مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در آستانه روز تنوع زیستی از تنوع حیات در اکوسیستم‌های حیات بخش استان و وجود ۴۳۵ گونه جانوری و گیاهی شناسایی و ثبت شده در این رابطه خبرداد.

دسترسی محققان به مشخصات تنوع زیستی شناسایی شده در خراسان رضوی  تسهیل شد

به گزارش قدس آنلاین، تورج همتی اظهار داشت: شناسایی دقیق این گونه‌ها در ارزیابی ذخایر تنوع زیستی استان و مدیریت حفاظت از آن‌ها کاربرد فراوانی دارد و بر همین اساس، جمع آوری نمونه‌های بیولوژیک گونه‌های مختلف، آماده سازی و نگهداری بلندمدت آن، ثبت ژنتیکی گونه‌های در معرض تهدید، در حال انقراض واستفاده از تکنیکهای زیست فناوری برای حفظ، بقاء و مدیریت گونه‌های جانوری و گیاهی یک امر مهم و ضروریست که در قالب نمونه برداری در بانک ژن این اداره کل انجام می‌شود.

همتی افزود: باتوجه به پیشرفت چشمگیر و خیره کننده علم بیوتکنولوژی درسال‌های اخیر و دقت بسیار بالای تکنیک‌های مولکولی مبتنی بر تست DNA، میتوان  تنوع زیستی و ژنتیکی را در جمعیت‌های حیات وحش به خوبی بررسی و به نتیجه‌گیری‌های مورد انتظار دست یافت.

وی  ضمن اشاره به اینکه نمونه‌هاییکه در چنین مجموعه‌هایی نگهداری می‌شوند و به عنوان سندی معتبر برای انجام مطالعات زیست شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: در بانک ژن نمونه‌های گیاهی و جانوری به نحوی باید ثبت و نگهداری شوند که بازیابی اطلاعات و دسترسی به نمونه‌ها به سادگی برای محقق امکان پذیر باشد.  

وی ادامه داد: این مجموعه‌ها، منابع اطلاعاتی در مورد توزیع گیاهان، جانوران و تغییرات توزیع آن‌ها در گذر زمان است و نمونه‌هایی که در ا ین مجموعه نگهداری میشوند به عنوان یک سند و پشتوانه برای مقالات و انتشارات تاکسونومیک محسوب می‌شوند.

همتی در ادامه افزود: در راستای حفاظت مؤثر از تنوع زیستی استان، کارشناسان این اداره کل نسبت به تنظیم و انتشار کتاب اصول و روش‌های نمونه برداری از حیات وحش اهتمام کرده‌اند و به مناسبت روز تنوع زیستی و به منظور سهولت دستیابی محققان به این اطلاعات،  محتوای کتاب یاد شده به انضمام فهرست و مشخصات نمونه‌های موجود در بانک ژن این استان شامل گونه‌های گیاهی و جانوری شناسایی شده، در تارنمای این اداره کل در دسترس همگان قرار گرفته است.  

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها