آبان ماه گذشته بود که استاندار خراسان رضوی دستور تشکیل کارگروه احیای کشف‌رود را صادر کرد. کارگروهی که عنوان‌هایی همچون نجات و ساماندهی پیش از آن نامأنوس نبود و کارش را سال‌ها قبل شروع کرده بود اما هیچ وقت تمام نکرد.

هنوز صدای پمپ ها ازکشف رود به گوش می رسد

هاشم رسائی‌فر/

آبان ماه گذشته بود که استاندار خراسان رضوی دستور تشکیل کارگروه احیای کشف‌رود را صادر کرد. کارگروهی که عنوان‌هایی همچون نجات و ساماندهی پیش از آن نامأنوس نبود و کارش را سال‌ها قبل شروع کرده بود اما هیچ وقت تمام نکرد.

به نظر می‌رسید این بار حداقل عزم استاندار برای به سامان رساندن کشف‌رود جدی‌تر از پیشینیان باشد. کارگروه احیا در حالی شکل و شمایلی جدید به خود گرفت که ۱۱ دستگاه مختلف در آن عضویت داشتند از دادگستری و محیط زیست بگیر تا آب منطقه‌ای و شهرداری مشهد و بقیه ارگان‌ها.

رزم حسینی تجمیع کار را در سپردن اداره امور به یک فرماندهی واحد منوط کرد. خیلی زود شهرداری و شهردار مشهد به عنوان فرمانده این داستان انتخاب شدند. تفاهمنامه‌ای با بندهای مختلف نوشته شد تا همه دستگاه‌های یازده‌گانه به نوعی وظایفی برعهده بگیرند یا به شهرداری برای شروع عملیات احیا تفویض اختیار کنند.

•        شروع ماجرا

 ۲۸ آبان‌ سال گذشته بود که عملیات اجرایی ساماندهی کشف‌رود به‌ صورت رسمی با فرماندهی شهرداری آغاز شد تا با همکاری همه آن دستگاه‌ها ۸۱ کیلومتر از کشف‌رود در قالب مدیریت واحد احیا شود.

شهرداری حوزه کشف‌رود را به ۱۳ بخش تقسیم کرد تا در هر بخش اقدام‌های مختلفی که از قبل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده بود اجرایی شود. برای هر بخش پنج اقدام اساسی از جمله استفاده نکردن از فاضلاب در کشاورزی و جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها، احیا و ساماندهی بستر کشف‌رود، تحویل‌گیری اراضی از آب منطقه‌ای، آماده‌سازی محدوده و در نهایت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ساماندهی این رودخانه معلوم و معین شود. اقدام‌هایی که تقریباً همان‌هایی بود که می‌بایست برای شروع انجام داد. اما اینکه این گفته‌ها به عمل تبدیل شود می‌توانست کار را به جلو ببرد.

•        مدیریت در کمای نابسامانی

شهرداری مشهد در دوره فعلی نشان داده که برای هر گامی که در توسعه شهر و مدیریت شهری برمی‌دارد از همه ظرفیت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی که توان بهره‌برداری از آن را دارد استفاده می‌کند تا آنچه انجام داده به گوش مردم برسد و دیده شود.

جالب است که ۶ ماه از شروع عملیات احیای کشف‌رود با فرماندهی شهرداری مشهد می‌گذرد اما کمتر جایی حرفی از عملیات اجرایی احیای کشف‌رود زده می‌شود! آن پنج اقدام اساسی برای بخش‌های سیزده‌گانه به کجا رسیده است؟ آیا تاکنون نیمی از آن اجرایی شده؟ یا از مدیریت احیای کشف‌رود فقط فرماندهی آن برای شهرداری باقی مانده است؟

به نظر می‌رسد ۸۱ کیلومتر از طول کشف‌رود که فرماندهی احیای آن به شهرداری سپرده شده است همچنان در کمای نابسامانی مدیریتی به سر می‌برد! که اگر جز این بود حداقل برای ابتدایی‌ترین اقدام از همان پنج اقدام اساسی ابتدایی برای ۱۳ بخش مد نظر که شامل استفاده نکردن از فاضلاب در کشاورزی و جمع‌آوری موتورتلمبه‌ها بود چاره‌اندیشی می‌شد و صدای موتورتلمبه‌ها همچنان از حاشیه کشف‌رود به گوش نمی‌رسید! موتورتلمبه‌ها که جان داشته باشند یعنی سلامت مردم همچنان در مخاطره است. فاضلاب بی‌وقفه وارد کشف‌رود ‌می‌شود و موتورتلمبه‌ها آن را پمپاژ می‌کنند به مزارعی که قرار است محصولشان سفره‌های مردم را رنگین کند!

فرماندهی احیای کشف‌رود به این پرسش پاسخ دهد که در این ۶ ماه چه کرده تا بلکه مردم و رسانه‌ها از این بی‌خبری درآیند و بدانند نهاد متولی احیای کشف‌رود ‌تا کجا پیش رفته است. بد نیست استاندار هم که پیگیر امور بود و چند وقتی سفت و سخت امورات کشف‌رود را رصد می‌کرد باز هم از احوالات این روزهای کشف‌رود خبر بگیرد.

برچسب‌ها