آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال، طبق رسمی دیرین به نماد و قراری برای مظلومان عالم در اعلان انزجار از مستکبران جهانی تبدیل شده است.

مذاکره برای مذاکره؛ راهبرد صهیونیسم برای پیشبرد منافعش

قدس آنلاین:  آخرین جمعه ماه مبارک رمضان هر سال، طبق رسمی دیرین به نماد و قراری برای مظلومان عالم در اعلان انزجار از مستکبران جهانی تبدیل شده. بیش از ۴۰ سال پیش بود (۱۶ مرداد ۱۳۵۸) که امام خمینی(ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی با درک خطر حقیقی که فلسطین و به‌ویژه قدس شریف قبله‌گاه نخست مسلمین را تهدید می‌کرد، با ابتکار خود در نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس، سنگ بنایی در مقابله با سلطه‌طلبی جهانی را بنیان نهاد که امروز کاخ ظلم و به‌ویژه پایه‌های حکومت اشغالگر صهیونیست را به لرزه درآورده است. امسال اما روز جهانی قدس کمی متفاوت و البته حساس‌تر به نظر می‌رسد. ویروس عالمگیر کرونا رسانه‌ها را تسخیر کرده و این فرصت مناسبی برای صهیونیست‌ها فراهم آورده تا در حالی که دنیا سرش در لاک خودش فرو رفته و درگیر مشغله‌هایش است بی سر و صدا تجاوزات خود را عملیاتی کند. از سوی دیگر رونمایی از توطئه آمریکایی خبیثانه «معامله قرن» - در واقع خیانت قرن - که با بخشیدن ۴۰ درصد از خاک کرانه باختری به صهیونیست‌ها به نوعی ماهیت فلسطین را زیرسؤال برده، ضرورت هوشیاری بیشتر مسلمانان و دیگر آزادی‌خواهان جهان برای دفاع از این قلب تپنده جهان اسلام را طلب می‌کند. همین موضوع ما را بر آن داشت در گفت‌وگو با مجتبی رحماندوست‪، دبیرکل اسبق جمعیت دفاع از ملت فلسطین و رئیس فراکسیون حمایت از مقاومت اسلامی در مجلس نهم چالش‌های پیش روی فلسطین را آن هم در آستانه روز جهانی قدس به بحث بگذاریم.

جناب رحماندوست! تحولات اخیر و به‌ویژه سوءاستفاده صهیونیست‌ها از بحران کرونا برای پیشبرد توطئه‌هایشان، فلسطین را در معرض خطر جدی قرار داده. در مقطع کنونی چه ضرورت‌هایی برای اتحاد هر چه بیشتر در راستای دفاع از قبله نخست مسلمانان وجود دارد؟

موضوع قدس و فلسطین از آن مباحثی است که هر وجدان آگاهی را آزرده می‌کند. ضرورت دفاع از ملت مظلوم فلسطین آن قدر واضح است که نیاز به استدلال ندارد. وقتی عده‌ای با ضرب زور عریان گروهی را به هر دلیلی از خانه و کاشانه‌اش بیرون می‌کنند، بپاخاستن برای دفاع از مظلوم یک واجب است، این نیاز به فلسفه‌بافی، بحث‌های پر فراز و نشیب و تحلیل‌های بلند و بالا ندارد. پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند: هرکس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نیست. حمایت از مظلوم راهبرد و اصل حرکت انقلاب اسلامی ما را نیز تشکیل می‌دهد. بر پایه همین اعتقاد ذاتی و در حالی که ولع دشمنان برای بلعیدن فلسطین هر روز بیشتر می‌شود ما و دیگر آزادی‌خواهان نمی‌توانیم ساکت و تنها نظاره‌گر این حق‌خوری آشکار باشیم. در اینجا رسالت مهمی هم بر دوش سازمان‌های بین‌المللی قرار دارد. سیاسی کردن این موضوع تاکنون سبب شده نهادهای جهانی نتوانند به نحو مناسب به آن ورود داشته و به آلت دست صهیونیست‌ها برای پیشبرد منافع آن‌ها تبدیل شده‌اند. از سوی دیگر از آنجا که ایالات متحده به لحاظ سیاسی و اقتصادی توفق کاملی بر دولت‌های کوچک و میکروسکوپی حاشیه جنوبی خلیج فارس دارد این دولت‌ها از ترس واکنش و تحریم‌های احتمالی کاخ سفید نه تنها جرئت ورود جدی به موضوع فلسطین را ندارند بلکه امروزه شیوخ عرب که باید در خط مقدم حمایت از فلسطین باشند به پیشگامان توطئه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها تبدیل شده‌اند. با وجود این، جریان‌های آزادی‌خواه، فعالان فرهنگی، رسانه‌ها و اقشار مردمی به‌رغم بحران کرونا بیکار نخواهند نشست بلکه با حضور فعالانه‌تر در عرصه‌های مجازی، صدای حمایت از مظلومیت فلسطینی‌ها را به گوش جهانیان خواهند رساند.

دسیسه معامله قرن آشکار کرد دل بستن جریان‌های سازشکار منطقه به صهیونیست‌ها برای حل مشکلات از طریق گفت و گو سرابی بیش نیست. به نظر می‌رسد در این حال تکمیل پازل مقاومت می‌تواند به راحتی رژیم صهیونیستی را به گوشه رینگ ببرد. نظر شما در این زمینه چیست؟

این قضیه عین حقیقت است. مذاکره برای مذاکره به راهبرد صهیونیست‌ها برای پیشبرد منافعشان در سالیان گذشته تبدیل شده. گفت‌وگوها، کنفرانس‌های صلح، مذاکرات مجامع بین‌المللی و از جمله شورای امنیت سازمان ملل، دیدارهای دوجانبه و سه‌جانبه بین مقام‌های صهیونیست با کشورهای عربی به‌ویژه با میانجیگری آمریکا همه یک پیش فرض دارد و آن نجات رژیم صهیونیستی است. وقتی حقیقت این‌گونه است آیا راهی جز مقاومت باقی می‌ماند؟ مقاومت تنها راهی است که صهیونیست‌ها را وادار به امتیازدهی کرده. این موضوع در خروج مفتضحانه صهیونیست‌ها از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و نوع برخورد همراه با ترس اسرائیل با جنبش حماس در نوار غزه قابل مشاهده است. امروز اردن و حتی حکومت خودگردان به شدت از رژیم صهیونیستی رویگردان شده‌اند و نزدیکی آن‌ها به جریان مقاومت می‌تواند چالش‌های جدی برای تل آویو ایجاد کند؛ هر چند این نزدیکی کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد.

یکی از خواسته‌های مردم فلسطین از رئیس تشکیلات خودگردان قطع همکاری‌های امنیتی و اقتصادی با طرف صهیونیست پس از مطرح شدن معامله قرن بود. اجرایی شدن این خواسته را تا چه حد محتمل می‌دانید؟

این خواسته مهمی است و اگر اتفاق بیفتد قطعاً رژیم صهیونیستی را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد. محمود عباس شب گذشته در سخنانی تهدید کرد در صورت الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی به توافق‌نامه‌های منعقده با آمریکا و اسرائیل پایبند نخواهد بود. اما به نظر می‌رسد این اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در ادامه اقدامات نخ نمای او تاکتیکی بوده و با هدف دریافت پول بیشتر از آمریکا صورت می‌گیرد. عباس عمری است که مزدوری دشمنان فلسطین را کرده و به سدی در برابر مقاومت و عاملی برای نجات صهیونیست‌ها در مواقع بحرانی تبدیل شده. او هر وقت از چشم آمریکایی‌ها افتاده، با هدف جلب کمک‌های واشنگتن شعارهای انقلابی سر می‌دهد اما اجرایی کردن این وعده‌ها از سوی محمود عباس کمی بعید به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها