از تصمیم و دستور جدید استاندار خراسان رضوی به مدیران اجرایی و تمام مدیرانی که در دستگاه‌های خدمت‌رسان استان فعالیت دارند، رونمایی شد.

 دستوری که براساس آن رزم حسینی با توجه به نظام‌نامه مدیریت ارتباطات مردمی در بستر سامد، به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، رؤسای سازمان‌ها و دانشگاه‌ها، فرمانداران شهرستان‌ها و شهرداران دستور داد دوشنبه هر هفته شرایط دیدار چهره به چهره با مردم را فراهم نمایند.

استاندار خراسان رضوی همچنین زمان چهار ساعته ۸ تا ۱۲ روزهای دوشنبه را برای ملاقات چهره به چهره مسئولان با مردم مشخص کرده و به مواد ۲۰ و ۲۲ منشور حقوق شهروندی استناد نموده که در آن همه مدیران دستگاه‌های اجرایی، رؤسای سازمان‌ها و دانشگاه‌ها، فرمانداران شهرستان‌ها و شهرداران موظفند شده‌اند ضمن بررسی سریع موضوعات مطروحه از سوی شهروندان، نتیجه نهایی اقدام به نحو مقتضی را از طریق پیامک، نامه یا تماس تلفنی به اطلاع متقاضیان برسانند.

موارد دیگری برای موضوع این ملاقات برشمرده شده که همگی در راستای تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به امور و درخواست آن‌ها بیان شده است. در واقع آنچه که شخص استاندار از مخاطبان این دستور خواسته نوعی نگاه مبتنی بر اولویت‌بخشی به خواست مردم و اقدام در جهت حل مشکلات آن‌هاست که قطعاً اقدامی پسندیده و بجاست.

گرچه پیش از این نیز برخی از اداره‌ها و نهادها این چنین ملاقات‌هایی را در فهرست فعالیت‌های هفتگی مدیرانشان گنجانیده بودند، اما تقریباً سیستم جامع و هماهنگی نداشت و هر اداره و مدیری بنا به سلیقه شخصی که داشت آن را مدیریت می‌کرد. با توجه به نظام‌مند شدن ملاقات‌های حضوری مردم و مسئولان با دستور استاندار خراسان رضوی، موضوعاتی مد نظر است که گاه جزو کاستی‌های همان ملاقات‌های مردمی قبلی دیده و لمس شده است.

یکی از این موارد که به طور معمول بیشتر مراجعه‌کنندگان گلایه‌مندی‌هایی در خصوص آن داشتند این است که گاهی به همه اجازه مطرح نمودن مشکلات در مواجهه با مسئول مربوط داده نمی‌شود. گلچین شدن افراد و مطالبی که مد نظرشان است قبل از اینکه آن‌ها بتوانند به اتاق ملاقات با مدیر راه پیدا کنند موضوعی است که نارضایتی‌های خیلی از مردم را به همراه داشته است.

هماهنگ کردن و مطرح کردن موضوع یک هفته قبل و یا حتی بیشتر در تماس تلفنی از دیگر مواردی است که گلایه‌مندی‌های زیادی دارد. اگر قرار است یک هفته یا بیشتر موضوعی ابتدا با مسئول دفتر یا هر فرد دیگری هماهنگ شود و بعد در مورد حضور مردم در ملاقات حضوری تصمیم‌گیری شود که این نیز همان داستان گلچین شدن و بی‌دغدغه بودن مدیر از رویارویی با مردم است.

تجربه نشان داده که در ملاقات‌ حضوری، مدیران در زمینه مطرح شدن موارد و مشکلات از سوی مردم، فقط شنونده هستند و کار به عملیاتی شدن خیلی از درخواست‌ها ندارند. اگر قرار است مدیر فقط شنونده باشد یا حتی درخواست و مشکل یک شهروند بعد از آن درگیر بروکراسی‌های عریض و طویل اداری شود، چه لزومی دارد که هم وقت مردم گرفته و هم زمان اداری یک مدیر بیهوده تلف شود.

گرچه در نظام‌نامه‌ای که برای ملاقات حضوری مردم با مدیران تدوین شده است موضوعاتی همچون ارتباط دستگاه با مردم بعد از جلسه با استفاده از پیامک، نامه یا هر چیز دیگری مطرح شده و از آن‌ها خواسته شده است برای این موضوع نیز فکری بیندیشند، اما خوب است با ایجاد سامانه‌ای همه‌گیر که حتی در آن سامانه استانداری و شخص استاندار هم حضوری نظارتی داشته باشند به مردم این اجازه داده شود موضوعات مطرح شده در ملاقات حضوری‌شان را با ثبت در این سامانه پیگیر باشند.

برچسب‌ها