۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۶
کد خبر: 706201

حتی اگر خیلی اهل فضای مجازی هم نباشید، احتمالاً داستان تلخ «رومینا» ۱۴ ساله را در اخبار، روزنامه‌ها و یا از میان صحبت‌های مردم شنیده‌اید. قصه‌ تلخی که البته بسیاری از ابعاد آن هنوز مشخص نشده و برخی از قسمت‌های آن، اگر نگوییم شایعه، فقط حرف و حدیث‌های تأیید نشده است.

روی موج جنون

قدس آنلاین:حتی اگر خیلی اهل فضای مجازی هم نباشید، احتمالاً داستان تلخ «رومینا» ۱۴ ساله را در اخبار، روزنامه‌ها و یا از میان صحبت‌های مردم شنیده‌اید. قصه‌ تلخی که البته بسیاری از ابعاد آن هنوز مشخص نشده و برخی از قسمت‌های آن، اگر نگوییم شایعه، فقط حرف و حدیث‌های تأیید نشده است.

مثلاً اینکه برخلاف قصه‌ای که در فضای مجازی نقل شده، رومینا ۱۴ سال داشته و پسرِ همراهش ۲۹ ساله بوده. باقی قصه هم از این قرار است که رومینا یک روز همراه با بهمن، پسر مورد علاقه‌اش از خانه فرار می‌کند و به خانه خواهرِ بهمن می‌رود. تقریبا ۶ روز در این خانه می‌ماند اما در نهایت، زمانی که پدرش از بهمن به جرم آدم‌ربایی شکایت می‌کند، مجبور می‌شود به خانه برگردد. پس از بازگشت به خانه اما یک شب بحث میان رومینا و پدرش بالا می‌گیرد و پدر هم حوالی غروب و زمانی که رومینا خواب بوده، ابتدا تلاش می‌کند او را خفه کند اما وقتی موفق نمی‌شود، سرش را با داس از تنش جدا می‌کند اما بلافاصله پشیمان می‌شود، به خیابان می‌آید و با دستان خون‌آلود از مردم تقاضای کمک می‌کند. رومینا اما همان‌جا توی تختخوابش جان می‌دهد و پدر هم دقایقی بعد توسط مأموران دستگیر می‌شود.

بازپرس مقصر نیست

درحال حاضر خیلی‌ها انگشت اتهامشان را به سوی بازپرس پرونده رومینا گرفته‌اند و ادعا می‌کنند که اگر بازپرس رومینا را تحویل خانواده‌اش نمی‌داد، رومینا الان در قید حیات بود. علاوه بر این شایعه‌هایی هم درباره اعتیاد شدید پدر رومینا به مواد مخدر در فضای مجازی منتشر شده است.

احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اما درباره ماجرای شکایت پدر رومینا و بازگرداندن او به خانه، این طور توضیح می‌دهد: «با اطلاع‌رسانی دادسرا؛ پدر و مادر و بستگان دختر به دادسرا مراجعه می‌کنند و دختر را مورد تفقد و لطف قرار می‌دهند؛ بازپرس با مشاهده اینکه پدر از روی مهربانی و گذشت از اشتباه دختر چشم‌پوشی کرده است؛ او را تحویل خانواده می‌دهد. پدر دختر با ملاطفت و مهربانی که به خرج می‌دهد اعتماد بازپرس را جلب می‌کند و به همین دلیل بازپرس از تحویل او به خانواده اطمینان خاطر داشته است و با توجه به بررسی جمیع شرایط علتی برای تحویل ندادن دختر به خانواده‌اش در آن زمان وجود نداشته است».

آقایی درخصوص شایعه‌هایی درباره اعتیاد پدر رومینا هم می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود این فرد به مواد مخدر اعتیاد داشته است، صحت ندارد و همچنین پدر فاقد هرگونه سابقه کیفری بوده است. حتی پس از اینکه فرزند تحویل خانواده می‌شود آن‌ها شب را در منزل یکی از بستگان در آستارا ساکن می‌شوند و شرایط کاملاً معمولی و طبیعی بوده است، ولی فردای آن روز به روستای خود مراجعت می‌کنند و مشخص نیست آنجا چه اتفاق غیر عادی‌ای افتاده است که در هنگام غروب و وقتی دختر در خواب بوده، پدر، دختر خود را به قتل می‌رساند».

رومینا را دوست داشتم

هنوز مشخص نیست چه اتفاقی در خانه رومینا رخ داده که پدر تصمیم گرفته سر دخترش را از تنش جدا کند، اما محکم‌ترین احتمالی که می‌شود مطرح کرد، ماجرای انتشار عکس‌های رومینا با بهمن است. برخی از فعالان مجازی می‌گویند پدر رومینا پس از آنکه تصاویر دخترش با بهمن را در اینستاگرام مشاهده کرده، یک لحظه کنترل خودش را از دست داده و تصمیم گرفته دخترش را به قتل برساند.

از آن طرف اما خود بهمن که به‌تازگی با یکی از رسانه‌ها گفت‌وگو کرده، قصه دیگری را تعریف می‌کند.

بهمن ۲۹ ساله می‌گوید: «من رومینا را دوست داشتم و دلمان می‌خواست با هم ازدواج کنیم، اما به خاطر تفاوت فرهنگی و مذهبی اجازه ازدواج نداشتیم. رومینا همیشه از وضعیت خانه پدری‌اش می‌نالید و شکایت داشت و می‌گفت پدرش مردی عصبی و خشمگین است و همیشه داس در کنار دستش بود و وقتی مشکلی در خانه رخ می‌داد به سرعت عصبانی می‌شد و رومینا یا مادرش را کتک می‌زد».

بهمن ادامه می‌دهد: «رومینا به من گفت که به دنبالش بروم، چون دیگر تحمل ماندن در خانه پدرش را نداشت و در اصل به من پناه آورده بود یک بار هم من یکی از اقوام را نزد پدر رومینا فرستادم تا رومینا را برایم خواستگاری کند، اما پدر رومینا تهدید کرده بود که ما را با شلیک گلوله می‌کشد و دخترش را به من نمی‌دهد».

بهمن بعد از این توضیح می‌دهد که رومینا را پس از فرار، به خانه خواهرش می‌برد و خودش خانه را ترک می‌کند. بنا بر ادعای بهمن، عموهای رومینا همان زمان نقشه قتل برادرزاده خودشان را طراحی می‌کنند و به پدر رومینا می‌گویند اگر نمی‌تواند جلو آبروریزی‌های دخترش را بگیرد، آن‌ها می‌توانند او را به قتل برسانند. دقیقاً همین جا هم هست که قصه کمی پیچیده می‌شود. به این خاطر که عموهای رومینا هم به تازگی با رسانه‌های محلی مصاحبه کرده و ادعای بهمن را رد کرده‌اند.

قضاوت‌های احساسی

عموی رومینا می‌گوید: «این پسر رومینا را با زور و تهدید که او را می‌کشد با خود برد و ۶ روز تمام هم او را نگه داشت. بعد از این موضوع حتی ما خواستیم که بیایند و خواستگاری کنند اما خانواده آن پسر گفتند نه، پسر ما اشتباه کرده است. حتی عاقد آمده بود که عقدشان کند اما آن پسر قصدش چیز دیگری بود».

او می‌گوید که بهمن، رومنیا را اغفال کرد و پس از آن موجب شد که برادرش به مرز جنون برسد، «آن پسر در این مدت بارها با من تماس گرفته و ما را تهدید کرده است،

به ما فحاشی می‌کند».

عموی رومینا پس از این، بحث را می‌کشاند به سمت همان چند عکس جنجالی از بهمن و رومینا که به ادعای او برای انتقام گرفتن از خانواده رومینا و بازی با آبروی آن‌ها توسط بهمن در اینستاگرام پخش شده است: «اگر از رومینا عکسی نمی‌فرستاد این مسائل پیش نمی‌آمد. اصلاً کدام مردی وقتی بخواهد با یک دختر ازدواج کند، عکسش را در اینستاگرام می‌گذارد؟ کدام مردی عکس ناموسش را در دنیا پخش می‌کند»؟

اگرچه جای هیچ شکی نیست که پدر رومینا باید به طور عادلانه توسط سیستم قضایی محاکمه شود، اما در این میان موج احساسی که در فضای مجازی و بعضاً رسانه‌ای کشورمان راه افتاده است، شاید در روند محاکمه پدر رومینا اختلال ایجاد کند و بهتر است تا زمانی که ابهام‌های این پرونده قتل پرحاشیه به طور کامل رفع نشده، قضاوت احساسی در مورد آن‌ را متوقف کنیم و به مسئولان این پرونده فرصت دهیم تا در آرامش بتوانند عادلانه‌ترین تصمیم را درباره این پرونده قتل خانوادگی بگیرند. در این زمینه به طور قطع کارشناسان امور اجتماعی و روان‌شناسی و... برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی وظیفه دارند ابعاد پیچیده این ماجرا را بررسی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها