همان‌طور که انتظار می‌رفت پیش‌نویس اساس‌نامه ارسالی فدراسیون فوتبال به فیفا مورد پذیرش قرار نگرفت به همین دلیل حالا فوتبال ایران در آستانه خطر بزرگی قرار گرفته است و چنانچه تا زمان تعیین شده از سوی فیفا اصلاحات اساس‌ نامه ارسالی برطرف نشود فوتبال ایران از سوی این نهاد بین‌المللی برای دومین بار به حالت تعلیق در خواهد آمد.

تهدید محترمانه به تعلیق

 همان‌طور که انتظار می‌رفت پیش‌نویس اساس‌نامه ارسالی فدراسیون فوتبال به فیفا مورد پذیرش قرار نگرفت به همین دلیل حالا فوتبال ایران در آستانه خطر بزرگی قرار گرفته است و چنانچه تا زمان تعیین شده از سوی فیفا اصلاحات اساس‌ نامه ارسالی برطرف نشود فوتبال ایران از سوی این نهاد بین‌المللی برای دومین بار به حالت تعلیق در خواهد آمد.

بازخوانی نامه تهدیدآمیز فدراسیون جهانی فوتبال نشان می‌دهد که ایرادها و ضعف‌های آیین‌نامه‌ای بسیاری در متون نگارش شده اساس‌نامه وجود دارد که باید در اسرع وقت برطرف شود و به شکلی قانع کننده با اساس‌نامه مورد تأیید فیفا همسان‌سازی شود.

*۸۰ ایراد

فدراسیون بین المللی فوتبال در نامه ای به فدراسیون ایران ایرادهای زیادی را به پیش‌نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته جاری (۱۶ خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند.

اما اگر فدراسیون فوتبال در فاصله موجود برای ارسال پیش‌نویس اصلاح شده تا ۱۶ خردادماه اقدام لازم را انجام ندهد، سرنوشت تلخی در انتظار ماست به شکلی که در بند پایانی نامه فیفا آمده است: «با توجه به موارد فوق الذکر، در صورت عدم رعایت این بخش‌نامه، موضوع برای اقدام‌های بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری در این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارائه کمک‌های بیشتری هستیم».

*خودداری از قوانین انتخابات

در ابتدای نامه فیفا برای فدراسیون ایران ضمن تأیید دریافت پیش‌نویس اساس‌نامه در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۰ به انتقاد از رعایت نکردن قوانین انتخابات توسط این فدراسیون اشاره شده است. این در حالی است که مسئولان فدراسیون و فیفا روز ۲۷ می ۲۰۲۰ (چهارشنبه هفته گذشته - ۷ خرداد) جلسه‌ای غیرحضوری برگزار کردند که در این جلسه بر رعایت قوانین انتخابات فدراسیون و دستورات ثابت مجمع تأکید شد اما فدراسیون این مهم را نادیده گرفته است.

*تعجب فیفا

در ادامه این نامه، فیفا عنوان کرده است: «اعمال تغییر در ماهیت چندین موضوع در اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران تعجب برانگیز است، چرا که این موضوعات پیش از این توسط مسئولان فیفا، AFC، نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران آقای حیدر بهاروند و اعضای سازمان اجرایی فدراسیون فوتبال ایران مورد بحث قرار گرفته است».

*ایرادهای فیفا

فیفا در نامه خود ایرادهایی به اساس‌نامه وارد کرده که مهم‌ترین آن زیر سؤال رفتن استقلال فدراسیون فوتبال ایران است: «ماده‌هایی که می‌توانند تبعیت فدراسیون فوتبال ایران از ماده ۱۴ و ۱۹ بند ۱ اساس‌نامه فیفا را تحت الشعاع قرار دهند. این دو ماده به طور خاص تصریح می‌کنند که کلیه انجمن‌های عضو باید امور خود را به طور مستقل و بدون نفوذ ناخواسته از طرف شخص ثالث اداره کنند».

*بیانیه پنج بندی

فدراسیون فوتبال با انتشار یک بیانیه پنج بندی مدعی شد خطری فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند و جای نگرانی نیست، در بند چهارم این اطلاعیه آمده است: لازم به توضیح است که انتشار برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره لحن تهدیدآمیز مکاتبات فیفا با فدراسیون فوتبال ایران یا وارد آوردن ۸۰ ایراد به پیش‌نویس ارسال شده، منطبق با واقعیت نبوده و این‌گونه اخبار غیرمستند و خلاف اخلاق حرفه‌ای، کمکی به روند قانونی اصلاح اساس‌نامه به خصوص در همکاری فیفا و AFC نخواهد کرد.

*خاطرات ۲۰۰۶

منتقدان بر این باورند که اطلاعیه فدراسیون فوتبال نوعی فرار به جلو بود که با تحریف واقعیت تلاش داشت موضوع را یک اتفاق کاملاً معمولی تلقی کند در حالی که فیفا در سال ۲۰۰۶ هم نشان داد بر سر مسائل بنیادی با هیچ کشوری تعارف ندارد و به محض مشاهده تخلفات با صدور رأی تعلیق رأی به تشکیل کمیته انتقالی می‌دهد.

ادبیات امروز مسئولان فدراسیون فوتبال دقیقاً مشابه ادبیات مسئولان وقت سازمان تربیت بدنی و دبیرکل موقت فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان است، همان‌گونه که محمد علی آبادی و داریوش مصطفوی مدعی بودند فوتبال ایران تعلیق نمی‌شود اما شاید امروز هم تیم فعلی مدیریتی با انتشار این اطلاعیه‌ها به دنبال آرام سازی جو حاکم بر فوتبال هستند در حالی که منابع خبری مدعی اند خطر تعلیق کاملاً جدی است!

*انتخاب مذاکره کننده

کفاشیان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درباره ایرادهای فیفا به پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون گفت: ۸۰ ایرادی که گفته می‌شود به پیش‌نویس وارد شده خیلی زیاد است. اولویت فدراسیون باید اصلاح اساس‌نامه باشد. «و» و «الف» و «ن» را اصلاح کند برود! مشکلی ندارد. فدراسیون باید یک مذاکره کننده انتخاب و این مشکل را برطرف کند.

*استقلال فدراسیون؟

کفاشیان در خصوص ایراد فیفا به بخش‌هایی که استقلال فدراسیون را زیر سؤال می‌برد تصریح کرد: نمی‌دانم منظور فیفا چیست. فکر می‌کنم استقلال فدراسیون فوتبال در اساس‌نامه دیده شده است. کسی نمی‌تواند در فدراسیون دخالت و یا رئیسش را برکنار کند. به نظرم فدراسیون باید نماینده‌ای را برای مذاکره با فیفا انتخاب کند. اصلاحات قابل انجام است. در هر صورت آماده کمک به فدراسیون برای مشورت دادن هستم ولی قصد ندارم مجدداً به فدراسیون برگردم.

*بازتاب جهانی

اما بازتاب این خبر در رسانه‌های جهانی بسیار زیاد بود، به شکلی که رسانه‌های معتبر انگلیسی زبان با اشاره به ارسال نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران خطر تعلیق را جدی دانستند و تأکید کردند باید دید آیا مسئولان فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند تا روز ۱۶ خردادماه این ایرادها را برطرف سازند تا برای دومین بار کمیته انتقالی مسئولیت اداره امور فوتبال را برعهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها