معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با ابراز نگرانی از عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، گفت: بازگشایی اصناف در صورت رعایت مردم جای نگرانی ندارد؛ در بهترین حالت اگر اصناف پروتکل‌های بهداشتی را صد درصد رعایت کنند اما مراجعه‌کنندگان رعایت نکنند، به پله اول برمی‌گردیم و حتی پیک سوم و چهارم شیوع بیماری را خواهیم داشت.

احتمال پیک سوم و چهارم شیوع کرونا در استان خوزستان

قدس آنلاین: دکتر شاپور مسعودی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم در کنترل شیوع کرونا اظهار کرد: مشکل ما بابت فعالیت اصناف نیست؛ نگرانی ما از عدم رعایت مردم است. مراجعه‌کنندگان به اصناف، دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: مشاهده می‌کنیم فروشگاهی مرتبا ضدعفونی محل را انجام می‌دهد و از ماسک و دستکش نیز استفاده می‌کند اما در فروشگاهی که ظرفیت پذیرش ۱۰ نفر دارد، همزمان ۳۰ نفر حضور پیدا می‌کنند که هیچکدام از آن‌ها ماسک استفاده نکرده‌اند و به مواد موجود در فروشگاه دست می‌زنند.

مسعودی‌فر بیان کرد: مشکل اصلی ما بی‌پروایی مردم است؛ عده‌ای از مردم رعایت نمی‌کنند و طبق آن چیزی که در خیابان می‌بینیم، این تعداد کم نیستند. البته شاید کسانی که نگرانی دارند، کمتر در خیابان حاضر شوند و کمتر آن‌ها را ببینیم.

وی گفت: بازگشایی اصناف در صورت رعایت مردم جای نگرانی ندارد؛ در بهترین حالت اگر اصناف پروتکل‌های بهداشتی را صد درصد رعایت کنند اما مراجعه‌کنندگان رعایت نکنند، به پله اول برمی‌گردیم و حتی پیک سوم و چهارم شیوع بیماری را خواهیم داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول عنوان کرد: باید فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از وسایل حفاظت شخصی مورد توجه مردم قرار بگیرد. در این زمینه در حال حاضر اصناف از مردم جلوتر هستند اما تا وقتی که مردم رعایت نکنند، مشکلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی ادامه داد: نگرانی دیگر ما در خصوص افرادی است که قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند. تعدادی از مبتلایان به کروناویروس که حال عمومی خوبی دارند، قرنطینه خانگی می‌شوند. نمی‌توانیم الزاما درب منزل آن‌ها را قفل کنیم یا مامور جلوی درب منزل بایستد و از خروج آن‌ها جلوگیری کنیم. عده‌ای از این افراد بین جمعیت سالم حاضر می‌شوند و قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند.

مسعودی‌فر عنوان کرد: هر چند زمانی که نیروهای بهداشتی با آن‌ها تماس می‌گیرند یا به منزل‌شان مراجعه می‌کنند، در منزل حضور دارند اما طبق دیده‌ها، حضور مواردی از مبتلایان به کرونا در جامعه مشاهده می‌شود که با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود.

وی گفت: مبتلایان به کروناویروس که قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، مسئول حفظ سلامت دیگران هستند و قانونا باید پاسخگوی مراجع قضایی باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: مقرر شده اسامی کسانی که قرنطینه خانگی شده‌اند به کلانتری‌ها اعلام شود تا با آن‌ها تماس بگیرند اما این کار سخت است. مگر می‌شود به ازای هر مورد مثبت کروناویروس یک مامور جلوی درب منزل‌شان قرار داد؟

انتهای پیام

برچسب‌ها