رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی طراحی مجموعه‌ الگوهای برگفته از سیره ائمه معصومین(ع) را مهمترین راهبردهای پیش روی بنیاد فرهنگی رضوی عنوان کرد.

الگوسازی مبتنی بر سیره ائمه اطهار(ع) راهبرد بنیاد فرهنگی رضوی است

به گزارش قدس آنلاین، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مهدوی؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی و مدیران مدارس امام رضا(ع) در محل دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت امر تعلیم و تربیت، گفت: خداوند متعال در آیه یازدهم سوره مبارکه رعد میفرماید؛ «هیچ‌ دگرگونی در میان امتی به وجود نمی‌آید مگر اینکه خودشان برای این دگرگونی اقدام کنند».

وی بیان کرد: مجموعه‌ای زنده، بالنده و متعالی است که نگاه تحولی در آن وجود داشته باشد و در این موقعیت است که باید منتظر دگرگونی و جهش رو به جلو باشیم.

وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب، خطاب به کادر مدیریتی مدارس امام رضا(ع) اظهار کرد: معظم‌له در دیداری فرمودند؛ «اگر کاری را به جوانان محول کردید، آن کار را انجام شده بدانید. جوان تا کار را به اتمام نرساند، زمین نمی‌گذارد، در این صورت است که رشد، تعالی و تحول میسر می‌شود».

حجتالاسلام مهدوی مهر افزود: انسان در سنین بالاتر اگر تمایل به ایجاد تحول هم داشته باشد، توان انجامش را ندارد. البته ‌این به معنای استفاده نکردن از افراد مسنتر و باتجربه نیست اما در مقام عمل انتظارات از جوانان بیشتر است.

وی، بنیاد فرهنگی رضوی را منتسب به دستگاه حضرت رضا(ع) دانست و گفت: این نسبت فارغ از مزیتهای فراوان، قداستی ویژه دارد که ما را موظف به توجه و رعایت این حرمت می‌کند و از این‌ جهت کار فعالان در این دستگاه را با سایر مجموعه‌های آموزشی متفاوت می‌کند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تأکید کرد: مجموعههای آموزشی وابسته به آستان قدس رضوی باید نسبت به یکدیگر و نیز با دانشگاه‌ها و موسسات فکری و پژوهشی ارتباط معناداری برقرار کنند که این مهم از جمله وظایف این بنیاد فرهنگی و آموزشی به شمار می‌آید.

وی با اشاره به نکات مورد تأکید تولیت آستان قدس رضوی در حکم انتصاب خود به عنوان رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: الگوسازی و طراحی مجموعه‌هایی برگفته از سیره ائمه معصومین(ع) برای بهره‌برداری سایر مجموعه‌ها، یکی از مهمترین نکات مورد توجه در حرکت پیش روی بنیاد فرهنگی رضوی و آموزشگاه‌های زیرمجموعه است که باید برای دستیابی به این هدف حساب ویژه‌ای باز شود.

حجتالاسلام مهدوی مهر سند ضمن تاکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، ابراز کرد: این سند ارزشمند نباید مانند برخی از اسناد، پیش از عملیاتی شدن بایگانی شود؛ راه عملی شدن این سند این است که همه با همت و تلاش در پی تحقق آن و ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت باشیم.

 تغییر الگوی مدرسه محوری به خانواده محوری

حسین باغگلی؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی نیز در این مراسم با معرفی مختصری از آموزشگاه‌ها و کادر آموزشی این مجموعه، هدف غایی بنیاد را توانمند شدن دانش‌آموزان برای زیست مؤمنانه و انقلابی در دنیای معاصر عنوان کرد.

وی حوزه‌های مورد توجه برای تحول در این بنیاد را در سه لایه نظری، نیروی انسانی و اجرایی برشمرد و افزود: هدف‌گذاری و الگوسازی، تربیت مربی و کادرسازی و توجه به مخاطبان و حیطه جغرافیای عملکرد بنیاد فرهنگی رضوی از جمله مواردی است که برای ایجاد تحول مورد توجه ما است.

باغگلی با تبیین ماموریت‌های جدید بنیاد فرهنگی رضوی گفت: پیشنهاد تغییر رویکرد از آموزشی به تربیتی،

تغییر الگوی مدرسه محوری به جای خانواده محوری، خروج از فضای رقابتی و زمینهسازی برای تعامل اثرگذار با سایر مدارس، سرمایه‌گذاری بر مدل‌سازی تربیتی مبتنی بر امور تحقیقی، توجه به کادرسازی در لایه مربی‌گری و راه‌اندازی شبکه خادمان تربیتی در کشور، محورهای فعالیت‌های آینده این بنیاد را تشکیل می‌دهد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام /

برچسب‌ها