رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: بخشنامه ممنوعیت ترانزیت سوخت به کشورهای همسایه، تاثیر مستقیمی بر ترانزیت ترکمنستان دارد زیرا این کشور از منابع زیاد سوخت برخوردار بوده و از طرفی به آسیای میانه دسترسی دارد لذا این محدودیت باعث می‌شود تجار طرف حساب ما به سمت ترکمنستان سوق پیدا کنند.

ممنوعیت ترانزیت سوخت در ایران باعث رونق ترانزیت ترکمنستان می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، احمد زمانیان با اعلام این خبر افزود: طی روزهای گذشته در فضای مجازی از وجود بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت ترانزیت سوخت مطلع شدیم.

وی با تاکید بر اینکه ترانزیت سوخت برای تمامی کشورها یک چرخه ارزآور و اشتغال‌زایی است، ادامه داد:  با وجود چنین مسئله‌ای باید دید دولت با چه رویکردی تصمیمی بر ممنوعیت ترانزیت سوخت برای کشورهای همسایه گرفته است.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی رضوی تصریح کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی با اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت دچار شک شده‌اند، لذا دولت باید مستندات این تصمیم را برای شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی روشن‌سازی کند.

زمانیان بیان کرد: بیشترین کشورهایی که نیازمند سوخت هستند افغانستان ‌و پاکستان‌اند که بخشی از نیاز سوختی این کشورها از طریق تولیدات داخل تامین می‌شود، درحالی این کشورها بخش بیشتر سوخت مورد نیاز خود را با قیمت پایین‌تری به نسبت تولیدات داخل از کشورهای دیگر خریداری کرده و از مسیر ایران به کشورهای خود منتقل می‌کنند حال با این بخشنامه ترانزیت سوخت را از دست می‌دهیم.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی با بیان اینکه محدودیت ایجاد شده منجر به رونق ترانزیت ترکمنستان می‌شود، بیان کرد: ترکمنستان از چندین ماه گذشته با گذاشتن محدودیت‌های عبوری ترانزیت ایران را دچار اختلال کرده است، به طوری که راه دسترسی تجار ایرانی به بازارهای آسیای میانه بسته شده است، حال با وجود چنین بخشنامه‌ای کشورهای متقاضی سوخت به ویژه تجار افغانی، سوخت مورد نیاز خود را از ترکمنستان تامین می‌کنند.

زمانیان خاطرنشان کرد: دولت باید در راستای بازگشایی مرز ترکمنستان تلاش کند تا بتوانیم به بازارهای آسیای میانه دسترسی داشته باشیم و از تعطیلی شرکت‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی در زمینه ترانزیت سوخت ورود پیدا کردند حال با وجود این بخشنامه خودروهای حمل‌ سوخت و شرکت‌ها دچار آسیب‌های بسیاری می‌شوند. ‌

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها