همیشه تا حرف مشهدالرضا و زیارت و حرم مطهر رضوی به میان می‌آید؛ حرف زائران امام هشتم(ع) هم پیش کشیده می‌شود و مهیا کردن زمینه زیارت آرام و آسان برای آن‌ها. اما شاید برخی به وسعت مفهوم زائر، معنی همسایه و اهمیت مجاور بودن زیاد اشراف نداشته باشند.

در پناه امام رئوف(ع)

قدس آنلاین: ویروس منحوس کرونا با همه مشکلاتی که به دنبال خود آورد، یکسری مفاهیم کمرنگ شده و کمتر دیده شده را به همه یادآور شد. شرّی که با تغییر زاویه نگاه، توانست در برخی جهات فرصت‌های تازه‌ای به وجود بیاورد.

با انتشار بیماری کرونا، آستان قدس رضوی برای امدادرسانی و ارائه راهکارهای عملی به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری پیشگام شد. در زمان بسته بودن اماکن متبرکه، آنچه بیش از هر خط‌ مشی دیگری مدنظر مدیران آستان قدس رضوی قرار گرفت، توجه به محرومان و نیازمندان کل کشور بود. این مجموعه با طرح‌های همه‌جانبه برای اقشار بی‌بضاعت، به سهم خود گامی در راستای رفع محرومیت برداشت. این گزارش گوشه‌ای از اقدام‌های آستان قدس رضوی در سه ماهه اخیر را بازگو می‌کند.

اطعام با غذای متبرک

از آغاز بحران شیوع ویروس کرونا، به دستور تولیت آستان قدس رضوی و به منظور حمایت از اقشار آسیب‌دیده از بیماری، برنامه توزیع غذای متبرک حضرت رضا(ع) در طرحی سراسری با عنوان «نسیم مهر رضوی» بین نیازمندان، روستاییان، بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر کرونا در سراسر کشور به اجرا درآمد. مطابق این طرح از بهمن‌ سال گذشته، در همه بیمارستان‌های درگیر درمان بیماران مبتلا به کرونا در مراکز استان‌ها، غذای متبرک حضرت رضا(ع) به تعداد ۱۵۰ هزار وعده توزیع شده است. از این بین، ۲۸ هزار وعده غذای متبرک تحت عنوان همین طرح در بیمارستان‌های دارای بیماران مبتلا به کرونا و بین نیازمندان ساکن ۲۹ شهرستان‌ خراسان رضوی توزیع شد. همچنین از آغاز شیوع بیماری، ساکنان روستاهای دوردست با فواصل بالای ۴۰ کیلومتر از شهر مشهد نیز از غذای متبرک حضرت متنعم شدند.

به علاوه، از شب نخست ماه مبارک رمضان، آستان قدس رضوی با تهیه و تدارک ۱۰ هزار وعده غذای گرم ویژه افطار به خانواده‌های محروم مشهدی رسیدگی کرد. روزانه حدود ۶ هزار کاسه سوپ، حدود ۴ هزار وعده غذای اصلی و نیز ۵ هزار قرص نان با مشارکت تشکل‌های مردمی حاشیه شهر مشهد آماده می‌شد. ۲۲۴ مسجد حاشیه شهر مشهد به صورت روزانه از سوی دفتر نمایندگی آستان قدس مسئولیت توزیع سهمیه‌های غذا از آشپزخانه مرکزی بین خانواده‌های نیازمند منطقه خود را برعهده گرفتند.

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی

آستان قدس رضوی در یکی از نخستین اقدام‌های خود از آغاز شیوع کووید۱۹، ذیل برنامه‌ریزی و اجرای طرحی با عنوان «سفره مهربانی»، ۷۰۰ هزار بسته کمک معیشتی را بین نیازمندان سراسر کشور توزیع کرده است. از این مقدار، ۵۰ هزار بسته کمک‌ معیشتی عیدانه شامل مواد غذایی، لوازم بهداشتی و اقلام فرهنگی را ویژه اقشار کم‌برخوردار حاشیه شهر مشهد تهیه و تدارک دید. به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، دوباره آماده‌سازی و توزیع ۵۰ هزار بسته کمک‌ معیشتی دیگر در مناطق حاشیه‌ای شهر در دستور کار قرار گرفت.

در طرح دیگری ویژه ماه ضیافت الهی با عنوان «کرامت رضوی» نیز ۱۰۰هزار بسته‌ افطاری برای اقشار بی‌بضاعت حاشیه شهر مشهد با کمک دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های فردوسی و آزاد اسلامی در کنار خادمان آستان قدس بسته‌بندی و توزیع شد. این بسته‌ها با ارزش ۵۰ هزار تومان شامل اقلامی چون شیر، خرما، پنیر، حلوا ارده، نشاسته و شکر بود.

همچنین به پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی، جمعی از خادمان خیّر آستان قدس برای کمک به خانواده‌های نیازمند شهر مشهد در طول ماه مبارک رمضان، در رواق امام خمینی(ره) حرم منور حضرت رضا(ع) مستقر و اقدام به تهیه و آماده‌سازی ۱۴هزار بسته کمک‌معیشتی برای اقشار بی‌بضاعت مشهد کردند. در ماه مبارک رمضان به صورت روزانه بیش ‌از یک هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

طرح پرداخت حساب دفتری خانواده‌های کم‌برخوردار حاشیه‌نشین شهر مشهد به مناسبت ولادت حضرت ولی عصر(عج) در دو مرحله از دیگر برنامه‌های آستان قدس برای حمایت از خانواده‌های محروم مشهدی است. در مرحله نخست اجرا در ماه شعبان، بدهی دفتری افرادی که مدت زیادی نسبت به تسویه حساب خود به فروشگاه‌های مواد غذایی مراجعه نکرده بودند، تا سقف بدهی ۲۰۰ هزار تومان تسویه شد. مرحله دوم این طرح نیز با عنوان «آقا حساب کردند»، با حضور ۱۴ گروه از خادمان و خادمیاران آستان قدس در دو روز در فروشگاه‌های مواد غذایی و تره‌بار اطراف مشهد انجام شد.

اجرای طرح‌های فرهنگی

در مدت قرنطینه و محدودیت حضور اجتماعی مردم مشهد، آستان قدس برنامه‌های مختلفی را با هدف شادی‌آفرینی و امیدبخشی عمومی طراحی و اجرا کرد.

از همین رو سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی مجموعه برنامه «آقا سلام» را در پنج محور برگزار کرد. «#مثل_مسجد»، «#به_توان_مهربانی»، «#خانه‌_ات_آباد»، «#به‌_وقت_لبخند» و «#بهار_خوان» محورهای این مجموعه برنامه را تشکیل می‌دادند.

همچنین مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز پویشی را با عنوان «با قرآن در خانه بمانیم» در روزهای فاصله‌گذاری اجتماعی اجرا کرد. در این پویش حجت‌الاسلام قرائتی در بستر فضای مجازی مباحث تفسیری کوتاهی را از سوره «شعراء» بیان می‌کرد و در ادامه، آیات کلام وحی قرائت می‌شد. ضمناً مسابقه‌ای از مفاهیم این سوره برای بزرگسالان و مسابقه نقاشی برای کودکان در این پویش برگزار شد.

در این روزها با همکاری مشترک دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس، نماهنگی با تصاویر و همنوایی مردم مشهد تولید و منتشر شد. این نماهنگ با اشعاری با موضوع حضرت مهدی(عج) و سلامت در فضای سه مجتمع مسکونی در سه نقطه از شهر اعم از بولوار نماز، بولوار فردوسی و منطقه رسالت مشهد و با مشارکت غیرمستقیم هنرمندان گروه سرود آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با ساکنان این مناطق تولید و اجرا شد.

همزمان با فرا رسیدن خجسته میلاد امام عصر(عج) نیز آستان قدس رضوی با رعایت همه نکات بهداشتی و به منظور ایجاد روحیه شادی و نشاط در شهر مشهد، کاروان شادی و سرودی را با عنوان «کاروان بهشت» در خیابان‌های مشهد به راه انداخت. گروه سرود آستان قدس رضوی در مدت چند شب روی سه دستگاه کشنده در حال حرکت از ساعت ۲۰ تا ۲۲ به اجرای زنده سرود پرداختند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها