مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی گفت: حدود ۵۰۰ مورد از شرکت‌های بزرگ استان مستعد ورود به بورس هستند، اما به هر دلیلی اقدام به ورود نکردند.

ایجاد بورس محلی خراسان رضوی در دست مطالعه/۵۰۰ شرکت استان، مستعد ورود به بورس

به گزارش قدس آنلاین، حسین امیر رحیمی مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به حضور ۱۳ شرکت خراسان رضوی در بورس تهران، تصریح کرد: این در حالی است که خراسان رضوی ۶۰۰۰ واحد صنعتی دارد که چیزی حدود ۵۰۰ مورد از این تعداد، شرکت‌های بزرگ هستند و ارزش دارایی‌ها، وضعیت فعالیت و سودآوری‌شان طوری است که حد و اندازه ورود به بورس را دارند، اما بنا به هر دلیلی از جمله خانوادگی بودن شرکت، بی‌نیازی از ورود به بورس یا بی‌اعتمادی به بورس تهران، اقدامی دراین‌باره نکرده‌اند.
او جذب شرکت‌های یادشده در قالب بورس محلی را شدنی دانست و افزود: این کار مقدماتی می‌خواهد، انجام مطالعه یکی از آن‌هاست که امسال آن را در دستور کار داریم، هماهنگی دستگاه‌های استانی، حمایت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ها از دیگر ملزومات تحقق آن است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: آنچه ما الان در کشور داریم، صرفا بورس تهران است که در استان ما هم یک نمایندگی دارد، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته مثل آلمان هر استان یک بورس دارد و سرمایه‌گذاران در انتخاب بازارها مختار هستند؛ شرکت‌ها هم می‌توانند سهام خود را در یک بازار، یا بیش از این تعداد، عرضه کنند.

امیررحیمی تشکیل بورس محلی مستقل را به نفع اقتصاد استان دانست و بیان کرد: منظور از استقلال این است که زیر نظر بازار سرمایه کشور، و نه بورس تهران، اداره شود، ساز و کارهای اداره بورس استان می‌تواند مشابه تهران یا متفاوت از آن باشد؛ پذیره‌نویسی، ارزیابی شرکت‌ها، اعطای کد سهام‌داری و سایر فعالیت‌های مرتبط نیز در داخل استان انجام می‌شود.
او تصریح کرد: شرکت‌هایی که سهام خود را در بورس محلی عرضه می‌کنند بومی خواهند بود، البته سرمایه‌گذاران می‌توانند از سراسر کشور باشند.
مدیرکل اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه رقابتی شدن فضا از مهم‌ترین مزیت‌های ایجاد بورس محلی است، تاکید کرد: به‌طور مثال اگر بازار بورس تهران، سقف نوسان روزانه را ۵ درصد منفی و مثبت تعیین کرده است، بورس خراسان رضوی می‌تواند با تعیین سود و ریسک بالاتر، سقف را ۱۰ درصد تعیین کند؛ همچنین می‌تواند با هدف کاهش ریسک، سقف را به عددی مثل ۲ درصد برساند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها