مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی معتقد است مهمترین حلقه مفقوده صادرات گیاهان دارویی استان بازاریابی است.

بازاریابی حلقه مفقوده صادرات گیاهان دارویی خراسان رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، سید هاشم نقیبی اظهار داشت: ۹۳ هزار هکتار از اراضی استان خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص دارد که سالانه ۳۲۰ تن محصول در آن به دست می‌آید؛ همچنین حدود ۲۸ هزار هکتار از زمین‌های استان به گیاهان دارویی همچون کتیرا و باریجه اختصاص دارد که  ۲۰ هزار تن محصول گیاهی دارای ارزش ریالی بالا در آن تولید می‌شود.

وی ادامه داد: پایه اصلی کاشت گیاهان دارویی، صادرات این محصول است که کشورهای متقاضی این محصولات دارای استانداردهای متفاوتی از نظر بررسی درصد اسانس و یا بار میکروبی موجود در این گیاهان هستند و صادرکنندگان و تجّار می‌توانند به این اطلاعات به راحتی دست یابند تا به جای خام‌فروشی آن، بتوانیم در بسته‌بندی مناسب طیف وسیعی از گیاهان دارویی را صادر کنیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: به غیر از دمنوش‌های گیاهی می‌توان گفت مابقی محصولات گیاهان دارویی به صورت فّله صادر می‌شود.  

نقیبی بیان کرد: در تولید محصولات گیاهان دارویی مشکل خاصی نداریم ولی حلقه مفقوده آن را باید در بازاریابی و صادرات براساس استانداردهای هر کشور متقاضی جستجو کرد تا ارزش افزوده بسیار بالایی در اختیار کشور خودمان قرار گیرد.

مدیر امورباغبانی سازمان جهاد کشاورزی  خراسان رضوی با اشاره به ورود برخی از گیاهان دارویی به کشور گفت: تا زمانی که واردات محصولی ارزان‌تر از تولید داخل باشد نمی‌توان انتظار داشت که تولیدکنندگان به سمت کاشت و بهره برداری از این محصولات علاقه‌ای داشته باشند و نیاز است تا همانند حمایت کشورهای چین و هند از زعفران تولیدی کشور خودشان، برای واردات زعفران ایرانی تعرفه ۳۰ تا ۴۰ درصدی تعریف کرده‌اند.

نقیبی عنوان کرد: کارگروه تخصصی بررسی ظرفیت‌های اشتغال آفرینی حوزه گیاهان دارویی معین اقتصادی شهرستان مشهد در این زمینه فعال است و می‌توان از ظرفیت اشتغال‌زایی گیاهان دارویی در این حوزه بهره گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها