وزیر نیرو گفت: بارش‌های خوب امسال سبب شد تا از ۱۵۰ تالاب کشور ۵۰ تالاب اصلی و مهم به طور متوسط از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری شود.

۵۰ تالاب اصلی کشور از ۴۰ تا ۱۰۰درصد آبگیری شده است

قدس آنلاین: رضا اردکانیان روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از سه طرح آبی سیستان و بلوچستان که به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید اظهار داشت: ۳۰۰ میلی‌متر میزان بارندگی سال آبی جدید (۹۸-۹۹)در کشور گزارش شد که در مقایسه با ۵۰ سال اخیر چهارمین سال پر بارش کشور بوده است

وی ادامه داد: بارندگی‌های اخیر موجب پر شدن برخی از سدهای کشور شد و امیدوار هستیم که در خرداد هم شاهد بارش‌های چشمگیری باشیم.

وزیر نیرو بیان کرد: این وزارت خانه در هماهنگی با همکاران وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند امسال تا ۳۰ درصد بیشتر از میزان متوسط در حوزه کشاورزی آب تامین کند.

وی به سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و افزود: متاسفانه به دلیل سال‌های خشک آبی و البته در بعضی نقاط استفاده‌های بی‌رویه از منابع آبی ۵.۸ میلیارد متر مکعب کثری آب در سفره‌های زیرزمینی داشتیم که در ۲ سال اخیر در وضعیتی هستیم که می‌توان گزارش داد که حدود یک میلیارد متر مکعب از این کسری جبران شده است.

اردکانیان به نقش آب در حوزه کشاورزی اشاره کرد و اظهار داشت: ۷۰ درصد آب مصرفی دنیا در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و کشورهای منطقه در بخش کشاورزی به لحاظ عدم استفاده صحیح از این منبع میزان متوسط خیلی بیشتری را دارند که متاسفانه ایران هم جز این گروه است.

وی ادامه داد: از هزار و ۷۰۰ میلیون هکتار اراضی کشاورزی در دنیا ۳۰۰ میلیون هکتار اراضی آبی است که همین میزان هکتار غذای ۴۰ درصد مردم را تامین می‌کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران نیز جزو کشورهایی است که اراضی آبی قابل ملاحظه‌ای دارد افزود: ایران بعد از کشورهای چین، هند، ایالت متحده و پاکستان با داشتن هشت میلیون و هزار و۴۶۰ هکتار در رده پنجم جهان از لحاظ داشتن اراضی آبی مناسب است.

وی گفت: در دنیا به ازای هر هزار نفر ۴۰ هکتار اراضی آبی وجود داد در حالیکه در ایران به طور متوسط به ازای هر هزار نفر ۱۰۰ هکتار اراضی آبی مناسب وجود دارد.

اردکانیان در خصوص و شبکه آبیاری زهکشی بیان کرد: ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار مجموع ظرفیت کشور در حوزه آبیاری زهکشی است که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار آن دارای شبکه است.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۲ تا کنون ۳۰۱ هزار هکتار شبکه اصلی اجرا شده که تا پایان دولت دوازدهم به ۳۰ هزار هکتار خواهد رسید.

وزیر نیرو به وضعیت آبی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهارداشت: موضوع لایروبی و مهندسی رودخانه‌ها در دریافت حق آبه قانونی در سر فصل برنامه‌های این وزراتخانه است.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان داشته گفت: بیش‌از سه میلیون متر مکعب رسوب برداری از رودخانه‌های اصلی این استان انجام شده است.

اردکانیان تصریح کرد: این رسوب برداری باعث شده تا ظرفیت آب گذری در رودخانه سیستان را از سه هزار و ۱۰۰ متر مکعب در ثانیه به سه هزار و۶۰۰ متر مکعب در ثانیه افزایش دهیم.

وی ادامه داد: تمام سر دهنه‌ها لایروبی و این امر باعث شد تا رودخانه‌ها ظرفیت آب گذری‌شان تا ۴۵ درصد افزاش پیدا کند.

وزیر نیرو در حوزه طرح ۴۶ هزار هکتاری آبیاری نوین دشت سیستان بیان کرد: وزارت نیرو متعهد است تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب را در طول سال به این خط تزریق کند که تامین این آب از طریق نزولات و منابع آب سطحی چون چاه نیمه‌ها و بخشی مهندسی رودخانه‌ها و لایروبی است.

وی با بیان اینکه در حوزه چاه نیمه‌ها پروژه‌های مهمی امروز به بهره‌برداری خواهد رسد افزود: در حوزه چاه نیمه چهارم، ۲ پروژه تعریف شده که یکی به اتمام رسیده و دیگری با پیشرفت بیش‌از ۹۰ درصد در حال انجام است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها