۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: 705145

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی بار دیگر به انتقاد از رویکرد آمریکا درقبال ایران و برجام و پرداخت و تاکید کرد که سیاست واشنگتن در این زمینه حساب شده نیست.

اولیانوف: آمریکا دیگر عضو برجام نیست

به گزارش قدس آنلاین، میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازمان های بین المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به طور قوی این‌گونه برداشت می شود که سیاست آمریکا درقبال ایران به خوبی محاسبه نشده است. اگر آمریکا بتواند در منحرف کردن برجام به موفقیت برسد، پروتکل الحاقی دیگر (در ایران) اجرا نخواهد شد.

اولیانوف ادامه داد: در نتیجه برنامه هسته‌ای ایران کمتر شفاف خواهد بود. آیا این چیزی است که آمریکا می خواهد به آن دست یابد؟ در ازای چه؟

این دیپلمات روس طی روزهای اخیر بارها از سیاست آمریکا درقبال ایران و به ویژه طرح جدید این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران با این بهانه که هنوز عضو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است، انتقاد و تاکید کرده است که آمریکا برای عضویت در این قطعنامه باید به برجام بازگردد.

وی همچنین در یک رشته توئیت به تشریح وضعیت کنونی آمریکا در برجام پرداخته و یادآور شده است که واشنگتن دیگر عضو برجام نیست.

اولیانوف در این پیام‌ها تصریح کرد: ضمیمه بی (B) در قطعنامه 2231 یک تله برای ایالات متحده به شمار می آید. اگر ایالات متحده  عضو برجام باشد، پس نمی تواند مقررات فعلی درباره تحریم تسلیحاتی (ایران) را زیر سوال ببرد. (اما) اگر واشنگتن سعی دارد در شروط مربوط به تحریم تسلیحاتی تجدیدنظر کند، این دلیل دیگری برای رد ادعاهای مسخره آمریکا مبنی بر عضویتش (در برجام) است.

نماینده روسیه افزود: ایالات متحده امیدوار است بتواند حقوق عضویت در برجام را احیا کند. این، بی اساس است، نه تنها به دلیل خروج از توافق هسته ای بلکه مطابق با ضمیمه B در قطعنامه 2231، مشارکت چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایالات متحده در برجام منوط به رعایت مقررات "بند غروب" است که شامل تحریم تسلیحاتی نیز می شود.

وی در توئیتی دیگر خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر، کسانی که مطابق با بند غروب از ضمیمه B قطعنامه 2231 عمل نمی کنند، نمی توانند به عنوان عضو برجام شناخته شوند. این، نقطه پایان اختلاف برای همیشه است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها