این روزها فیلم اسپارتاکوس را می‌توانید در خیابان‌های آمریکا به طور زنده تماشا کنید. تقریباً همه شهرهای اصی آمریکا در سه روز گذشته شاهد درگیری و تعقیب و گریز بین پلیس و مردم (به ویژه سیاه‌پوستان) بوده است.

فریاد برده ها

قدس آنلاین:  این روزها فیلم اسپارتاکوس را می‌توانید در خیابان‌های آمریکا به طور زنده تماشا کنید. تقریباً همه شهرهای اصی آمریکا در سه روز گذشته شاهد درگیری و تعقیب و گریز بین پلیس و مردم (به ویژه سیاه‌پوستان) بوده است. مردمی که در مقابل تبعیض نژادی در ینگه دنیا به پا خاسته‌اند. ماجرا از آنجا شروع شد که یک افسر پلیس آمریکا (که تا پیش از این ۱۸ شکایت از او شده است) این بار در شهر «مینیاپولیس» یک سیاه‌پوست بی‌گناه دیگر را روز روشن جلو چشم مردم با فشار زانو روی گردن، خفه کرد. حالا این شهر شده است نماد خیزش مردم آمریکا و آن‌هایی که علیه این تبعیض نژادی اعتراض دارند. اما مینیاپولیس تنها نیست و در سه روز گذشته تقریباً تمام شهرهای اصلی آمریکا شاهد خیزش برده‌های مدرن بوده‌اند.

سی‌ان‌ان در گزارش‌های جداگانه با تیتر «درد و نفرت در سراسر آمریکا می‌تازد» گفته است تا حالا ایالت‌های کالیفرنیا (شهرهای لس‌آنجلس، بیکرزفیلد، ساکرامنتو، سن‌خوزه، اوکلند و سان‌فرانسیسکو)، کلورادو (شهر دنور)، جورجیا (آتلانتا)، ایلینویز (شیکاگو)، آیوا (دس‌مونیس)، ایندیانا (ایندیاناپولیس و فورت وین)، کنتاکی (لوئیزویل و بولینگ گرین)، لوئیزیانا (نیو اورلئان)، نبراسکا (لینکلن)، نیویورک (نیویورک سیتی)، ماساچوست (بوستون)، میشیگان (دیترویت)، مینه‌سوتا (مینیاپولیس)، میسوری (کانزاس سیتی)، نوادا (لاس‌وگاس)، کارولینای شمالی (شارلوت)، اوهایو (کلومبوس، سینسیناتی، کانتون)، اورگان (پورتلند)، تگزاس (دالاس، هوستون)، ویرجینیا (ریچموند)، واشنگتن (سیاتل)، وسکانسن (میلواکی) و واشنگتن‌دی‌سی به این جنبش پیوسته‌اند و معترضان به خیابان‌ها آمده‌اند.

۳ کشته و هزار بازداشتی

به گزارش رسانه‌های آمریکایی تا کنون حداقل سه نفر در این اعتراض‌ها به واسطه شلیک کشته شده‌اند؛ دو نفر از مردم در دیترویت و مینیاپولیس و یک افسر فدرال در اوکلند. چندین نفر هم زخمی شده‌اند که هنوز از تعداد آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

تاکنون حدود هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا از جمله در هوستون، نیویورک‌سیتی، لینکولن و مینیاپولیس دستگیر شده‌اند.

مینیاپولیس به یک شهر جنگ‌زده تبدیل شده و بیشتر ادارات و فروشگاه‌های بزرگ آن در آتش می‌سوزند. مرکز پلیس این شهر هم روز گذشته بار دیگر هدف حمله مردم عصبانی قرار گرفت و دوباره در آتش سوخت. مقام‌های رسمی نسبت به هرگونه سفر غیرضروری به این شهر هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند حتی امنیت نسبی هم وجود ندارد. شهردار این شهر رسماً اعلام کرد تاکنون مینیاپولیس چنین شرایطی را تجربه نکرده است. از طرفی حکومت نظامی اعلام شده از سوی دولت ایالتی جواب نداد و مردم حاضر به ترک خیابان‌ها نشدند.

تاکنون ۵۰۰نفر از اعضای گارد ملی در این شهر مستقر شده‌اند و گفته می‌شود هزار و ۷۰۰ نفر دیگر هم به سوی این شهر روانه شده‌اند تا شاید بتوانند اوضاع را کمی آرام کنند.

کاخ سفید، درگیر سیاسی‌بازی

تعداد زیادی از خودروها در شهرهای مختلف آمریکا به آتش کشیده شده‌اند. در چندین ایالت از جمله مینه‌سوتا و اورگان حالت فوق‌العاده در تمام ایالت اعلام شده است. تجمع معترضان در مقابل کاخ سفید هم به خشونت کشیده شد و مردمی که در طول شب گذشته در این محل جمع شده بودند با سرویس مخفی آمریکا درگیر شدند. در نتیجه ناامنی ایجاد شده، روز گذشته کاخ سفید تعطیل شد و از کارکنان خواست در منزل بمانند. در این میان ترامپ بار دیگر توییت زد. او در توییتش از تیم حفاظت کاخ سفید تشکر کرد که اجازه نداده‌اند مردم به حصارهای اطراف کاخ سفید نزدیک شوند و به شهردار واشنگتن دی‌سی تاخت، چرا که اجازه نداده پلیس با مردم درگیر شود و آن‌ها را از اطراف کاخ سفید متفرق کند!

برچسب‌ها