حجت‌الاسلام محمدحسین رجایی خراسانی در گفت‌وگو با قدس به بهانه بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع)، با بیان اینکه نعمت‌های خداوند را نمی‌توان شمرد، می‌گوید: نعمت‌های پروردگار متعال فراوان است به حدی که در آیه ۱۸ سوره نحل آمده است: «وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَهَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا» یعنی اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید، نمی‌توانید شماره کنید.

همجواری با امام رضا(ع) هدیه‌ای الهی است

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام محمدحسین رجایی خراسانی در گفت‌وگو با قدس به بهانه بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع)، با بیان اینکه نعمت‌های خداوند را نمی‌توان شمرد، می‌گوید: نعمت‌های پروردگار متعال فراوان است به حدی که در آیه ۱۸ سوره نحل آمده است: «وَ إِن تَعُدُّواْ نِعْمَهَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا» یعنی اگر بخواهید نعمت‌های خدا را بشمارید، نمی‌توانید شماره کنید. بعضی از این نعمت‌ها ظاهری و برخی دیگر باطنی، بعضی مادی و بعضی دیگر معنوی، برخی دنیوی و اخروی، مرئی و نامرئی و بسیار جنبه‌های دیگری دارند که قابل شمارش نیست. یکی از این نعمت‌های الهی نعمت ولایت، محبت و زیارت ائمه هدی(ع) است که خداوند متعال به ما عنایت فرموده است.

او می‌افزاید: زیارت تمام ائمه(ع) به خصوص امام رئوف علی بن موسی‌الرضا(ع) علاوه بر ثواب‌های اخروی، از نظر دنیوی، روانی و روحی هم سبب آرامش و اطمینان قلب زائران می‌شود. زائری که بیمار دارد، دل پردردی دارد، حاجت و گرفتاری دارد وقتی خدمت امام مهربانی‌ها رسیده و با او راز دل می‌گوید، امام(ع) را پیش پروردگار متعال واسطه قرار می‌دهد، به آرامش رسیده و اطمینان قلبی پیدا می‌کند؛ امیدواری پیدا می‌کند به اینکه گرفتاری، بیماری و سختی او مرتفع می‌شود.

خداوند، امام رضا(ع) را عمود دین قرار داده است

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان به ثواب‌های اُخروی زیارت نیز اشاره کرده و عنوان می‌کند: در عیون اخبارالرضا از رسول خدا(ص) نقل شده است که فرمود: «سَتُدْفَنُ بَضْعَهُ مِنِّی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ مَا زَارَهَا مکروب الَّا نَفَّسَ اللَّهُ کربته وَ لَا مُذْنِبُ الَّا غَفَرَ اللَّهُ ذُنُوبَهُ» یعنی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد، هیچ گرفتار و گنهکاری او را زیارت نکند جز اینکه خداوند گرفتاری او را برطرف سازد و گناهانش را ببخشاید. تقریباً همه تجربه این را داشته‌ایم که هنگام گرفتاری به حرم آن حضرت رفته و عرض حاجت کنیم؛ حتی اگر آن گرفتاری برطرف نشود اما آرامش و امیدواری پیدا می‌کنیم زیرا امام(ع) واسطه فیض الهی است.

این استاد حوزه در ادامه بیان می‌کند: علاوه بر این موارد، روایت‌های زیادی در خصوص ارزش و ثواب زیاد زیارت حضرت رضا(ع) نقل شده است. از جمله آن‌ها، روایت‌هایی از امام جواد(ع) در بسیاری از کتاب‌های معتبر از جمله کتاب کامل الزیارات نقل شده است که شخصی از حضرت جواد(ع) پرسید: توفیق تشرف به مکه مکرمه و حج عمره را داشته و بعد به مدینه منوره رفتم و قبر پیامبر(ص) و ائمه بقیع(ع) را زیارت کردم. اگر سال دیگر امکان زیارت پیش آمد، آیا دوباره همین کار را تکرار کنم یا به زیارت پدر شما در خراسان بروم. حضرت امام جواد(ع) به او گفت که زیارت پدر من افضل است؛ دلیل این تأکید به این جهت است که خداوند امام رضا(ع) را عمود دین قرار داده و هر فردی که آن حضرت(ع) را زیارت می‌کند ولایت تمام ائمه(ع) را قبول کرده است.

زیارت با معرفت سبب نزدیکی انسان به خدا می‌شود

مدیر مرکز فقهی اهل بیت(ع) مشهد با تأکید بر اینکه زائران حرم امام رضا(ع) باید تلاش کنند بیشتر با آن امام آشنا شوند، می‌گوید: زائران نباید تنها به ظواهر توجه کنند بلکه باید فرمایشات آن حضرت(ع) را بدانند. در روایتی داریم که ایشان فرمود: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» یعنی خداوند، رحمت کند آن بنده‌ای که امر ما را زنده کرده و دین، روش و منش ما را در جامعه احیا کند. سؤال شد که امر شما چگونه زنده می‌شود؟ فرمود: احادیث و کلمات ما را یاد گرفته و به مردم بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبایی‌های گفتار ما را می‌دانستند، از ما پیروی می‌کردند.

او خاطرنشان می‌کند: زائران بارگاه ملکوتی که از راه‌های دور و نزدیک به این حرم مشرف می‌شوند چقدر با زندگی حضرت آشنا هستند؟ چقدر از روایت‌های او را می‌دانند؟ آن‌ها امام رضایی که این قدر مراقب است و در حضور دیگران حتی به دیوار تکیه نمی‌کند یا آب دهان خود را بر زمین نمی‌اندازد، پایش را دراز نمی‌کند و سخن فردی را قطع نمی‌کند یا به مردم ظلم نمی‌کند، هنوز عرق کارگر خشک نشده حق او را پرداخت می‌کند و... را چقدر می‌شناسند؟ اگر رفتار و کردار حضرت(ع) درک شود حتماً مردم بیشتری از ایشان پیروی می‌کنند.

این کارشناس مذهبی تصریح می‌کند: زیارت تنها حضور در حرم نیست بلکه باید معرفت همراه آن باشد. در روایت‌ها بر زیارت بامعرفت تأکید شده و آمده است زیارتی که بامعرفت باشد ارزش داشته و سبب نزدیکی انسان به خدا می‌شود. عبادت ما بدون محبت اهل بیت(ع) پذیرفته نیست. اگر با شیوه‌های اخلاقی و رفتاری آن بزرگان آشنا شده و به آن‌ها عمل کنیم به اسلامی که پیغمبر(ص) سفارش کرده و تشیعی که امیرالمؤمنین(ع) دستور داده خواهیم رسید و آن محبتی که اهل بیت(ع) می‌خواهند در اعمال ما تجلی پیدا می‌کند.

قدردان نعمت زیارت امام رضا(ع) باشیم

عضو هیئت امنای اتاق فکر تبلیغ خراسان بر رعایت آداب زیارت توسط زائران نیز تأکید کرده و بیان می‌کند: از امام صادق(ع) آمده است که «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ» یعنی غیر زبان خود مردم را به ‌کیش و مذهب خود دعوت کنید؛ اما متأسفانه مشاهده می‌کنیم که آداب و رفتار زیارت صحیح در برخی زائران رعایت نمی‌شود. فیلمبرداری و عکس‌برداری‌های مداوم برخی زائران، فشار دادن جمعیت و... مذموم است. زیارت آدابی مانند غسل زیارت، پوشیدن لباس پاکیزه، عطر زدن، ضایع نکردن حق دیگران و... دارد که باید همگان به آن‌ها عمل کنند تا زیارتی مقبول داشته باشند.

او تصریح می‌کند: رعایت این آداب برای مجاوران و همسایه‌های امام رضا(ع) باید با دقت بیشتری باشد اما متأسفانه در عروسی‌ها، میهمانی‌ها، رفت و آمدها و... مشاهده می‌کنیم که این ادب مناسب شهر امام رضا(ع) نیست. در روایتی امام رضا(ع) فرمودند: «اَحسِنوُا جِوارَ النِّعَمِ فَاِنَّها وَحشِیَّهٌ» یعنی مصاحبت نسبت به نعمت‌ها را نیکو بدارید، چون نعمت‌ها فرار می‌کنند. زائران و مجاوران باید قدر این نعمت را بدانند و نعمت همجواری با امام رضا(ع) را هدیه‌ای از سوی خداوند و پیامبر اکرم(ص) بدانند. وقتی ماه در مجاورت و همسایگی خورشید قرار می‌گیرد به درخشندگی و تلألؤ می‌رسد و یا خشت خام در اثر مجاورت با آتش تبدیل به آجری محکم، زیبا و قیمتی‌ می‌شود؛ ما باید از این معدن نورانی استضائه کنیم و قدردان وجود این نعمت باشیم.

حجت‌الاسلام رجایی خراسانی در پایان با ابراز خشنودی از بازگشایی حرم مطهر امام رضا(ع) می‌گوید: حالا که عنایتی شده و به لطف پروردگار و عنایت امام زمان(عج) درهای حرم مطهر باز شده، باید از آن بزرگواران قدردانی کرده و توجه داشته باشیم اگر قدر نعمت را ندانیم به آن مبتلا می‌شویم و حتی توفیق زیارت نیز از ما گرفته می‌شود. هر چند که بُعد منزل نبود در سفر روحانی اما باید تلاش کنیم زائر و مجاور خوبی برای حضرت(ع) باشیم. پیشنهاد می‌کنم زائران و مجاوران یک دوره زیارت و حالات امام رضا(ع) و منش و رفتار آن حضرت را مطالعه کرده و بعد به زیارت اقدام کنند. باید ابتدا اخلاق، رفتار و فرمایشات امام رضا(ع) در ما اثر گذارد تا آن زیارت، زیارتی سازنده و اثرگذار با رنگ و بویی امام رضایی شود.

برچسب‌ها