سخنگوی شورای نگهبان پس از گذشت چند ماه از برگزاری آخرین نشست خود با رسانه‌ها دیروز به‌صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران صحبت کرد و در ابتدای این جلسه از تأیید ۹ مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان خبر داد و سپس به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ داد.

شاید ریال، تومان نشود

مینا افرازه/

 سخنگوی شورای نگهبان پس از گذشت چند ماه از برگزاری آخرین نشست خود با رسانه‌ها دیروز به‌صورت ویدئو کنفرانس با خبرنگاران صحبت کرد و در ابتدای این جلسه از تأیید ۹ مصوبه مجلس توسط شورای نگهبان خبر داد و سپس به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ داد.

رئیس‌جمهور چند روز پیش در سخنانی عنوان کرده بود دولت در انتخابات مجلس تمامی امکانات را برای برگزاری انتخابات الکترونیک آماده کرد، اما به دلیل عدم هماهنگی بین شورای نگهبان و وزارت کشور این موضوع اجرایی نشد.

به «روحانی» گزارش دقیق نمی‌رسد

قدس این موضوع را از سخنگوی شورای نگهبان پرسید و کدخدایی در این خصوص گفت: «آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کردند همکاری بین وزارت کشور و شورای نگهبان در هیچ دوره‌ای همانند این دوره نبوده و شاید آقای روحانی اطلاع دقیقی از جزئیات این همکاری‌ها ندارند یا احتمالاً به آقای رئیس‌جمهور گزارش دقیق نمی‌رسد. در حوزه قانونی، فنی و رایانه‌ای ارتباطات تنگاتنگی و گام‌های جدی را در مسیر احقاق حقوق مردم داشته‌ایم و خوشبختانه احراز هویت برای نخستین بار در انتخابات اخیر با همکاری شورا و وزارت کشور به‌صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شد».

عباسعلی کدخدایی ادامه داد: «جدای از اینکه می‌گوییم روش انتخابات الکترونیکی روش مطلوبی است، اما آنچه برای شورای نگهبان اهمیت دارد، امنیت آرای مردم و پاسداری از آن است. ما برای بخش‌های دیگر در صورت تأمین امنیت آرا مشکلی با الکترونیکی شدن انتخابات نداریم و دوستان در وزارت کشور هم هر گامی را در این راستا بردارند با آن‌ها همکاری خواهیم داشت، مشروط به اینکه امنیت آرای مردم حفظ شود».

وی تأکید کرد: «با وزیر ارتباطات که فردی متخصص در این زمینه است، مشورت کردم اما او هم گفت تردید جدی در خصوص این سازوکار وجود دارد».

البته اظهارات رئیس‌جمهور در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان بارها در نشست‌های خبری خود بر آمادگی این شورا برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک تأکید کرده، بااین‌حال در انتخابات مجلس یازدهم تنها احراز هویت رأی‌دهندگان به‌صورت الکترونیکی برگزار شد و به نظر می‌رسد در این موضوع دولت و شورای نگهبان هرکدام سعی دارند توپ را در زمین دیگری بیندازند.

سرنوشت پر ابهام حذف چهار صفر از پول ملی

کدخدایی همچنین در نشست دیروز از ایرادهای شورا به برخی مصوبات مجلس خبر داد که ایراد به لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از جمله این موضوعات بود. وی درباره آن گفت: این لایحه نیز مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت؛ زیرا در تبصره یک این لایحه با توجه به قرار دادن تعهدات کشور در مقابل صندوق بین‌المللی پول به‌عنوان یکی از معیارهای محاسبه و تعیین برابری پول‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خریدوفروش ارز، مصوبه دارای ابهام شناخته شد.

وی ادامه داد: «به دلیل اهمیت این لایحه و پیگیری‌های دولت از رئیس‌کل بانک مرکزی دعوت شد تا در جلسه شورای نگهبان حضور یابد؛ او بیش از یک ساعت در خصوص ابهام‌های موجود توضیحاتی ارائه کرد، اما پس ازاین گفت‌وگو همچنان ایرادهای فنی اعضای شورای نگهبان باقی بود».

حذف چهار صفر از پول ملی لایحه‌ای است که پس از بحث‌های فراوان نمایندگان مخالف و موافق درباره آن، درنهایت توسط مجلس دهم تصویب شد و بر اساس آن نمایندگان به دولت اجازه دادند در دوره گذار حداکثر سه‌ساله، چهار صفر از پول ملی را حذف کرده و واحد پول ملی را از ریال به تومان تبدیل کند؛ اما در حال حاضر با ایراد شورای نگهبان به آن، اجرای این لایحه مستلزم رفع ایرادهای فنی آن است.

مستندات کافی درباره مدارک تحصیلی منتخبان مطرح شود

اما بحث تخلف هشت نماینده مجلس یازدهم در ارائه مدرک تحصیلی غیر معتبر نیز ازجمله مباحث محوری این نشست خبری بود. کدخدایی دراین‌باره گفت: «بنده پیشتر هم پاسخ دادم که آنچه تاکنون بر اساس گزارش‌های رسمی به ما واصل‌شده است، فقط درباره مدرک تحصیلی منتخب مردم تفرش بود و دیگر مطالب صرفاً در فضای رسانه‌ای و مجازی مطرح‌شده است. اگر واقعاً درباره مدارک تحصیلی منتخبان موردی وجود دارد باید با مستندات کافی مطرح شود و در شرایط فعلی هم این مدارک باید به کمیسیون‌های بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس ارسال شود».

گرچه اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس دهم این ادعا را مطرح کرده، اما تاکنون هیچ سند محرزی درباره تخلف این افراد یا اسامی آنان مطرح نکرده، گرچه سخنگوی شورای نگهبان نیز سعی کرد تا این‌گونه ادعاها را به‌نوعی با عدم رأی آوری نماینده‌های دوره قبل و در رقابت با رقبای پیروز مرتبط بداند.

طرح دوفوریتی قانون اصلاح انتخابات ایرادهای زیادی دارد

همچنین طرح دوفوریتی قانون اصلاح انتخابات پرسش دیگری بود که سخنگوی شورای نگهبان درباره آن گفت: «این طرح ایرادهای بسیار زیادی دارد و برخی از قوانینی که به موجب این مصوبه در حال نسخ شدن است، در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و بر این اساس ابتدا باید مجمع نسبت به این مصوبات اعلام نظر کند.».

وی گفت: «نمایندگان مجلس در هر دوره‌ای حق قانون‌گذاری دارند و شورای نگهبان هم نظرات خود را نسبت به شرع مقدس و قانون اساسی مطرح می‌کند و تحلیل سیاسی درباره مصوبات نخواهد داشت و مردم خودشان قضاوت خواهند کرد».

اما طرح این پرسش و واکنش کدخدایی به آن از آنجایی ناشی می‌شود که نمایندگان مجلس دهم در روزهای باقیمانده از دوره نمایندگی خود، کلیات طرح دوفوریتی اصلاح برخی مواد قانون انتخابات را تصویب کردند که نمایندگان بر اساس آن خواهان اِعمال مجازات برای آن دسته از افرادی هستند که گزارش‌های نادرستی به مراجع چهارگانه در بررسی صلاحیت نامزدها اعلام می‌کنند، شدند. البته همزمان با این طرح، نمایندگان مجلس دهم در راستای اصلاح و بررسی آیین‌نامه داخلی مجلس، موضوعات دیگری همچون امکان عزل حقوقدانان شورای نگهبان یا اعمال شروط جدید معرفی حقوقدانان توسط رئیس قوه قضائیه را به تصویب رساندند. به باور بسیاری از نمایندگان مخالف، ارائه چنین پیشنهادهایی از سوی نمایندگان رد صلاحیت شده باهدف تضعیف یا تحت تأثیرقرار دادن شورای نگهبان صورت گرفت.

برچسب‌ها