سنگوی دولت در نشست خبری درباره واکنش‌ ایران به راهزنی دریایی محتمل آمریکا، شایعات درباره تمایل دولت به افزایش قیمت ارز، گزارشهای منتشر شده در مورد فشارها بر دولت برای جذب نمایندگانی دوره دهم در وزارتخانه‌ها و همچنین نحوه برکناری وزیر صمت توضیحاتی ارائه داد.

همه گزینه‌ها در مقابل راهزنی دریایی آمریکا روی میز است/ برکناری وزیر صمت تصمیمی حرفه‌ای  بود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی ربیعی در نشست خبری هفته‌ای خود با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم مذهبی در شبهای قدر با حمایت مقام معظم رهبری از تصمیمات ستاد ملی کرونا، گفت: این تجربه زمینه ساز تصمیمات جدید برای مراسم مذهبی در روزهای آینده و بازگشایی زیارتگاه‌ها شد.

ایران در رتبه سوم بهبودی کرونا در جهان

سخنگوی دولت با اشاره به افزایش شهرهای سفید کشور از لحاظ کرونا به ۲۸۰ مورد، گفت: در روند بهبودی پس از چین و سوئیس ما در رتبه سوم هستیم و ۹۴ درصد بهبودی داریم، در حالی که میانگین جهانی بهبود از کرونا ۸۴ درصد است.

وی با بیان اینکه در گزارش آخرین جلسه ستاد  کرونا عدد مولد نسلی در انتقال کرونا در کمتر از ۴ هفته به زیر عدد ۱ رسیده یعنی انتقال از یک نفر به سه نفر در اسفند ماه امروز به کمتر از یک نفر به یک نفر سیده که شاخص خوب و مهمی است.

وارد فاز مهار کرونا شده‌ایم

وی تاکید کرد: گزارشها نشان می‌دهد ما از مرحله مدیریت و کنترل هم عبور کردیم و امروز کادر بهداشت و درمان وارد فاز مهار بیماری شدند. این فاز نیازمند تداوم همکاری بالای ۸۳ درصد موجود با پروتکل های بهداشتی است.

ناگزیریم اقتصاد را سر پا نگه داریم و تجربه نشان داد فاصله گذاری اجتماعی هوشمند راهبرد صحیحی بوده و با همراهی کارگران و صنایع و محیط های تولیدی و کارمندان ادارات و شهروندان موثر است. ما می توانیم مرگ های کمتر را داشته باشیم و در عین حال زندگی روزمره جریان داشته باشد.

قدردانی دولت از  تلاش جامعه رسانه‌ای در ایام کرونا

ربیعی همچنین با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به جامعه ارتباطات و اطلاع رسانی کشور و قدردانی از آنها به واسطه آنکه امکان بروز کنش‌های اجتماعی را در شرایط کرونایی فراهم کردند، گفت: دولت در بخش ارتباطات و اطلاع‌رسانی اقدامات بنیادی داشته که مهمترین آنها حول شفافیت عامل و پاسخگویی بوده است و حرکت این دولت به سمت شفافیت و پاسخگویی بدون تردید بی‌نظیر بوده و به نظر من در هیچ دوره‌ای این چنین شفافیتی در معرض همگان قرار نداشته و این هم از سنت‌های حسنه‌ای است که باید در کشور نهادینه شود و باقی بماند.

جامعه جهانی باید مقابل راهزنی دریایی آمریکا اقدام کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اینکه واکنش ایران به تهدید آمریکا در مورد ممانعت از حرکت نفت‌کش‌های ایران به سمت ونزوئلا  چه خواهد بود، با یادآوری اینکه هیچ کشوری ملزم به تحریم‌های یکجانبه کشورهای دیگر از جمله تحریم های آمریکا علیه دیگران نیست، خاطرنشان کرد: ما متعهد و مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم و این تجارت مبتنی بر مقررات بین‌المللی و آزاد است. از اینرو ما می‌خواهیم از عدم راهزنی دولت آمریکا که مسبوق به سابقه است مطمئن شویم و امیدواریم که جامعه جهانی هم در زمینه جلوگیری از این راهزنی دریایی و حفاظت از کشتیرانی آزاد اقدام لازم را انجام دهد.

همه گزینه‌ها برای پاسخ  روی میز است

ربیعی با اشاره به اینکه موضوع تهدید آمریکا علیه نفت‌کش‌ها در سطح شورایعالی امنیت ملی مطرح و بررسی شده، گفت: امیدواریم آنها دچار این خطا نشوند. ما همه سناریوها را مد نظر داریم و بدترین شرایط را هم لحاظ کرده‌ایم. در صورت چنین اشتباهی همه گزینه ها را محتمل می‌دانیم و واکنش لازم را برای حفاظت از دریانوردی آزاد و کشتی‌هایمان انجام می‌دهیم.

تایید لابی‌ها برای استخدام نمایندگان

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره فشارها بر برخی وزارتخانه‌ها و دبیر هیئت دولت برای استخدام نمایندگان بازمانده از مجلس یازدهم در حالی که بسیاری از آنها رد صلاحیت شده‌اند و صف طولانی این افراد برای ورود به وزارت نفت، با بیان اینکه من هم این خبرها را در رسانه‌ها دیدم، گفت: در این زمینه قلب واقعیت شده همانگونه که در مورد طرح تفکیک وزارت صمت قلب واقعیت شد و گفتند دولت به دنبال رانت است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه معمولا بعد از هر دوره مجلس فشارها برای بکار گیری نمایندگان افزایش می‌یابد، اضافه کرد:  در دوره های قبل هم عده‌ای لیست‌هایی داشتند و افراد  را به وزارتخانه‌ها معرفی می‌کردند که این سنت غلط و مزمومی است.

جذب نمایندگان زیر نظر واعظی

ربیعی با اشاره به اینکه چند روز پیش نیز گزارشی از فشار بر یک وزارتخانه برای جذب برخی نمایندگان به دولت رسید و مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: دولت برای جلوگیری از این فشارها هرگونه جذب نمایندگان و افراد در وزارتخانه‌ها را ممنوع و منوط به بررسی در کارگروهی کرد که در دفتر رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه مصوبه مذکور محرمانه بوده و نمی‌دانیم چگونه بیرون آمده گفت: برخی نمایندگان کارمند دولت هستند و بعد از دوره نمایندگی باید خود را به دستگاهشان معرفی کنند و برخی نمایندگان هم تحصیلات عالی و تجربه بالایی دارند و سرمایه کشور هستند و ممکن است بخواهند جذب وزارتخانه‌ها شوند که قابل بررسی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور  تاکید کرد: خواهد دید که این دوره بسیار کمتر از گذشته این کار انجام خواهد شد.

کمترین میزان فوت کرونا در تهران

سخنگوی دولت در مورد نگرانی از قرمز شدن دوباره برخی از شهرها از نظر کرونا و وضعیت خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه نماینده وزارت بهداشت در خوزستان مستقر شده و محدودیت های جدیدی در این منطقه اعمال شده، گفت: در سیستان هم غربالگری همه در یک روستا در حال انجام است تا از آنجا شیوعی نداشته باشیم و امیدواریم بتوانیم با این کارها به شرایط قبل برگردیم.

وی با بیان اینکه در گزارش ستاد کرونا خوشبختانه تهران در روزهای را خیر شاهد کمترین میزان فوت  از ۳۰ بهمن تا الان بوده است، اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای محدویت‌های بین استانی نداریم.

دلیل تعویق جلسه اصلاح حقوق کارگران

ربیعی درباره دلیل برگزار نشدن جلسه شورای‌عالی کار برای اصلاح دوباره و افزایش حقوق کارگران و همچنین تاخیر در اعمال افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، با اشاره به اینکه جلسه مذکور به دلیل حضور نداشتن وزیر کار و اینکه وزیر اقتصاد نیز در اثر فوت برادرش امکان شرکت در آن‌را نداشت برگزار نشد، گفت: شورای‌عالی کار منظم جلسات خود را خواهد داشت. از اول قرار بود در جلسه بعدی حق مسکن مورد بحث قرار گیرد.

وی افزود: در مورد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همم همواره بعد از تغییر سال تصمیم می‌گرفتیم و در خرداد و تیر حتی انجام می‌گرفت و این سنت بوده و معوقات آنها پرداخت خواهد شد.

استقلال نمایندگان کارگری را ارج بنهیم

ربیعی با اشاره به اینکه امسال واقعاً در شرایط بد صنعتی به‌سر می‌بریم. اما این سیاست پیشی‌گرفتن مزد به تورم را فراموش نکردیم هر چند شرایط بد اقتصاد و مشکلات کارفرمایی از تصمیمات بزرگ ما را بر حذر داشته  است.خوشحال هستم که امروز نمایندگان کارگری ما آزادانه در جلسات مشارکت می‌کنند و امضا نمی‌کنند. این موضوع را باید ارج بنهیم و بدانیم این موضوع کمتر در گذشته که به فرموده می‌آوردند و می‌بردند اتفاقات افتاده است.

دولت به هیج وجه مایل به گران شدن ارز نیست

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده از تمایل دولت به افزایش قیمت ارز تا ۲۵ هزار تومان برای جبران کسری بودجه و همچنین نوسانات بورس در روزهای اخیر  گفت:  نه تنها در هیچ جلسه دولت بلکه در هیچ کمیته و ستادهای اقتصادی دولت بحث افزایش قیمت ارز مطرح نشده است.  و در تمام جلسات دولت از سال ۱۳۹۳ تا امروز بنای دولت ثابت نگه داشتن قیمت ارز بوده است.

وی افزود:حتی بعضی‌ها دیدگاه رییس جمهور را نقد می‌کردند که  شما چرا اینقدر می‌خواهید قیمت ارز را ثابت نگه دارید. بسیاری از اقتصاددانان نامه زدند به رییس جمهور که شما قیمت ارز را رها کنید و اینقدر سرکوب نکنید. ولی بنای دولت همیشه بر آن بوده که قیمت ارز افزایش پیدا نکند.

کسری بودجه دولت ارتباطی به واگذاری سهام ساتا و شستا ندارد

سخنگوی دولت ادامه داد: علت واگذاری سهام شرکت‌ها در بورس این بود که به بازار سرمایه عمق بدهیم و شاداب نگه داریم. در این زمینه علاوه بر وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و همه دستگاه‌ها کمک کردند و زارتخانه هایی که تولیدی داشتند و می‌توانستند سهم بفروشند کمک کردند. نظر ما این بود که نقدینگی در اینجا جمع شود و به سمت خودرو و مسکن و ارز حرکت نکند. باز می‌ببینیم توامان به  قیمت ارز و بورس حمله می کنند.
ربیعی با تاکید بر اینکه  بورس را باید منطقی کنیم، گفت: همیشه قرار نیست که بورس همیشه با یک زاویه رو به بالا باشد و افت و خیز هم دارد، اما همه کسانی که دلمان برای کشور می سوزد بدانیم که راه حل این است که بتوانیم نقدیندگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم و  کسری بودجه دولت با واگذاری سهام ساتا یا شستا ارتباطی ندارد.  
وی ادامه داد: رقمی که دولت اوراق بفروشد مشخص است و براساس همان هم می‌تواند بفروشد و ارتباطی به دستگاه‌های دیگر ندارد. ما حتی بخش خصوصی را هم تشویق می‌کنیم که سهام خود را به بورس عرضه کنند ولی نه با این هدفی که گفته شده است.  
ربیعی تاکید کرد: اعلام می‌کنم که بالا رفتن قیمت ارز نه تنها مطلوب ما نیست بلکه تمام تلاش دولت برای آوردن به یک کانال منطقی به عمل خواهد آورد و با سیاست‌هایی که از سوی همتی داشتیم بازارهای پول و ارز به رغم فشارهای سنگین تحریم موفق بوده است.

برکناری وزیر صمت تصمیمی حرفه‌ای و فنی بود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره نحوه برکناری رضا رحمانی وزیر صمت هنگامی که او در جلسه با معاون اول بوده و شباهت آن با برخی رفتارها در دولت گذشته نیز با دفاع  قاطعانه از این تصمیم، گفت: ما با ان شیوه ها مخالفیم و تا کنون هم نداشتیم. من همین جا از آقای رحمانی قدردانی می‌کنم. 
ربیعی افزود: برای دولت کرامت افراد بسیار مهم است. روند برکناری ایشان ناگهانی نبوده و اینگونه نبود که یک شبه دولت و شخص رئیس جمهور به این نتیجه رسیده باشد و در یک آن و لحظه به این نتیجه رسیده باشد که یک فرد عوض شود.

وی اظهار داشت: 

در دوران تحرم ما نیازمند استراتژی های جدید تحریمی هستیم. اگر کرونا ادامه داشته باشد از حالا باید استراتژی بچینیم. باید صادرات غیر نفتی را در سیاستگذاری دنبال کنیم حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود ما نیازمند یک جهش هستم. نیازمندیم قیمت کالاها مثل خودرو کنترل شود خرید و توزیع به موقع صورت گیرد و مکاتبات زیادی در ماه گذشته در این زمینه صورت گرفته بود و نیازمند اصلاحات بودیم و توقعاتی مبتنی بر شرایط کشور و شعار سال وجود داشت.

و یا تاکید بر اینکه نیازمند یک تحول مدیریتی در این وزارتخانه بودیم افزود: وزرا هر روز ده ها جلسه دارند و هر وقت به آنها چیزی ابلاغ شود ممکن است در یک جلسه باشند. این تصمیم سیاسی نبوده. دولت این تصمیمش حرفه‌ای وفنی بوده و امیدواریم آثارش هویدا شود.

سیاست هنوز ماندن در خانه است

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره اوج گرفتن سفر در ایام تعطیلات عید فطر و تعطیلات تابستانی و ارائه سهمیه بنزین سفر نیز گفت: ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و هیچ تصمیمی در این زمینه‌ها نگرفته‌ایم و کماکان برنامه ما تشویق به در خانه ماندن است. بنابر این نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده‌ایم بلکه توصیه می کنیم حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.

نقض قطعنامه های سازمان ملل از سوی ژیم صهیونیستی

ربیعی درباره اقدام اخیر صهیونیست‌ها در اشغال بخشی از کرانه باختری هم  گفت: اقدامات پی در پی که رژیم اسراییل انجام می‌دهد در تضاد آشکار با قطعنامه‌های سازمان شورای امنیت است. این رژیم ابتدایی‌ترین قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و ماهیت گسترش طلبی این رژیم  امروز برهیچ کس پوشیده نیست.  

وی یادآور شد: در همین زمانی که این رژیم اشغالگر سرزمین زیادی را  به سرزمین‌های خود اضافه می کند کسی چیزی نمی‌گوید، اما این رژیم اشغالگر کوچکترین اتفاقی در ایران می‌افتد شروع به جوسازی می‌کند و مقبره‌ای را در استان همدان که یک حرکت مشکوکی  بوده و حتی هیچ آسیبی به بیرون بنا هم نرسیده و سالم است و حتی افرادی که این کار را کردند تحت تعقیب هستند، می‌خواهند نشان دهند که هموطنان یهودی ما در ایران مورد حمله و هجوم هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ایران از  امن‌ترین کشورها برای اقلیت‌های دینی از جمله یهودیان بود و هست،  گفت: ‌یهودی‌ها قرن‌ها است که در ایران زندگی توام با احترام داشتند و ما اجازه نمیدهیم که عده‌ای به بهانه‌های مختلف موجب اختلاف شوند و ‌به رژیم کودک کش ظالم اجازه سوء استفاده بدهند تا علیه مردم ایران اظهار نظر کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها