بوشهر- با شیوع بیماری کرونا بسیاری از اصناف به دلیل تعطیلی اجباری منابع درآمدی خود را ازدست‌داده و به دلیل هزینه‌های سنگینی ازجمله اجاره بهاء دچار آسیب‌های جدی برای تأمین معیشت خانواده شدند.

باشگاه‌های ورزشی بوشهر در آستانه ورشکستگی/باشگاه‌داران خواستار بازگشایی هستند

قدس آنلاین-گروه استان‌ها: اگرچه بسیاری از شغل‌ها بنا بر تصمیمات جدید ستاد مقابله با کرونا با رعایت موازین بهداشتی مدتی است که اجازه فعالیت به آن‌ها داده‌شده است اما برخی از مشاغل نیز مانند باشگاه‌های ورزشی هنوز از این قاعده مستثنا بوده و اجازه فعالیت ازسرگیری فعالیت  به آن‌ها داده نشده است.

این موضوع موجب شده تا بسیاری از مالکان باشگاه‌های ورزشی که هنوز پس از سه ماه تعطیلی اجازه فعالیت به آن‌ها داده نشده است طی درخواست‌های مکرر خواستار بازگشایی این اماکن شوند.

مشکلات انباشته‌شده

در این رابطه متصدی یکی از باشگاه‌های ورزشی در بوشهر که ماهیانه مبلغ سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بابت این باشگاه اجازه پرداخت می‌کند به ما می‌گوید: از ابتدای اسفند این باشگاه تعطیل است اما صاحب‌ملک هرماه اجاره خود را طلب کرده و هم‌چنین مجبور به پرداخت حقوق مربی و  نیز دو تن از نیروهای خدماتی این باشگاه در این مدت بودیم.

حمزه نواصر بابیان اینکه برای راه‌اندازی این باشگاه افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان وسایل ورزشی خریداری کرده است بیان می‌کند: تعداد شش خانواده به‌طور مستقیم از همین باشگاه امرارمعاش می‌کنند که الآن حدود سه ماه است با تأمین معیشت خود دچار مشکل هستند.

وی بابیان اینکه تسهیلات دولتی با بهره بالا هیچ دردی از ورزشکاران درمان نمی‌کند می‌افزاید: در حال حاضر بسیاری از باشگاه‌های ورزشی برای تأمین اجاره باشگاه در مضیقه جدی هستند لذا چگونه می‌توانند قسط وام را هم تقبل کنند.

وی بابیان اینکه اگر دولت درصدد کمک و حمایت از باشگاه‌داران است باید نسبت به ازسرگیری فعالیت باشگاه موافقت خود را اعلام کند می‌افزاید: در حال حاضر نه‌تنها مربیان بسیاری از کار بیکار شدند بلکه باشگاه‌داران نیز در آستانه ورشکستگی هستند لذا بیش از این نمی‌توان به‌اجبار این صنف را به تعطیلی واداشت.

وی به ما می‌گوید: آیا باشگاه‌داری که ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه وزندگی خود را در این راه هزینه کرده و به همین حرفه و مهارت اشتغال دارد می‌تواند یک‌شبه باشگاه ورزشی را جمع‌آوری کرده و به شغل دیگری روی بیاورد؟

هیئت بدن‌سازی تصمیم‌گیرنده نیست

در همین راستا دبیر هیئت بدن‌سازی و پرورش اندام استان بوشهر با بیا اینکه این هیئت در خصوص بازگشایی و ازسرگیری فعالیت باشگاه‌ها در این شرایط تصمیم گیر نیست اظهار می‌کند: در خصوص پذیرش محدود ورزشکار در باشگاه‎‌ها طبق خواسته باشگاه‌داران این درخواست به ستاد مبارزه با کرونای استان‎ها اعلام‌شده و لذا هیئت بدن‌سازی و پرورش اندام استان بوشهر به‌تنهایی قادر به تصمیم‌گیری در این زمینه نیست.

طبق برآورد انجام‌شده بیشتر باشگاه‌های سطح شهر مبالغی از پنج‌تا ۱۰ میلیون تومان بابت اجاره بهاء پرداخت می‌کنند که با توجه به تعطیلی سه ماه این رقم ضرر جبران‌ناپذیری را به این باشگاه‌های ورزشی وارد کرده است

محمدمهدی دهار بیان می‌کند: در زمینه اجاره سنگین باشگاه‎‏ها که بیشترین فشار به آن‌ها وارد می‌کند، برای باشگاه‏‌های مستقر در مکان‏‌های دولتی با تمهیدات لازم شرایطی فراهم شد تا از پرداخت سه ماه اجاره‌بها معاف باشند اما باشگاه‌های خصوصی پرداخت اجاره بهاء همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات آن‌ها در سه ماه گذشته بوده است.

در انتظار تصمیم‌گیری وزارت ورزش

مدیرکل ورزش و جوانان استان بوشهر بابیان اینکه لیست خسارت وارده ناشی از کرونا  به ورزش این استان  به وزارت ورزش و جوانان ارائه‌شده است بیان می‌کند: در این راستا امیدواریم که برای جبران خسارات تصمیم‌گیری و حمایت‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

احمد بهروزیان فر با اشاره به اینکه مهم‌ترین مشکل پیش روی باشگاه‌های ورزشی پرداخت اجاره‌بهاهای سنگین است اظهار  می کند: طبق برآورد انجام‌شده بیشتر باشگاه‌های سطح شهر مبالغی از پنج‌تا ۱۰ میلیون تومان بابت اجاره بهاء پرداخت می‌کنند که با توجه به تعطیلی سه ماه این رقم ضرر جبران‌ناپذیری را به این باشگاه‌های ورزشی وارد کرده است.

وی می افزاید: بر اساس برآورد صورت گرفته حداقل ماهی نزدیک به یک میلیارد تومان  باشگاه‌ها  و اماکن ورزشی در سطح استان اجاره پرداخت می‌کنند که در حال حاضر این تعطیلی در آستانه ورود به ماه چهارم است.

وی با اشاره به این موضوع که تعطیلی‌های ناشی از کرونا حدود چهار میلیارد تومان به اماکن ورزشی خسارت وارد کرده است یادآور می شود: البته در این راستا تلاش کردیم تا از طریق وزارت ورزش و جوانان اماکن و هیئت‌های ورزشی فعال که متعلق به این مدیریت بود  دو ماه از اجاره معاف شوند.

بهروزیان می گوید: برای باشگاه‌های خصوصی نیز طرحی به وزارت ورزش و جوانان از طرف استان بوشهر ارائه‌شده که به‌زودی تصمیم اتخاذ خواهد شد و به‌احتمال ۹۰ درصد تسهیلات در اختیار آنان قرار خواهد گرفت تا حداقل ضرر وارده به آنان را جبران کنند.

برچسب‌ها