۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
کد خبر: 705313

مشاور عالی وزیر بهداشت با بیان اینکه نسبت سالمندان به کل جمعیت باید کمتر از ۱۰ درصد باشد، گفت: نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری قدس آنلاین، دکتر محمد اسماعیل اکبری در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: ساختار جمعیت شامل سه گروه جمعیتی کمتر از 15 سال یا جمعیت پایه، بین 15 تا 64 سال یا جمعیت مولد و در سن کار و گروه سالمندان یعنی بیشتر از 65 سال است؛ همواره باید نسبت سالمندان به کل جمعیت، کمتر از 10 درصد باشد و هر چه کمتر باشد، جامعه جوان تر، پویاتر و فعال تر است.

وی ادامه داد: جمعیت مولد یا سنین کار و افراد بین 15 تا 64 سال باید حدود 70 درصد از کل جمعیت را تشکیل دهند تا چرخ اقتصادی کشورها بچرخد و گروه پایه نیز باید حدود 20 درصد از جمعیت کل باشند تا همیشه ساختار جمعیتی حفظ شود. اگرچه قدری نسبت جمعیت سالمندان در کشور افزایش یافته اما وضعیت ایران از نظر ساختار جمعیتی، مناسب است.

وی افزود: از سال 97 تا سال گذشته، 170 هزار نفر کمتر در ایران به دنیا آمدند و با خدمات بهداشتی و درمانی نیز مراقبت‌ها تقویت شده و سن مرگ و میر و همچنین امید زندگی، افزایش یافته است بنابراین در این شرایط، میزان متولدین کاهش و میزان سالمندان، افزایش می‌یابد و در این صورت، ساختار جمعیت به هم می‌ریزد.

مشاور عالی وزیر بهداشت یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بسیار پایین و کمتر از یک درصد بوده و سطح جانشینی، افت کرده است و قادر به جایگزینی جمعیت نیستیم؛ هر وقت هر بحران طبیعی و انسانی به وجود می‌آید و یا در زمینه‌های علمی، دانشگاهی به دلیل حضور جوانان، موفقیت داریم، متاسفانه نسبت‌های ساختار جمعیت به هم می‌خورد و تعداد جوانان کم می‌شود.

اکبری ادامه داد: برای جبران و تقویت نرخ رشد جمعیت، ساختارهای حاکمیتی و حتی تولیتی عملکرد مناسبی نداشته‌اند. در طول یکسال گذشته به سختی بعضی از دستورالعمل‌های ضد جمعیتی وزارت بهداشت را جمع آوری کرده‌ایم. مشکل اصلی این است که باید سبک زندگی تغییر پیدا کند و صدا و سیما باید در خصوص افزایش جمعیت، به مردم و خانواده‌ها آموزش دهد.

وی خاطرنشان کرد: درست است که مسائل اقتصادی در افزایش جمعیت بسیار مهم است اما سبک زندگی، مهم‌تر از این مسائل است. مقام معظم رهبری مسائل جمعیت را پیگیری و دلسوزی می‌کنند و ابلاغیه جمعیت توسط دولت و معاون اول به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد اما پیگیری صورت نگرفت که چه اتفاقی افتاده است و آیا اقدامات خاصی انجام شده یا خیر.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: باید مردم را در مورد افزایش جمعیت، آگاه کنیم چون پشتوانه‌های مذهبی و سیاستگذاری بسیار قوی داریم و در هر سخنرانی از مقام معظم رهبری در مورد اهمیت جمعیت و رشد آن می‌شنویم.

اکبری افزود: تک فرزندی بلای جان فرزندی است که به دنیا می‌آید و به فرزندی که تنها به دنیا بیاید ظلم است و خوب است که فرزندان، خواهر و برادر داشته باشند.

مشاور عالی وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر این‌که شاخص‌ها را باید برای فرزندآوری و تربیت فرزندان، عوض کنیم، گفت: وجود خانه‌های بسیار بزرگ و خودرو، عاملی برای فرزندآوری و تربیت آن‌ها نیست. جمعیت، مبنای توسعه اقتصادی است به عنوان نمونه کشور فرانسه 5 درصد از درآمد ناخالص خود را برای فرزندآوری هزینه می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها