مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ پایگاه جمع آوری زکات فطریه در استان فعال خواهد شد، گفت: در راستای رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پرداخت فطریه چندین مسیر الکترونیکی نیز در نظر گرفته شده است.

امکان پرداخت فطریه به صورت الکترونیکی

به گزارش قدس آنلاین، حبیب‌الله آسوده،   امروز ۳۱ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق پخش زنده اینستاگرام برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن عید فطر در خصوص نحوه پرداخت زکات فطریه  اظهار کرد: بر اساس تاکید دین مبین اسلام در وهله اول زکات فطریه به اقوام، خویشان و یا همسایگان باید پرداخت شود، اما در صورتی که افراد نیازمندی را نمی‌شناسید شورای زکات، کمیته امداد و خیریه‌ها این وظیفه را دارند تا این کمک‌ها را به دست نیازمندان برسانند.

وی افزود: از سوی شورای زکات استان حدود ۱۰۰۰ پایگاه در شهرستان‌ها  و ۵۹۰ پایگاه در مشهد که عمده آن‌ها در جاهایی است که نماز عید برپا می‌شود، رعایت موازین بهداشتی در نظر گرفته شده است. برای پرداخت فطریه چندین مسیر الکترونیکی تدبیر شده و افراد می‌توانند با کدهای نرم افزاری تلفن همراه شیوه پرداخت و موضوع آن که شامل فطریه عام، سادات و یا کفاره است را اعلام کنند.

وی گفت: در این راستا مسیر الکترونیکی *۸۸۷۷*۰۵۱*۵# پیش‌بینی شده ضمن اینکه برای جلوگیری از اقدامات احتمالی افراد سودجو نیز تمهیداتی از سوی کارگروه نظارت و بازرسی فرمانداری هر شهرستان صورت گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی تصریح کرد: به محض واریز شدن زکات پس از طی مراحل بانکی و  حدود سه روز بعد از عید فطر مبالغ به حساب نیازمندان  واریز خواهد شد. در خصوص میزان فطریه هنوز مبلغی از سوی نماینده ولی فقیه در استان اعلام نشده که به محض اعلام نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آسوده عنوان کرد: در سال گذشته ۷میلیارد و ۲۴۳ میلیون تومان کفاره و فطریه توسط شورای زکات استان که متشکل از سازمان بهزیستی، مراکز نیکوکاری و خیریه‌های دارای مجوز است جمع آوری شده است.

وی در خصوص اقدامات کمیته امداد خراسان رضوی از ابتدای شیوع کرونا گفت: از اوایل اسفندماه و ابتدای شیوع کرونا کمیته امداد کمک‌رسانی خود را برای اقشار آسیب دیده از بحران و به ویژه کارگران فصلی آغاز کرده و قرارگاه نیکوکاری با عنوان پویش نذر سلامت را نیز راه اندازی کرده است.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی اظهار کرد: در سطح استان فعالیت‌ها در دو عرصه تهیه بسته‌های معیشتی و تهیه بسته سلامت آغاز شد که در راستای تولید ماسک، دستکش و لباس بیمارستانی طرح‌های اشتغال کمیته امداد پای کار آمدند و تاکنون ۶ میلیون ماسک،   گان و دستکش  تهیه و بین مردم، مراکز درمانی و حتی در خارج استان نیز توزیع شده است.

آسوده ابراز کرد: پس از تاکیدات رهبری در راستای تشکیل قرارگاه کمک مومنانه برای کمک به نیازمندان، در خراسان رضوی نیز از سوی نماینده ولی فقیه قرارگاه مواسات و همدلی با محوریت ارکان نظام، دولت و نهادهای مردمی تشکیل و کمیته امداد هم بخش معیشت و مشارکت‌های مردمی را عهده دار شد.

وی اظهار کرد: در همین راستا نیز ۲۰۰۰ تن برنج تنظیم بازار از سوی استانداری خراسان رضوی و با هماهنگی کمیته امداد برای طبخ به مراکزی که این کار را انجام می‌دادند ارسال شد.

 مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی افزود: از ابتدای ماه رمضان تا دهه دوم ۱۵۰ هزار بسته معیشتی تهیه و بین نیازمندان توزیع شد و تا پایان ماه رمضان نیز ۵۰ بسته معیشتی دیگر توزیع خواهد شد که البته همه این کمک‌ها از طریق مراکز نیکوکاری که بازوان کمیته امداد هستند، جمع آوری شده است.

آسوده اضافه کرد: در بحث طبخ غذا به همت کمک‌های دولت و خیرین قرارگاهی شکل گرفت و تاکنون حدود یک میلیون ۸۰۰ هزار غذای گرم طبخ و بین نیازمندان توزیع  شده و در این راستا نیز انسجام خوبی صورت گرفته است. در این راستا نیز بنیاد مستضعفان هم کمک‌هایی به مبلغ ۵ میلیارد تومان برای خانواده‌های آسیب دیده از بحران کرونا اختصاص داد.

وی گفت: در خصوص تهیه سبد غذایی و طبخ غذای گرم نیز مشارکت خیرین بسیار خوب بود و امید است تا پایان ماه رمضان در خصوص طبخ غذای گرم  به ۲ میلیون برسیم که در کمیته امداد خراسان رضوی  طرح اطعام مهدوی در مقایسه با سایر استان‌ها  ۲۰ تا ۲۵ درصد رخ داده است.

 وی در خصوص حمایت از کودکان کار در شرایط بحران کرونا بیان کرد: در جمهوری اسلامی تقسیم وظایف شده که وظایف کمیته امداد در حوزه نیازمندان از بهزیستی جداست. در خصوص کودکان کار نیز ما نقش و تخصصی نداریم لذا مداخله هم در این امر که از وظایف بهزیستی است به مصلحت نیست اما در شرایط بحران نیز کمک‌هایی برای کارتون خواب‌ها با شرایط  فقر اقتصادی و نه معتادان متهاجر صورت گرفته است.

آسوده در تشریح برنامه‌های قرآنی ویژه مددجویان و پرسنل این نهاد گفت: با توجه به اینکه در ماه بهار قرآن هستیم و از طرفی در شرایط شیوع کرونا فاصله اجتماعی ایجاد شد برنامه‌های خانه قرآن در حاشیه شهر تعطیل شده اما در بحث پرسنلی در ادارات تدابیری اندیشیده شد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی ادامه داد: بحث آموزش سبک زندگی برای نوعروسان با مشارکت آستان قدس رضوی نیز از طریق فضای مجازی اجرا شد. همچنین  در خصوص قرآن و معارف نیز ارتباط با خانواده‌های قرآنی حفظ شده  و از طریق مجازی  فعالیت‌های قرآنی ویژه پرسنل دنبال شده و می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها