هفته گذشته نمایشگاه مجازی تاپستری‌ فریبا بروفر با نام «بافتن» در کاخ سعدآباد برگزار شد.   

استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی در نمایشگاه‌های مجازی

قدس آنلاین: تاپستری قدمتی هزاران ساله در جهان دارد و زیرمجموعه‌ای از فایبرآرت یا هنر الیاف است. در هنر معاصر تاپستری شامل انواع گوناگون روش‌ها، تکنیک‌های بافت و به کارگیری مواد گوناگون است که هنرمند برای ارائه اثر از آن‌ها به شکل آزاد استفاده می‌کند.

فریبا بروفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم مجسمه‌سازی از هنرستان هنرهای زیبای وزارت ارشاد اسلامی، لیسانس گرافیک از دانشگاه الزهرا(س)، فوق‌لیسانس تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران و از مدرسان دانشگاه آزاد و سوره است.

به گفته این هنرمند شاید نتوان منشأ و مبدأ دقیقی برای هنر «تاپستری» پیدا کرد، زیرا ریشه‌های آن از بافت است و بافتن نیز همیشه در زندگی بشر وجود داشته است. ریشه تاپستری هم از همین بافتن می‌آید، اما از همان زمان و اعصار قدیم هم بیشتر در زندگی سلاطین مورد استفاده بوده و جایی در زندگی مردم عادی نداشته است. شاید بتوان گفت از سال‌های ۱۹۶۰ این روند قدری تغییر پیدا کرد و با نگاه‌های متفاوتی که به آن افزوده شد، مقداری فضای آن به سمت مدرن بودن حرکت کرد تا جایی که می‌توان حتی در آن نخ هم استفاده نکرد.  

بروفر ضمن بیان این مقدمه در خصوص علاقه‌مندی خودش به این هنر توضیح داد: حدوداً ۵، ۴ سالی است که تاپستری را شروع کرده‌ام و دلیل اصلی‌اش هم این بود که بافتنی را به عنوان فعالیتی که منجر به تمدد اعصاب می‌شود دوست داشتم و برایم جذاب بود.   

ایده اولیه آن هم این گونه شکل گرفت که تصویرسازی‌هایم را ببافم، بنابراین کارهای اولیه‌ام که شامل صورتک و آدمک‌هایی است را بافتم که البته در آن دنیای تصویرسازی خیلی مشهود است. پس از آن کم‌کم دغدغه معماری‌ام شروع شد و به نظرم آمد جالب خواهد بود این هنر با معماری ترکیب شود و در نهایت آثار به وجود آمد. در واقع من در این نمایشگاه تاپستری را با موضوع و دغدغه معماری خلق کردم.

ضرورت نرم‌افزارهای سه‌بعدی 

بروفر هفته گذشته به دلیل شیوع کرونا نمایشگاه مجازی «بافتن» را برگزار کرده است. این هنرمند با توجه به تجربه برگزاری نمایشگاه آنلاین، در خصوص نواقص برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: برای برگزاری نمایشگاه آنلاین باید زیرساخت‌هایی برای هنرمندان فراهم باشد که وجود نرم‌افزارهای سه‌بعدی یکی از همین امکانات زیربنایی است.

وی افزود: در حال حاضر در بسیاری از موزه‌ها و نمایشگاه‌های مجازی خارج از کشور، از این نرم‌افزار برای دیده شدن بهتر آثار استفاده می‌شود، اما در کشور ما این موضوع به عنوان یک زیرساخت و بستر لازم برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی وجود ندارد. مخاطب وقتی آثار هنری را از نزدیک تماشا می‌کند برای خرید آن تمایل پیدا می‌کند، از سوی دیگر نمی‌توان برخی از آثار هنری همچون تاپستری را مجازی تماشا کرد.   در حالی که می‌توان از چیدمان نمایشگاه فیلم گرفت و آن را در سایت نشان داد، زیرا چیدمان در ارائه مناسب آثار نقش مهمی ایفا می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها