد «حشد وطن» است که نور چشم ملت است. الکاظمی روز گذشته نیز در توییتی با قدردانی از مجاهدت‌های مبارزان حشدالشعبی تأکید کرد این کشور با قدرت و ثبات به مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.

اگرچه موضع‌گیری در مورد شخصیت الکاظمی و نوع رویکردی که وی در مقابل حشدالعشبی خواهد داشت هنوز کمی زود است اما نخست وزیر تا این جای کار نشان داده فردی بی‌اطلاع از اوضاع داخلی عراق نیست. یک تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس ضمن تأیید این نکته خاطرنشان کرد: همسایه غربیمان با توجه به شرایطی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند نیازمند رسیدگی به سه موضوع اساسی است؛ امنیت، اقتصاد و مبارزه با فساد. محمد اخباری تصریح کرد: دولت الکاظمی هم به نوبه خود در تلاش است با انجام اقدام‌هایی به این معضلات پاسخ دهد و با این کار اقبال افکار عمومی و همراهی احزاب را جلب کند. وی افزود: در این میان نقش حشدالشعبی در تأمین امنیت عراق و تعقیب و نابودی تروریست‌ها بر هیچ کس پوشیده نیست. دیدار الکاظمی تنها چند روز پس از بر عهده گرفتن مسئولیت جدیدش از مقر حشدالشعبی هم نشان دهنده آن است که وی به این موضوع واقف است و به دنبال آن است که با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج مردمی، امنیت را در عراق برقرار کند. اگر چه وی با این رویه چالش‌هایی با آمریکا و عربستان سعودی خواهد داشت اما او به عنوان مدیر پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق به خوبی می‌داند در میانه دسیسه‌های محور غربی – عربی – عبری یگانه نیرویی که می‌تواند توطئه‌های بیگانگان را خنثی کند همان حشدالشعبی است و به نظر نمی‌رسد وی در این زمینه به قمار دولت ترامپ تن دهد.

برچسب‌ها