رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بر لزوم جلوگیری از «موازی کاری» و ترویج «هم افزایی» با هدف افزایش بهره‌وری و توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی تاکید کرد.

ضرورت هم افزایی در جهت توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن مهدوی مهر؛ رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امروز ۷ خرداد ماه ضمن حضور در دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی شبیری؛ رئیس این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.
مهدوی مهر در این دیدار که با حضور جمعی از معاونین و اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سالن جلسات این دانشگاه برگزارشد، با اشاره به اینکه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی یک مجموعه علمی و فرهنگی محض به شمار می‌رود، اظهار کرد: تقویت ارتباط میان بخشی بین سایر بخش‌های آستان قدس رضوی و سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس بسیار ضروری است.
ضرورت تعامل بین بخشی
وی تاکید کرد: بنده و همکارانم در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی به دنبال جلوگیری از «موازی کاری» و ترویج «هم افزایی» با هدف افزایش بهره‌وری و توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی در این آستان ملکوتی هستیم.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با بیان اینکه طبق تاکید تولیت آستان قدس رضوی فعالیت‌های سازمان علمی و فرهنگی این آستان مقدس باید هم‌راستا با اهداف و نیازهای این آستان قدسی صورت بگیرد، گفت: با توجه به ساختار جدید و اعمال مرز بندی تخصصی، باید بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی با این سازمان و سایر قسمت‌ها تعامل داشته باشند تا انشاءالله ظرفیت‌های علمی و فرهنگی نهفته ظهور یابد و در عرصه عمل اجرایی شود.
حجت الاسلام مهدوی مهر یکی از وظایف سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی را تامین پیوست‌های علمی و فرهنگی برای بخش‌های مختلف این آستان مقدس خواند و بیان کرد: اگر فعالیتی که در آستان قدس رضوی در حال انجام است و نسبت به آن فعالیت، اشکال علمی و فرهنگی گرفته شود؛ سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی موظف به پاسخگویی و رفع آن مشکل است از همین رو این احساس مسئولیت موجب افزایش ظرفیت و ایفای نقش این سازمان در بخش‌های مختلف خواهد شد و در همین راستا، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی باید کمک حال این سازمان باشند.

لزوم تعامل بیش از پیش دانشگاه رضوی با مرکز حوزه علمیه استان خراسان
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه برای تحول درونی و بیرونی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابتدا باید نیاز سنجی صورت گیرد، عنوان کرد: تحول درونی فقط به این معنا که یک رشته جدید دانشگاهی یا حوزوی اضافه شود نیست بلکه حذف رشته‌ای راکد و بدون متقاضی تحول درونی محسوب می‌شود، همچنین برای تحول بیرونی، باید ارتباط بین دانشگاه علوم اسلامی رضوی با سایر بخش‌های آستان قدس رضوی مشخص شود.
رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، تأسیس رشته مدیریت آموزشی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی را ضروری دانست و افزود: این دانشگاه باید به عرصه تربیت مدیر آموزشی متخصص ورود پیدا کند و با دریافت مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته مدیریت آموزشی را به صورت فنی و اصولی ارائه دهد.
حجت الاسلام مهدوی مهر در این دیدار بر لزوم برقراری ارتباط پررنگ دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حوزه علمیه استان خراسان تاکید کرد و گفت: با توجه به هویت حوزوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، نباید حوزه علمیه استان خراسان این دانشگاه را صرفا یک دانشگاه ببیند و دانشگاه علوم اسلامی رضوی باید با حوزه علمیه استان ارتباط بهتری داشته باشد ولی همچنان جایگاه دانشگاهی خود را حفظ کند. ضمنا همزمان باید با حوزه علمیه قم و جامعه المصطفی العالمیه ارتباط مفید داشت.
شفاف سازی خدمات ارائه شده از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به حوزه علمیه استان خراسان، جذب هیئت علمی، تاسیس دانشکده مجازی، توسعه واحد خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی، انتقال خوابگاه دانشجویان دانشگاه از داخل حرم رضوی به بیرون ، تعامل درون بخشی، بهره‌گیری از استادان ایرانی و غیر ایرانی برجسته، توجه به مسئله گردشگر یا توریسم مذهبی، بهره‌گیری از ظرفیت بی‌بدیل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، مهارت آموزی دانشجویان و طلاب با توجه به رشته تحصیلی و .... از دیگر مباحثی بود که در این دیدار مطرح شد.
گفتنی است؛ در ابتدای این جلسه حجت الاسلام و المسلمین سید حسن وحدتی شبیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به ارائه تاریخچه‌ای از این دانشگاه و معرفی ظرفیت‌های آن و بیان مطالب پرداخت.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها